Kabriolet pro boomery? Bavorák, který klame tělem, není pro starý. I když vlastně ano

Otestovali jsme základní motorizaci roadsteru BMW Z4 20i. Má výkon 145 kW, takže není tak dravý, jak na první pohled vypadá.

Luboš KrečLuboš Kreč

bmw-hp

Foto: BMW

BMW Z4

0Zobrazit komentáře

Autotest Luboše Kreče: Pierce Brosnan a Izabella Scorupco, palmy, karibské slunce a prašná kubánská cesta. Rok 1995, film Golden Eye čili Zlaté oko a premiéra roadsteru BMW Z3. Byť se malý kabriolet na plátně objevil jen párkrát a na chvilku, utkvěl mi v hlavě. Ostatně věta geniálního vynálezce smrtonosných zařízení, pana Q, která zněla: „007, máte povolení zabíjet, nikoli porušovat dopravní předpisy“, dobře vystihla komediální charakter Brosnanovských bondovek. Do žádného zetka jsem si ale nikdy nesedl. Až teď.

Německy se budoucnost řekne Zukunft a právě z tohoto slova pochází písmenko Z, jímž automobilka označuje své dvoumístné sporťáky. Není už sice moc jasné, v čem ona budoucnost spočívá, když ji dnes symbolizuje spíš písmeno I u elektricky poháněných modelů, ale zní to cool.

Úplně původní bylo Z1 v roce 1989, pak přišlo Z3 a po něm – s krátkou exkluzivní pauzou v podobě Z8 – už následovala Z4. Vyrábí se od roku 2003 a její nynější podoba je na trhu pátý rok. Jak už to u bavoráků bývá, auto vypadá i po těch letech dobře, nezestárlo, je nadčasově moderní.

Jinak to moje první usednutí bylo… asi typické pro někoho, kdo nemá s útlými roadstery zkušenosti. První, co mi napadlo, bylo: Safra, tady je místa jak v hodinkách! Je to dané hlavně sportovními sedačkami, které vás obepnou jako kazajka, abyste se v zatáčkách nekymáceli, protože auto v nich drží na silnici jako přilepené, takže je třeba přilepit i posádku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

BMW Z4 je paradoxní auto. Na jednu stranu působí mnohem větším dojmem, než jaké ve skutečnosti je, zároveň má charakter vozu, který si boomeři a pánové s krizí středního věku koupí, aby se za nimi aspoň občas někdo otočil, jenže nastoupit do tohohle kabrioletu a vystoupit z něj, to fakt není pro starý. Auto je logicky hodně nízko položené, navíc mezi vysokými postranicemi sedaček a volantem nezůstává bůhví kolik místa pro manipulaci s nohou, když se chcete vzpřímit a stoupnout si.

A k paradoxům se u motorizace 20i, kterou jsme dostali na test, dá přiřadit i jízdní projev. Ten vlastně pro starý je (spoiler alert – nemám nic proti lidem nad 50, jde o narážku na slavnou knížku Cormaca McCarthyho a film bratří Coenů). Z nuly na sto se dostane oficiálně za 6,6 sekundy, v rukou normálního řidiče ještě pomaleji, což není žádná raketa.

Dvoulitr má totiž výkon střídmých 145 kW a to z něj činí sice svižné, ale určitě ne závodně se chovající auto. Asfalt s ním trhat nebudete ani náhodou. Zároveň vám ale hodně tvrdé manuální řazení a božská stabilita auta dají pocit, že byste závodit mohli. A třeba i chtěli.

bmw-b

Foto: Ondřej Holzman/CzechCrunch

Čelní maska BMW Z4 20i

Zadokolka má plátěnou střechu, žádný skládací hardtop, takže i po otevření a složení vršku zůstane v zavazadelníku relativně dost místa. Třeba na dvě sportovní tašky a něco málo k tomu. V kabině jsou tradičně jen dvě sedadla, kabelka a pár papírů se vejde ještě za ně, nic dalšího už ale ne.

Tedy? Aby nedošlo k mýlce, tohle je návykový zážitek – hlavně když vyrazíte na cestu a můžete u toho vnímat vítr a vůbec přírodu. Protože co je víc než čerstvý vánek ve vlasech, pokud je tedy ještě máte, že ano? Pak je vám fuk i ten slabší výkon a nejspíš i zapomenete, že jste si hnuli v zádech, když jste do auta nalézali.

Zkrátka na romantický víkendový výlet je základní varianta Z4 ideální, kocháte se, cítíte se mladší a pokud mladší jste, musíte si jen dávat bacha, abyste nepropadli touze předvádět se a závodit, k čemuž image mnichovského prcka vybízí. Ovšem minimálně ten, který jsme zkoušeli, pro zuřivé předjíždění vhodný není.

Takže hezky v klidu a na pohodu.

BMW Z4 sDrive 20i
– základní cena 1,2 milionu korun, testovaná verze vyjde na 1,6 milionu
– objem 1998 cm3, výkon 145 kW
– délka vozu 4,3 metru, váha zhruba 1,5 tuny
– k dispozici jsou i výkonnější motorizace, vrcholem je šestiválcový třílitr s výkonem 250 kW, ten už asfalt potrápí

bmw-d

Foto: Ondřej Holzman/CzechCrunch

Záď BMW Z4 20i sDrive

CzechCrunch Jobs