Karlovarské letiště chce rozšířit dráhu, a to za dva roky. Otevřelo by se tak nízkonákladovkám
Nízkonákladové společnosti podle svých předpisů na aktuální dráhu v Karlových Varech létat nesmějí, rozšíření by přineslo i vzdálenější destinace.
Letecký provoz tu začal už v roce 1931, teď se ale potýká s řadou omezení: na moderní dobu jsou dráhy v Karlových Varech úzké a krátké. To je vyřazuje z přistávání i vzletů pro řadu větších letadel. A když se zaváděla protikoronavirová opatření, přišlo místní letiště o jedinou pravidelnou linku, která vedla mezi Karlovými Vary a Moskvou. Teď majitel letiště, kterým je Karlovarský kraj, uvedl, že chce mít v polovině příštího roku hotový projekt a v roce 2025 širší a delší dráhu. Hodnota projektu má být 1,5 miliardy korun.
„Rozšíření dráhy je pro nás zásadnější, protože otvírá cestu k tomu, abychom mohli domlouvat nové linky s nízkonákladovými leteckými společnostmi, které podle svých předpisů na naši užší dráhu létat nesmí,“ řekl hejtman Petr Kulhánek. Jde například o evropské letecké dopravce Ryanair, EasyJet či Wizz Air.
Podle záměru by se měla dráha rozšířit o 15 metrů a prodloužit o 400 metrů. O různých variantách zvětšení ploch se však mluví už několik let. Původní úmysl počítal s prodloužením o víc než 500 metrů, od toho však kraj upustil s tím, že projekt vyhodnotil jako zbytečně velký.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDíky prodloužení ranveje budou moci letadla z Karlových Varů létat i do vzdálenějších destinací. Délka dráhy celkem 2500 metrů by pokryla celou Evropu i Blízký východ, pro který je lázeňské město turisticky atraktivní, uvedl hejtman.
Na úpravy ranveje chce kraj získat prostředky od státu. Čerpat z vlastních prostředků je pro region s 283 tisíci obyvateli těžko představitelné. Kraj také usiluje o to, aby se regionální letiště zařadilo mezi páteřní dopravní infrastrukturu. Využívat by ho do budoucna mohla rovněž armáda, v blízkosti je vojenský újezd Hradiště.
Karlovarské letiště letos v letní sezoně nabídne charterové lety do tří destinací. K tureckému letovisku Antalya, kam se začalo létat loni, přibude řecký ostrov Kréta a Varna v Bulharsku. Záměrem kraje je obnovit například i spoj do izraelského Tel Avivu, o kterém se už podle hejtmana jedná.
S přispěním ČTK