Rekordní Drake. Jeho nová deska se stala nejposlouchanějším albem na Apple Music za první den
Před týdnem vydal americký rapper Kanye West své dlouho očekávané album Donda, které se přes rozporuplné reakce kritiků rychle stalo nejposlouchanějším titulem roku na streamovací službě Apple Music. Ne ovšem na dlouho. Teď ho se svou novinkou Certified Lover Boy ještě překonal jiný rapper, kanadská stálice Drake.
Obě zprávy jako první přinesl magazín Billboard odkazující přímo na Apple, který poskytl čísla za prvních čtyřiadvacet hodin od vydání alb. Drakeovi se přitom podařilo se svou novinkou dosáhnout hned na dva velké milníky – nejúspěšnější titul letošního roku a nejposlouchanější album na Apple Music za první den.
V kategorii nejúspěšnějšího titulu roku prý měl Kanyeho Westa pokořit za pouhých dvanáct hodin. Zbytek času pak novému albu Certified Lover Boy, které zaujme svým originálním přebalem s emoji těhotných žen, stačilo na to, aby se stalo nejposlouchanější deskou na službě od Applu za prvních čtyřiadvacet hodin.
Kanyeho ani Drakeovo dílo se ale nedočkalo příliš nadšených ohlasů a část kritiky je pro obě podobná. Kolekce skladeb, výrazně přesahující jednu hodinu, prý nevyužívají svůj čas kreativně a buď vytváří nepříliš sourodý mišmaš, nebo naopak upadají do monotónnosti. Ačkoliv s takovými výtkami část posluchačů souhlasí, neznamená to nedostatek zájmu o novinky dvou z nejpopulárnějších hudebníků současnosti.
Donda tak za prvních čtyřiadvacet hodin ve Spojených státech na Apple Music nasbírala přes 60 milionů přehrání, v době vydání dosud nejvíc za rok 2021. Zároveň se tím album vyhouplo na pozici třetího nejposlouchanějšího v historii služby. Billboard k tomu přidal také čísla ze Spotify, kde album s 27 skladbami za první den získalo 94 milionů poslechů, druhý nejvyšší počet vůbec.
Kanyeho novinka, pojmenovaná po jeho zesnulé matce, se k rekordu propracovala po sérii zpoždění a odkladů, které oproti původně ohlášenému datu vydání dávají více než rok. Donda nejdřív měla vyjít loni v červenci, místo toho ale rapper začal postupně zveřejňovat různé verze obrázku na přebalu alba a úseky písní. Letos v červenci bylo zveřejněno nové datum vydání se společným veřejným poslechem několik dnů předem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNávštěvníci stadionu v americké Atlantě (stejně jako diváci živého streamu na Apple Music) Dondu skutečně slyšeli, Kanye ale s vypuštěním alba stále otálel. Na čas se ubytoval v malém pokoji stadionu, vytvořil zde prozatímní studio a pracoval. Následovaly ještě dvě poslechové akce a živé streamy, kde nechyběl spektákl spojený s tématy Dondy ani kontroverze kvůli pozvání Marilyna Mansona obviněného ze sexuálního násilí a rappera DaBaby, který měl nedávno homofóbní poznámky.
Samozřejmě je na místě se ptát, do jaké míry byl způsob vydání Dondy dílem Kanyeho perfekcionismu, snahy neustále něco předělávat a vylepšovat. Do velké míry byly odklady a kontroverze jistě součástí promyšlené marketingové strategie, jak vybudovat velká očekávání a v zásadě donutit média o umělci několik týdnů pravidelně psát. Dokonce několik hodin poté, co album dorazilo na streamovací služby, obvinil nahrávací společnost Universal z předčasného zveřejnění.
Očekávání ani obří mediální pozornost přesto nestačila na předchozího rekordmana, kterým byl Drake s albem Scorpion. Porazit ho dokázal zase až on sám, když týden po Kanye Westovi vydal novinku Certified Lover Boy. Billboard přesná čísla nezveřejnil, Scorpion ale za první den na Apple Music získal 170 milionů poslechů, což teď Drake prý překonal. Podobná situace pak platila na Spotify, kde se Certified Lover Boy také stal nejposlouchanějším albem.
Původem kanadský rapper novinku, na níž z velké části řeší osobní romantické problémy, rovněž několikrát ohlásil a pak odložil. Původně měla vyjít už loni v létě. Druhým termínem byl letošní leden, který ale měl narušit Drakeův úraz nohy a následná operace. Nějakou dobu se spekulovalo, zda hudebník album nepošle do světa ve stejný den jako Kanye West coby součást vyřizování dlouholetých sporů, které s ním má.
Očekávání Drake budoval v průběhu několika měsíců jak tradičnějším vydáváním singlů, tak neotřelou billboardovou kampaní, v rámci které zveřejnil hosty na albu tak, že umístil reklamní tabule v jejich rodných městech. Po internetu se zase bleskovou rychlostí rozšířil přebal alba, na němž je v mřížce několik emoji těhotných žen. Ačkoliv kritici i posluchači obrázek označili za směšný, svou úlohu generování publicity zvládl dokonale.