Kávová velmoc. Češi válcují Evropu v počtu kvalitních kaváren, říká Tuček z Doubleshotu
V Doubleshotu ročně upraží 110 tun kávy, kterou dodávají do 250 podniků po střední Evropě. Základní principy byznysu Jaroslava Tučka se ale nemění.
Když před třinácti lety založil Jaroslav Tuček společně se třemi přáteli pražírnu výběrové kávy Doubleshot, šlo o jednu z prvních vlaštovek tohoto ražení v Česku. V průběhu dekády zažily malé pražírny obrovský boom a dnes je jich po celé republice už víc než sto. Tučkův byznys ale i v poli kvalitní konkurence stále roste. Na začátku září otevřel novou kavárnu Loka v centru Prahy a nyní se chystá více šlápnout do zahraniční expanze. „Od začátku nám záleželo především na budování pevných vztahů s lidmi, od kterých získáváme kávová zrna. Je to sice mnohem složitější, ale jinak by mi podnikání nedávalo smysl,“ říká Tuček.
K cestě českého kávového matadora vedla v případě Jaroslava Tučka jeho zkušenost v zahraničních kavárnách, kde v roce 2003 působil v rámci programu Work and Travel a poté v roce 2006 na stáži při univerzitě. Pracoval v podnicích v Kalifornii i Kanadě, kde už tehdy napříč kávovým trhem rezonovaly pojmy „výběrová káva“ a „mikropražírny“. V kavárnách se tvořil latte art a začala se připravovat černá filtrovaná káva na mnoho způsobů, každý podnik tak měl zásobu různých nástrojů, s nimiž ji mohl vyrábět: chemexy, V60, Aeropressy a další vychytávky.
„Právě ta filtrovaná káva fungovala vážně skvěle, především ve spojení s domácí přípravou kávy. Viděl jsem, jak k tomu v Severní Americe přistupovali, a řekl jsem si, že by bylo fajn to ukázat i v Česku. Nevymysleli jsme kolo, prostě jsme začali dělat jen něco, co ve světě frčelo. A byla jenom otázka času, kdy se to dostane i do Česka,“ přibližuje Tuček. Právě to byl jeden z prvotních cílů Doubleshotu: naučit pít lidi doma filtrovanou kávu z čerstvě upražených zrn.
V roce 2010 založil Jaroslav Tuček vlastní pražírnu společně s Jaroslavem Hrstkou a Kamilou Sotonovou, v zádech jim stál ještě kamarád-investor. V té době udělali správné rozhodnutí ve správný čas, jelikož Češi byli po novinkách ze světa kávy hladoví a chtěli dohánět světové trendy. V průběhu dekády se z naší malé země stala bez přehánění kávová velmoc – alespoň co do množství pražíren a kaváren. Těch kvalitních tady vyrostlo ohromné množství.
Pevné základy kávového byznysu
„Co se týče počtu kvalitních kaváren, Česko je v současné době určitě evropská špička. Mám pocit, že v metropolích, do kterých se vždy jezdilo za super kafem, se rozvoj v posledních letech zastavil. Stále je v nich pár skvělých kaváren, ale nepřibývá nic nového. V Praze se přitom každý měsíc otevírá nové bistro nebo kavárna a ta kvalita je vážně neuvěřitelná,“ říká Tuček.