Je Tesla víc než automobilka? Trochu ano, trochu ne. Zásadní bude, zda opravdu doručí autonomní taxi
Maržemi Tesla připomíná automobilky, investoři ji ale oceňují jako velké tech firmy. Analytik XTB Tomáš Vranka vysvětluje, co to znamená.
Tesla si zejména v posledních letech vytvořila ve světě investic velmi zvláštní auru. Její šéf Elon Musk je bezpochyby vizionář, kterému se podařilo vybudovat nejhodnotnější automobilovou společnost na světě. Někteří fanoušci Tesly by mě na tomto místě zastavili a namítli, že to není jen automobilka, ale i technologická, softwarová nebo energetická společnost. Ale je tomu skutečně tak? Podívejme se na čísla a na to, co všechno se v Tesle děje. A co pro její budoucnost znamenají nově představené autonomní taxíky.
V loňském roce Tesla dosáhla tržeb ve výši necelých 97 miliard dolarů (2,21 bilionu korun) – 82 miliard připadá na automobilový průmysl, osm miliard na služby a šest miliard na energetiku. Automobily a služby tedy loni stále tvořily přibližně 94 procent celkových příjmů společnosti. Jinými slovy by se dalo říci, že Tesla byla v loňském roce z 94 procent automobilkou. Podívejme se ale také na její čistou marži, což je jeden z klíčových ukazatelů finanční výkonnosti firem obchodovaných na burze. A to, co je která firma zač, může také leccos naznačit.
Technologické společnosti mají obvykle vysoké čisté marže pohybující se kolem dvaceti až třiceti procent. Marže Tesly činila v loňském roce 9,4 procenta a za posledních dvanáct měsíců dokonce klesla na 7,3 procenta. Pro srovnání a dokreslení kontextu uveďme marže jiných automobilek: Volkswagen 5,4 procenta, Stellantis 10,3 procenta, GM 6,1 procenta, Ford 4,6 procenta. A také marže největších technologických firem: Apple 25 procent, Microsoft 36 procent, Meta 33 procent, Alphabet 25 procent a Nvidia neuvěřitelných 49 procent.
Soudě čistě podle tržeb a marží, nic nenasvědčuje tomu, že by Tesla byla něčím víc než automobilkou. Situace je však jiná, když se podíváme na ocenění firmy. Nejběžnějším oceněním je poměr P/E (price to earnings), který dává hodnotu společnosti do poměru k jejím ziskům. Čím vyšší je hodnota, tím více se od společnosti očekává, protože investoři jsou ochotni zaplatit více za jeden dolar zisku a naopak.
Tesla se v současné době obchoduje za 80násobek zisku. Volkswagen za trojnásobek, Stellantis a GM za pětinásobek a Ford za šestinásobek. U technologických firem je stav následující: Apple se obchoduje za 34násobek, Microsoft za 35násobek, Meta za 28násobek, Google za 22násobek a Nvidia, od které se očekává vysoký růst a která v současnosti nemá na trhu konkurenci, se obchoduje za 63násobek zisku.
Odlišnost Tesly lze demonstrovat také na její velikosti. Její tržní kapitalizace je v současné době 770 miliard dolarů, zatímco tržní kapitalizace Volkswagenu je přibližně 50 miliard. Z hlediska kapitalizace je Tesla přibližně stejně velká jako všechny ostatní automobilky dohromady. Jen pro srovnání: Tesla loni vydělala devět miliard dolarů, zatímco Volkswagen devatenáct miliard dolarů.
Nebudu vás dále nudit čísly, ale posledními řádky textu jsem chtěl naznačit, že investoři jsou ochotni za akcie Tesly zaplatit mnohem více než za akcie všech výše uvedených společností. Proč tomu tak je?