„Proto jsem tabulkový procesor umístil na web kaloricketabulky.cz. Byla to ovšem pro mě tak marginální záležitost, že jsem několik let ani nesledoval návštěvnost stránky,“ doplňuje Pětivoký, mimo jiné absolvent Elektrotechnické fakulty pražské ČVUT se zálibou ve čtení knih a cyklistice. Návštěvnost ale postupně začala růst.
To Pětivokého motivovalo k tomu se na Kalorické Tabulky více zaměřit. Obklopil se vývojáři a zhruba od roku 2016 se v rámci startupu Dine4Fit začal věnovat vývoji plnohodnotné aplikace. Takové, která by fungovala spolehlivě nejen v prohlížeči, ale také na telefonech, jež jsou pro rychlé zapisování jídel a kontrolu veškerých údajů dost možná nejvhodnější.
„Na projektu jsem začal pracovat se svými kolegy, kteří byli zároveň prvními uživateli aplikace. Snažil jsem se mít v tomto ohledu jasno – nechtěl jsem vyrobit službu pouze pro ostatní, v první řadě musela bavit nás. Brali jsme to jako společnou motivaci, a proto si myslím, že se Kalorické Tabulky tak uchytily. Nejsou dělané korporátem o stovkách lidí, ale skromným týmem, který v produkt věří,“ říká Pětivoký.
Miliony z vlastní kapsy
Postupem let tým okolo Tomáše Pětivokého ladil jak webovou verzi Kalorických Tabulek, tak i tu mobilní. Spolu s tím se začala rozšiřovat také databáze potravin, na níž je funkčnost aplikace založena. Dine4Fit nejprve data kupoval od různých subjektů, dnes se ale o plnění aktivně starají uživatelé, kteří informace přidávají sami, a to vyplňováním hodnot z obalů daných potravin.
K dnešnímu dni je v databázi přes 220 tisíc položek, přičemž tam najdete jak naprosto esenciální suroviny jako vodu, vejce, mléko nebo kávu, tak rovnou celé recepty, podle kterých si lze uvařit a hodnoty zaznamenat do denního příjmu. U surovin pak dostanete možnost si určit i přesnou gramáž, respektive objem, aby byl přehled co nejpřesnější. Nechybí ani možnost automatické synchronizace pohybových aktivit s chytrými náramky a hodinkami.
„Víme, jak klíčový počet zahrnutých potravin je. Pouze díky nim si uživatelé mohou sestavovat denní přehledy co nejrychleji a nejpřesněji,“ uvádí Pětivoký. To se odráží i na počtu lidí, kteří Kalorické Tabulky napříč všemi platformami využívají. Měsíčně si aplikaci zapne přes 800 tisíc uživatelů, dohromady je pak zaregistrováno přes pět milionů lidí. A počty průběžně rostou.
Foto: CzechCrunch
Denní přehled Kalorických tabulek
Pro firmu je zásadní, že se zvyšují i počty prémiových uživatelů – těch, kteří používají Kalorické Tabulky v placené verzi za 500 korun ročně, respektive 79 korun měsíčně. Prémiová verze nabízí navíc například podrobnější výživové údaje doplněné o hodnoty cukru a soli, analýzu jídelníčku s tipy, čeho máte v jídelníčku nedostatek či nadbytek, nebo zaznamenávání jídel hlasem. Samozřejmě je, na rozdíl od neplacené verze, bez reklam.
„Léto je pro nás nejhorší sezóna, i tak ale máme přes 800 tisíc unikátních uživatelů měsíčně. Prémiových uživatelů máme v řádu desítek tisíc. Obě metriky znatelně rostou, u počtu neplatících uživatelů se v meziročním nárůstu pohybujeme v desítkách procent, u platících uživatelů je pak počet meziročně o 100 procent vyšší,“ uvádí Pětivoký.
Růst prémiové základny uživatelů se odráží také na tržbách. Primárně díky Kalorickým Tabulkám plánuje Dine4Fit letos utržit okolo 24 milionů korun, respektive o 10 milionů korun více než loni. Budou i ziskoví, a to v řádu několika milionů, ale jak Pětivoký pro CzechCrunch doplňuje, všechen zisk reinvestují za účelem dalšího růstu.
„Kalorické Tabulky jsme odjakživa financovali bez externích investorů a počáteční investice přesáhla pět milionů korun. Do budoucna plánujeme provoz aplikace hradit z peněz, které vydělá sama aplikace. Nejde pro nás o zlatý důl, spíš to bereme jako službu lidem, kteří chtějí něco dělat se svým životním stylem,“ objasňuje spolutvůrce.
Expanze je náročnější, než se zdá
Kalorické Tabulky mají nejpočetnější zastoupení v Česku, které reprezentuje čtyřicet procent celkového provozu. Jsou ovšem lokalizované i pro některé zahraniční země. Mezi nimi je Slovensko, Polsko, Maďarsko, Ukrajina a Rusko. Tomáš Pětivoký ale dodává, že vydobýt si silné postavení na cizích trzích není tak snadné, jak se může s ohledem na „pouhý překlad“ zdát.
„Není to jen o překladu, ale také o budování kvalitní databáze potravin pro každý jazyk a komunity vzájemně se podporujících uživatelů. Třeba v Česku máme velkou komunitu na Facebooku, kde lidé sdílí svůj progres a chválí Kalorické Tabulky za to, že je k mnohdy razantní proměně nasměrovaly,“ doplňuje Pětivoký. Cílem je proto i ve výše zmíněných zemích udělat z „tabulek“ produkt pro širší komunitu.
Foto: Kalorické Tabulky
Webové verze Kalorických Tabulek
Posilovat uživatelskou základnu chtějí Kalorické Tabulky i přes nové funkce. Nejvíce nadějí nyní tvůrci vkládají do hlasového zapisování potravin, kdy nebude nutné používat klávesnici a na telefonech nebo hodinkách bude stačit jen diktovat. Spolu s tím se chtějí zaměřit i na hlubší integraci aplikace s chytrými hodinkami, prostřednictvím kterých se do Kalorických Tabulek už nyní automaticky zapisuje fyzická aktivita a prakticky se tak „odečítá“ od zkonzumovaného denního příjmu.
„V Česku stále zaznamenáváme vyšší nárůst importovaných aktivit například z různých nositelných zařízení, jako jsou chytré náramky, Apple Watch, hodinky Garmin a podobně, ve srovnání se záznamem konzumovaných potravin. To znamená, že minimálně naši uživatelé provozují tělesnou aktivitu stále častěji. Jsme rádi, že už i Češi začínají žít zdravěji,“ říká Pětivoký s optimismem.
Nutno ovšem podotknout, že Kalorické Tabulky nejsou jedinou takovou aplikací na trhu. Celosvětově nejznámější je nástroj MyFitnessPal, jenže u zahraničních aplikací tohoto typu je problém v tom, že mnohdy nenabízí již předvytvořená „česká“ jídla, což může jednoduché zapisování komplikovat.
„Jsme si vědomi, že na světě existuje několik potenciálně konkurujících aplikací, které mají často za zády bohaté investory. Naši hlavní výhodou oproti nim je jasně nejširší databáze potravin dostupných na českém trhu, ale to určitě dlouhodobě nestačí. Nevěřím ve strategii opisování funkcionalit od těchto aplikací, ale snažíme se jít spíše vlastní cestou,“ uzavírá Pětivoký.