Je třeba dostat Česko na mapu světové architektury. V Praze se musí povést stavba nové filharmonie, říká Vladimir 518
„Nesmí se opakovat fiasko jako s Kaplického knihovnou,“ říká hudebník.
Vladimír Brož alias Vladimir 518 propadl rapu i architektuře
Praha je ikonická sama o sobě svou historií, ale ve svém rozvoji trochu zaspala. A tak je ji potřeba vrátit zpět na mapu světové architektury, stejně tak i celé Česko. Takový názor má Vladimír Brož alias Vladimir 518, který je známý jako rapper a člen uskupení PSH, ale propadl také architektuře, přesněji řečeno veřejnému prostoru a všemu, co s ním souvisí. Posledních deset let tak strávil prací na knize, kterou označuje za jedno z největších děl, jaké kdy dělal. Mapuje mnohdy strhující příběhy české předrevoluční architektury.
„Nálepka, že je to komunistická architektura, je v mnoha ohledech nefér,“ říká Vladimir 518 v rozhovoru, který si můžete poslechnout i jako podcast. Dva svazky o bezmála čtrnácti stech stranách, které připravily na tři desítky autorů, mají být podle Vladimíra pevným stavebním základem pro narovnání vztahů mezi širokou veřejností a stigmatizovanou architekturou předrevolučních desetiletí.
Rozhovor však není jen o díle s názvem Architektura 58–89, jehož je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem. S Vladimirem 518 se bavíme také o tom, že na jedné straně je nutné ochraňovat některé ikonické stavby z historie, ale zároveň budovat nové, které budou posouvat celou Prahu a další města. Za naprosto klíčový označuje multidisciplinární umělec projekt chystané pražské filharmonie, u níž se nesmí opakovat fiasko jako s knihovnou od Jana Kaplického.
Jeden z nejznámějších singlů od PSH se jmenuje Praha. Je z roku 2002 a je o krásách našeho hlavního města. Co tě napadne jako první, když se řekne Praha?
Já. A teď to nemyslím egoisticky, ale cítím, že jsem sestavený ze zážitků z Prahy, že se ve mně město zrcadlí na tolik způsobů, že je na to velmi těžké odpovědět. Praha je samozřejmě absolutní domov, ale myslím si, že to jde ještě hluboko za termín domov. Je to opravdu podstata mě. Tak silně se s městem identifikuji, že to od sebe neumím oddělit. Často o tom dokonce mluvím i ve svých textech, že já jsem město a město je já, protože si myslím, že jsem schopen tomu městu něco přinášet a ovlivňovat ho.
Ty jsi muž mnoha zájmů a aktivit. Velkou vášní je pro tebe i architektura, a tak by mě zajímalo, zda tomu tak bylo už na začátku nového milénia, když jste dávali dohromady právě skladbu Praha?
Jde o to, kdy si člověk uvědomí, že město, veřejný prostor, domy, ulice a celý urbanismus je jeho tělo. Ze začátku to nebylo samozřejmě v mé hlavě takto definované. Třeba v 90. letech, která jsem strávil na ulici – ne jako bezdomovec, ale jako člověk, který nonstop na ulici žije, chodí po ní a prochází systematicky celé město –, jsme malovali graffiti, vznikala tu rapová subkultura, lidé tancovali breakdance. To všechno pro nás byly iniciační momenty, kdy se člověk s městem sžívá právě tímto fatálním způsobem.
V jednu chvíli přijde moment, kdy si uvědomíš, že to město je pro tebe skutečně hlavní téma. To přišlo po roce 2000, kdy se podvědomý zájem stal vědomým. Začal jsem sbírat veškerá možná data a informace, na které je člověk schopen narazit.
V té skladbě Praha je několik vtipných pasáží. Například „a bacha zprava doprava zacpaná je magistrála / marná snaha a krokem vlečeme se zkáza Wiche“. Není trochu smutné, že tenhle scénář na magistrále je dodnes?
To tak v lidské kultuře bývá. Jednou jsem viděl ve Stavovském divadle rekonstrukci Molièrovy komedie, která byla stará několik set let, a ty vtipy byly absolutně aktuální. Tehdy mi došlo, že se toho příliš nemění. Dopravní situace v rámci městské tepny se změnit může a věřím, že se jednoho dne změní i na magistrále, ale stejně jako D1 definuje problematiku České republiky, tak magistrála definuje problematiku Prahy. Dokud se k tomu nepostavíme razantněji, pořád tam bude.
A ještě jedna pasáž z vaší skladby, v níž říkáte, že Praha není jenom most a hrad. Co je dnes podle tebe Praha? Je to velkoměsto světového formátu, nebo spíš často zmiňovaný skanzen?
Představuju si, že Praha působí navenek asi jako na nás působí Český Krumlov. Všichni máme Český Krumlov rádi. Když tam přijedeme, rozplýváme se nad jeho krásami a zachovalostí. Můžeme zajít na dobré jídlo, do dobrého baru, jsou tam cizinci, ale pořád je to malé, roztomilé, historické město. A tak podle mě působí Praha, když sem přijedete z Londýna, New Yorku nebo Berlína. Máme šanci být světové město, ale doteď jsme ji poměrně míjeli, protože aspekty nového města a budoucnosti jsme příliš nepřidávali.
Pořád se soustředíme na opečovávání historie a tak nějak zapomínáme dodávat absolutně aktuální přítomnost, která se tu děje, ale v průměrné úrovni. Chtělo by to větší odvahu, invenci i větší investice. Karta se ale za posledních deset let začíná obracet a věřím, že Praha ještě zazáří i na světové mapě.
Pojďme si ještě ujasnit jednu základní věc. Ty jsi jednak rapper, věnuješ se též tvorbě komiksů, knih, ilustrací, stojíš za labelem BiggBoss. Co má Vladimir 518 společného s architekturou, respektive veřejným prostorem?
Definice mě samotného je těžká i pro mě. Zaujal jsem v životě přístup, že jsem nikdy nechtěl dělat nějakou zářnou, jasnou kariéru, protože k tomu patří i rozhodnutí, že si k sobě definujete jednu jasnou roli. Rozhodl jsem se, že tak žít nechci, protože se nechci uzavírat do jasného konstruktu sebe sama, který budu až do smrti naplňovat. Žiju absolutně svobodně, což znamená, že někde ztrácím, někde vyhrávám, někde mi to ubírá, někde mi to zase dává. Ve chvíli, kdy vydobydu pevné místo, jsem zároveň ochotný ho okamžitě opustit a začínat klidně někde jinde.
S tím je ale spojené i to, že člověk pak je těžce společensky čitelný. Dokonce to vede až tam, že jste čitelný těžce sám pro sebe, což mi zároveň přijde velmi přitažlivé, protože dnes mi je 43 let a pořád mám pocit, že jsem na začátku, což je pro mě osobně velmi důležité. Mám pocit, že horizont je neustále otevřený, a vůbec nevím, co se bude dít dál. A v této situaci mi je optimálně.
Takže zájem o architekturu se prolíná s tvými dalšími aktivitami?
Momentálně se definuji jako člověk, který se věnuje primárně výtvarným věcem, hudbě a knihám. To všechno dohromady se mi v hlavě prolíná. Je mi jedno, jestli dělám desku, připravuju výstavu nebo knihu. Ve chvíli, kdy si alespoň základně osvojíš problematiku dané disciplíny, zjistíš, že to podléhá podobným problémům a systémům, jak konstruovat myšlenku, jak ji naplnit, dotáhnout, realizovat a poslat ji do společnosti. Je mi to vlastně úplně jedno. Lze to označit jako transmediální či multimediální zaměření.