Kávová velmoc. Češi válcují Evropu v počtu kvalitních kaváren, říká Tuček z Doubleshotu

V Doubleshotu ročně upraží 110 tun kávy, kterou dodávají do 250 podniků po střední Evropě. Základní principy byznysu Jaroslava Tučka se ale nemění.

doubleshot-nahled

Foto: Doubleshot

Jaroslav Tuček, spoluzakladatel pražírny Doubleshot

0Zobrazit komentáře

Když před třinácti lety založil Jaroslav Tuček společně se třemi přáteli pražírnu výběrové kávy Doubleshot, šlo o jednu z prvních vlaštovek tohoto ražení v Česku. V průběhu dekády zažily malé pražírny obrovský boom a dnes je jich po celé republice už víc než sto. Tučkův byznys ale i v poli kvalitní konkurence stále roste. Na začátku září otevřel novou kavárnu Loka v centru Prahy a nyní se chystá více šlápnout do zahraniční expanze. „Od začátku nám záleželo především na budování pevných vztahů s lidmi, od kterých získáváme kávová zrna. Je to sice mnohem složitější, ale jinak by mi podnikání nedávalo smysl,“ říká Tuček.

K cestě českého kávového matadora vedla v případě Jaroslava Tučka jeho zkušenost v zahraničních kavárnách, kde v roce 2003 působil v rámci programu Work and Travel a poté v roce 2006 na stáži při univerzitě. Pracoval v podnicích v Kalifornii i Kanadě, kde už tehdy napříč kávovým trhem rezonovaly pojmy „výběrová káva“ a „mikropražírny“. V kavárnách se tvořil latte art a začala se připravovat černá filtrovaná káva na mnoho způsobů, každý podnik tak měl zásobu různých nástrojů, s nimiž ji mohl vyrábět: chemexy, V60, Aeropressy a další vychytávky.

„Právě ta filtrovaná káva fungovala vážně skvěle, především ve spojení s domácí přípravou kávy. Viděl jsem, jak k tomu v Severní Americe přistupovali, a řekl jsem si, že by bylo fajn to ukázat i v Česku. Nevymysleli jsme kolo, prostě jsme začali dělat jen něco, co ve světě frčelo. A byla jenom otázka času, kdy se to dostane i do Česka,“ přibližuje Tuček. Právě to byl jeden z prvotních cílů Doubleshotu: naučit pít lidi doma filtrovanou kávu z čerstvě upražených zrn.

doubleshot-1

Foto: Doubleshot

Posledním počinem z dílny Doubleshotu je kavárna Loka

V roce 2010 založil Jaroslav Tuček vlastní pražírnu společně s Jaroslavem Hrstkou a Kamilou Sotonovou, v zádech jim stál ještě kamarád-investor. V té době udělali správné rozhodnutí ve správný čas, jelikož Češi byli po novinkách ze světa kávy hladoví a chtěli dohánět světové trendy. V průběhu dekády se z naší malé země stala bez přehánění kávová velmoc – alespoň co do množství pražíren a kaváren. Těch kvalitních tady vyrostlo ohromné množství.

Pevné základy kávového byznysu

„Co se týče počtu kvalitních kaváren, Česko je v současné době určitě evropská špička. Mám pocit, že v metropolích, do kterých se vždy jezdilo za super kafem, se rozvoj v posledních letech zastavil. Stále je v nich pár skvělých kaváren, ale nepřibývá nic nového. V Praze se přitom každý měsíc otevírá nové bistro nebo kavárna a ta kvalita je vážně neuvěřitelná,“ říká Tuček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S rozpukem kávového světa ale v průběhu let rostla i konkurence Doubleshotu, jelikož společně s kavárnami přibývaly také malé pražírny zaměřené na výběrovou kávu. Tuček navíc dodává, že se změnil i přístup kaváren. Nechtějí dělat s kávou z jedné pražírny, naopak chtějí zrna spíše střídat a hostům chtějí nabízet i zajímavé pražírny ze zahraničí. I přes to ale aktuálně Doubleshot najdete asi ve 250 podnicích po střední Evropě.

„Skvěle nám ale funguje e-shop, na kterém prodáme maloobchodně asi čtyři tuny kávy měsíčně. A fantasticky nám běží také kávové předplatné. K tomu máme dnes už čtyři kavárny v Praze, vlastní cukrárnu, pekárnu a děláme spoustu kávových kurzů pro veřejnost i profesionály, takže i když velkoobchod v posledních letech šel spíše pomaleji, stále se nám daří růst. Navíc se teď chceme mnohem více zaměřit na export. Vidíme v něm totiž velký potenciál, hlavně co se týče Polska,“ poodkrývá plány Tuček. Obrat Doubleshotu se tak v posledním období vzpamatoval z pandemie covidu a vyrostl na 117 milionů korun.

Cílem doubleshotu je do pěti let generovat dvacet procent obratu pražírny z prodejů kávy na zahraničních trzích. V Polsku už má Doubleshot zastoupení a zájem ze strany tamních pražíren je podle Tučkových slov velký. Chtěl by se ale také rozkročit do Severní Ameriky, kde jeho profesní kávová cesta začala a pro kterou už má také distributora. „Spousta kaváren v Americe bere evropské pražírny, ale samozřejmě spíše velká jména, jako je The Barn nebo La Cabra. Ale my máme stejně kvalitní kafe a stejně kvalitní program na jeho nákup, takže jde jenom o marketing a um ho prodat.“

doubleshot-2

Foto: Doubleshot

Doubleshot neustále investuje do nových technologií

Zmíněný program na nákup kávových zrn je v případě Doubleshotu bezesporu alfou a omegou. Po letech má pražírna vyladěné všechny části nákupního řetězce. Velkou část produkce bere přímo od farmářů nebo ze zpracovatelských závodů, má zajištěnou vlastní logistiku včetně kontejnerů, kávová zrna tak přijíždějí včas a okamžitě se přesouvají do mrazáků, aby byla co nejčerstvější. Nedávno navíc v Doubleshotu investovali do nového vybavení pražírny včetně pražičky, což byla investice v hodnotě téměř deseti milionů.

„Když farmář umí zpracovat kávu do finálního produktu, bereme zrna přímo od něj. Fungujeme tak například v Panamě s rodinou Hartmannovou a s Gracianem Cruzem. Stačí k nim poslat kontejner, což je úplně nejjednodušší způsob nákupu kafe. Platím pak peníze přímo jim na účet a přivezeme si sedmnáct tun kávových zrn přímo od farmáře. Ve většině Latinské Ameriky to ale funguje spíše tak, že nakupujeme přes někoho, kdo vlastní zpracovatelský závod,“ vysvětluje Tuček.

Vztahy stejně důležité jako kvalita zrn

Pro většinu farmářů je totiž následné zpracování kávy po její sklizni náročné, přesouvá se tak k lidem, kteří mají exportní licenci a dokážou kávu efektivně vyloupat, protřídit, vyčistit, zabalit a přesunout do kontejneru. Přesto jde stále o jeden z nejpřímějších nákupů kávy. Nejsložitější je komunikace s farmáři v Africe, ale Jaroslav Tuček se v současnosti snaží vyjednat i nějaké přímé spolupráce v Keni. Ve vybírání ze stovek vzorků kávy na stolech u exportérů totiž osobně nevidí velký smysl, i když chápe, že to tak spousta jiných pražíren dělá.

„Farmáři, s nimiž úzce spolupracujeme v Latinské Americe, s námi mají jistotu, že od nich koupíme celou sklizeň, i když je třeba slabší rok. Zároveň je netlačíme do nákladných experimentů, což teď hodně producentů dělá. Jako nyní, kdy jsou trendem anaerobní kávy. Farmáři jsou tak tlačeni do nových procesů spontánní fermentace zrn, které jsou velice těžce kontrolovatelné. Může se tak stát, že se kafe nepovede a nákupčí pak řekne, že ho nekoupí. Spousta práce a peněz tak přijde vniveč,“ říká Tuček.

doubleshot-3

Foto: Doubleshot

Třídění kávových zrn na farmě

Podle něj problém těchto káv spočívá také v tom, že v jejich chuti převažuje metoda zpracování nad odrůdou a případně terroirem, tedy vlivem místa pěstování na vlastnosti kávy. Pokud tak vedle sebe postavíte deset anaerobně zpracovaných káv, nemáte šanci poznat, odkud jsou. Záleží také na tom, jaké mají farmáři pro zpracování podmínky – někteří si mohou experimenty dovolit a dělají v rámci klasické produkce i zdařilé pokusy s fermentací, jiní to dělají tak trochu z donucení trhu spíše na koleni a výsledky jsou velmi diskutabilní.

I když se tak v průběhu třinácti let od vzniku pražírny Doubleshot mnohé změnilo, v Česku se objevila velká spousta skvělých pražíren a světem kávy se převalila celá řada trendů, Jaroslav Tuček sází spíše na konzervativní jistotu. Jednak je stabilní pro jeho byznys, což je obzvlášť důležité, když ročně upraží asi 110 tun kávy, jednak pro farmáře, s nimiž spolupracuje. Sám často zdůrazňuje, že v jeho případě jsou vztahy stejné důležité jako chuť kávy.

„Šli jsme prostě cestou hodně pevných vazeb s lidmi, od kterých kafe získáváme. Nakupujeme ho, i když sklizeň není taková, jakou bychom si představovali. Pro mě osobně je to takhle mnohem zajímavější a cítím se také mnohem lépe. A to i přes to, že je to mnohem složitější z hlediska cash flow. Za kafe zaplatíme dlouho před sklizní a po ní trvá klidně i půl roku, než k nám zrna dojdou. Všichni si myslí, že nakupovat ve velkém, brát vlastní kontejnery, je impozantní, ale klade to na nás úplně jiné nároky,“ uzavírá Tuček.

Miliardář Křetínský vs. ministr Síkela. Jejich spor o plynovody a média pronikl na mezinárodní scénu

Vláda v přetahované o společnost Net4Gas porazila skupinu EPH. Ministr průmyslu nyní říká, že se mu Daniel Křetínský mstí přes svá média.

Luboš KrečLuboš Kreč

Daniel Křetínský a Jozef Síkela

Foto: CzechCrunch

Daniel Křetínský a Jozef Síkela

0Zobrazit komentáře

Ambice Daniela Křetínského jsou velké a zdaleka nekončí na hranicích Česka, a to jak v energetice, tak v médiích. Teď se proti němu rozhodl vystoupit ministr průmyslu Jozef Síkela. Právě v jejich vzájemném příběhu se střetávají energetika i média a podobně jako druhý nejbohatší Čech se i člen vládního kabinetu za STAN rozhodl vykročit na mezinárodní scénu.

Kabinet Petra Fialy schválil na konci září obří transakci: státem ovládaná společnost ČEPS, jež vlastní a provozuje klíčovou elektrickou distribuční soustavu, převezme firmu Net4Gas a její páteřní síť plynovodů. Jde o obchod za zhruba 38 miliard korun, nad kterým část odborníků kroutila hlavou, vláda si jej nicméně prosadila s argumentem, že chce mít pod kontrolou klíčové prvky energetické infrastruktury.

Že se s kritikou ozval exministr průmyslu z hnutí ANO Karel Havlíček, který tentýž deal jen o pár týdnů dříve prosazoval, nebral nikdo moc vážně. Jenže výtky se objevovaly i z úst řady komentátorů, včetně známého investora Michala Šnobra a předních ekonomických novinářů. Speciální humbuk pak vyvolával tým Daniela Křetínského, jehož skupina EPH měla o Net4Gas také zájem. V klání se státem ale prohrála. Neuspěla ostatně už v roce 2013, kdy byl Net4Gas poprvé na prodej – tehdy jej koncern RWE prodal pojišťovně Allianz a kanadskému fondu Omers.

Potud by to byl jen klasický spor, kdy jedna strana napadá tu druhou. Jenže Křetínskému a jeho partnerovi ze slovenské finanční skupiny J&T Patriku Tkáčovi nepatří jen energetický holding, ale také vydavatelství Czech News Center. A ministru průmyslu Síkelovi, jehož resort byl hybatelem nákupu plynovodů, přišlo, že Křetínského média mu kvůli transakci věnovala neférovou pozornost. Obzvlášť pak bulvární deník Blesk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jestli se takhle chovají i v dalších zemích, kde mají média a zároveň obchodní zájmy, přijde mi to docela zajímavé,“ podivil se Síkela v rozhovoru pro deník Financial Times, který čte byznysová i politická elita v celé Evropě a patří k nejmocnějším médiím světa. Dodal, že série kritických článků Blesku mu přijde „zvláštní“.

Křetínského blízký spolupracovník a šéf jeho komunikace Daniel Častvaj ministrovo nařčení odmítl. „Striktně a jednoznačně odmítáme jakékoliv zasahování do editoriální politiky našich médií,“ řekl Častvaj na dotaz CzechCrunche a dodal: „Zatímco standardní vlády své investory v zahraničí podporují, ministr Síkela naopak EPH na mezinárodním poli napadá. Tato situace nás současně nutí vyjádřit se k samotné podstatě transakce. Bohužel je objektivní pravdou, že ministr Síkela se zasadil o zrealizování zásadně nevýhodné transakce, která ve svém důsledku způsobí českým občanům a podnikům škodu přes 20 miliard korun.“

To, že nákup plynovodů je sporný, zdůrazňuje více lidí. Stát, jehož veřejné finance se topí v problémech, vyjde obchod na nižší desítky miliard korun, aniž by bylo jasné, že z toho země reálně něco bude mít, natož že se investice někdy vrátí (firmě dluží 70 miliard korun ruský Gazprom, ovšem nezdá se moc pravděpodobné, že by je z něj někdy v dohledné době dostala).

Daniel Křetínský

Pravdou je ale i to, že pozornost, kterou Blesk věnoval tomuto výsostně ekonomickému a poměrně složitému tématu, byla překvapivá. Všimli si toho i v dalších mediálních domech. Například celý jeden díl svého populárního podcastu Vlevo dole tomu věnovali političtí reportéři Václav Dolejší a Lucie Stuchlíková, o přestřelkách Křetínský vs. Síkela hovořil sám ministr v České televizi.

Pár titulků Blesku pro přehlednost: „Síkela si brousí zuby na plynovody… jenže NET4GAS dluží 33 miliard. Kdo to zaplatí?“ nebo „Síkela přiznal, co způsobí vládní krok: Elektřina pro domácnosti zdraží! A schytal to za NET4GAS“ či „Černý scénář pro Česko: Drastické zdražení plynu?! A vrací se i poplatky za zelenou energii“.

Síkela ovšem tím, že o tématu promluvil pro Financial Times, spor přenesl na mezinárodní scénu. Jde o to, že Křetínský má byznysové zájmy také ve Francii, v Německu nebo Británii – a investuje tam právě jak do energetiky, tak do médií. Ve Francii už sice prodal svůj podíl v deníku Le Monde, ale nadále mu patří vydavatelé knížek a časopisů a má údajně zájem o zpravodajskou televizi. V Británii se podle Financial Times zajímá o vstup do vydavatele deníku The Telegraph, svého času investoval i v Německu do televizní skupiny ProSiebenSat.1 Media.

kretinsky-pariz

Přečtěte si takéKřetínský chce poprvé investovat do IT. Ve Francii jedná s AtosemKřetínský chce poprvé investovat do IT. Ve Francii se chystá převzít část technologické skupiny Atos

Daniel Křetínský se v posledních deseti letech vypracoval mezi nejvlivnější a nejbohatší české byznysmeny. V žebříčku miliardářů mu patří číslo dvě za Renátou Kellnerovou, která ovládá skupinu PPF po smrti svého manžela. K PPF měl Křetínský historicky blízko, v posledních měsících se ovšem vazby rozvolnily, mimo jiné už není partnerem dcery manželů Kellnerových Anny. Co se výše jeho jmění týče, tak zatímco magazín Forbes ho odhaduje na zhruba 211 miliard korun, deník E15, jenž patří do Křetínského mediálního domu CNC, uvádí 330 miliard korun.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Především ve Francii provází jeho tažení mediální scénou vášnivou debatu. Jak ale nedávno upozornily Hospodářské noviny, Křetínský si v Paříži vybudoval pozici v okruhu byznysmenů blízkých prezidentovi Emanuelu Macronovi. Nicméně takový výpad, jaký nyní udělal skrze Financial Times ministr průmyslu Síkela, může jeho pozici ztížit. Zvlášť při potenciální účasti v tendru na britský The Telegraph.

Obě strany v aktuálním mediálním sporu o sobě tvrdí, že jednají v zájmu české společnosti: EPH kritizuje krok vlády kvůli ceně, Síkela jej zase ospravedlňuje vyšším zájmem. „Proti tržní transakci stát vydá navíc 23 až 27 miliard korun, jde o kupní cenu plus faktické zmaření odpisu dluhu. To je přibližně hodnota, o kterou stát přeplatil nabídku EPH,“ řekl pro CzechCrunch Daniel Častvaj. Síkela pro FT zase prohlásil: „Musím jednat v nejlepším zájmu občanů České republiky, a ty nemusí být stejné jako zájmy miliardáře.“