Létání aerolinkami Emirates by mělo být postupem času ještě příjemnějším zážitkem. Letecká společnost se rozhodla modernizovat svých 120 strojů od výrobců Airbus a Boeing, přičemž vůbec první si skokem do budoucnosti prošel jeden z největších komerčních letounů světa Airbus A380. Interiér dostal nové barvy i materiály.
Kdo pravidelně létá s dopravcem Emirates na lince Dubaj-Londýn, nejspíše bude při svém dalším letu příjemně překvapen. Právě na této trase totiž bude nasazen první stroj společnosti, který si prošel programem kompletní rekonstrukce, na nějž si Emirates pro své letouny vyčlenily dvě miliardy dolarů, tedy téměř 45 miliard korun.
Airbus A380 poprvé vzlétnul do nebes v roce 2005, takže neustálé modernizace pro zachování těch nejvyšších standardů jsou na místě. Podle Tima Clarka, prezidenta společnosti Emirates, by cestující měli změnu zaznamenat okamžitě, jakmile vstoupí na palubu letadla. Přepracovány byly jeho interiéry a k dispozici budou i nové produkty. Zároveň rekonstrukce umožnila nabídnout více sedadel v třídě Premium Economy, kterých bude na hlavní palubě 56.
„Jsem obzvláště hrdý na to, že celý proces renovace byl navržen, proveden a dokončen v našich vlastních prostorách v Dubaji, a to podle nejvyšších standardů kvality a bezpečnosti. Odráží to prvotřídní letecké schopnosti a infrastrukturu, která v rámci společnosti Emirates a ve Spojených arabských emirátech existuje,“ řekl prezident Clark.
Foto: Emirates Airline
Modernizovaný interier Airbusu A380
Cestující ve First a Business Class se mohou těšit na nové kožené čalounění sedadel v krémové barvě a světlejší odstíny dřevěných povrchových úprav. Vyměnily se i koberce a obložení stěn. A nechybí ani florální design stromu Ghaf, který mají aerolinky ve znaku.
Za účelem rekonstrukce Emirates najaly 190 nových zaměstnanců, kteří začali testovat proces modernizace již v červenci minulého roku, aby byly veškeré práce vyladěny k dokonalé efektivitě. Celková proměna jednoho letounu nyní společnosti díky zdokonalení procesů zabere 16 dní.
Během optimalizace se přišlo na možnost využití některých nekonvenčních postupů. Mezi nimi je například nasazení cateringových vozíků, jindy využívaných pro obsluhu pasažérů na palubě letadla, které se díky svým ideálním rozměrům hodí pro rozvážení dílů z letadla do dílen.
V rámci modernizačního programu budou aerolinky modernizovat vždy čtyři letouny za jeden měsíc. Každých osm dní tak bude vyřazen z flotily jeden letoun, který poputuje do dubajské centrály společnosti. Do roku 2024 by mělo být modernizováno 67 letounů A380, po kterých se přesune pozornost modernizačního programu na 53 Boeingů 777. Kompletně hotovo by mělo být v roce 2025.
Správa železnic začala v polovině prosince s přestavbou úseku ze stanice v Bubnech do nové zastávky Praha-Výstaviště. Ta je součástí rozsáhlé modernizace železnice z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Praha je tak opět o krok blíže k tomu, aby se zbavila nálepky města, kde se není možné dostat z centra na letiště vlakem. Z evropských metropolí se o ni smutně dělí jen s Dublinem. Vybudování nového nádraží podle návrhu Jakub Cigler Architekti, nová zastávka u Stromovky, proměna původní nádražní budovy v Bubnech a modernizace trati vyjdou bezmála na tři miliardy korun.
Pražské letiště na spojení s železnicí čeká už dlouho a budování nové trati počítá s tím, že k němu dojde v roce 2028. Celý projekt, jehož cena se odhaduje na čtyřicet miliard korun, je rozdělen do několika částí. Hotová je zatím jen ta, která vede přes rekonstruovaný Negrelliho viadukt. Teď Správa železnic přistoupila k dalšímu bodu na programu, tedy modernizaci trati z Prahy-Bubnů na Výstaviště.
„Vybudování kvalitního železničního spojení z metropole do největšího města Středočeského kraje a také na nejvýznamnější letiště v Česku patří mezi priority naší vlády. Jsem proto rád, že zahajujeme modernizaci dalšího úseku, který sice není příliš dlouhý, jeho význam ale daleko přesahuje hranice Prahy,“ uvedl k zahájení stavebních prací ministr dopravy Martin Kupka.
Přesunutá stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi se stane důležitým přestupním bodem veřejné dopravy v metropoli. Posune se totiž blíže k Negrelliho viaduktu a nabídne přímý přestup na metro C. Dle slov generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody navíc bude určitým protikladem k historické stavbě viaduktu. Za návrhem nové budovy stojí studio Jakub Cigler Architekti.
Foto: Správa železnic
Na střeše stanice Praha–Bubny vznikne odpočinková travnatá plocha
„Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou. Stejně jako zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů,“ dodává Svoboda. Zmizí také bariéra, která Prahu 7 přes sto let rozděluje na dvě části. Díky novému vedení kolejí po estakádě se lépe propojí Holešovice, Bubny i Letná.
„Výrazným architektonickým prvkem budovy nádraží bude podloubí podél celé východní hrany směrem do nového náměstí, které svým vysokým řádem odkazuje na tradici nádraží jako významné veřejné budovy v území. Vestibuly jsou koncipovány jako jednoduchý přehledný prostor půdorysně podřízený hlavním komunikačním koridorům mezi vstupy a nástupišti,“ uvádějí architekti.
Zcela nová zastávka Praha-Výstaviště pak vznikne na okraji Stromovky. Nedaleká lávka přes železniční trať zlepší i propojení tohoto oblíbeného parku s Letnou. Díky úzké spolupráci Správy železnic a hlavního města bude v průběhu modernizačních prací vybudován také tramvajový podjezd.
Nyní přicházejí na řadu přípravné práce, současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Výstavba největších objektů – tří mostních estakád a nové nádražní budovy – přijde na řadu letos v květnu a pokud vše půjde podle plánu, hotovo by mělo být v roce 2025.
Ve fázi, kdy bude stanice Praha-Bubny jedinou budovou na území výstavby, vznikne na její střeše travnatá odpočinková plocha. V další etapě vyroste spolu s výstavbou nové čtvrti Bubny-Zátory přímo nad nádražím administrativní budova. V nádražních vestibulech se budou nacházet komerční prostory, které zpestří občanskou vybavenost budoucí nové čtvrti.
„Okolí stanice Vltavská, dnes zanedbané místo, bude hrát velkou roli v proměně celého brownfieldu Bubny-Zátory. Ta začíná díky projektu železniční stanice právě nyní. V blízké budoucnosti snad bude zahájena i výstavba budovy Vltavské filharmonie, která by měla celou proměnu dokončit. Těším se, až se s panem ministrem projedeme do nového koncertního sálu vlakem,“ říká náměstek pražského primátora a architekt Petr Hlaváček.
Foto: Správa železnic
Koleje budou umístěné na železniční estakádě
Součástí modernizace je také proměna původní nádražní budovy Praha-Bubny na pamětní místo, kde bude umístěna stálá expozice připomínající pražské židovské deportace za protektorátu. Jde o projekt státní organizace Památník ticha, který se nyní nachází ve fázi přípravy podkladů na dodavatele stavby.
„Vítězný projekt, jenž vyšel ze soutěže Památníku ticha, je fakticky sochou v architektuře. Naše partnerství se Správou železnic umožní proměnu prostoru na galerii pod širým nebem, která přivítá návštěvníky Prahy putující z letiště na Masarykovo nádraží,“ uvádí ředitel organizace Památník ticha Pavel Štingl.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. Loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, která bude nově dvoukolejná a především elektrifikovaná. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu úseku Praha-Ruzyně–Kladno a modernizaci stanice Masarykovo nádraží, které se dočká dvou nových kolejí.
Foto: Správa železnic
Díky modernizaci zmizí bariéra kolejiště, která Prahu 7 rozděluje na dvě části
Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně–Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Známá je již podoba předposlední stanice před letištěm, terminálu Dlouhá míle. Ten vyroste poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště, Obchodního centra Šestka a Pražského okruhu. Podobu stanice navrhla kancelář Pavlíček Hulín architekti.
Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Celkem má mezi Kladnem a Prahou vzniknout dvacet samostatných staveb, díky kterým cesta z centra na letiště vyjde na 25 minut jízdy. Celou trasu z Masarykova nádraží do Kladna s odbočkou na letiště by lidé mohli začít využívat v roce 2029.
Zhotovitelem projektu je sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Stavby jsou spolufinancovány Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše nákladů dosahuje 2,9 miliardy korun a Evropská unie zafinancuje 85 procent. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.