Každá hráčka si na mistrovství přijde aspoň na 650 tisíc. I tak má jít o čtvrtinu oproti mužům

Hráčky na letošním fotbalovém mistrovství světa vydělají průměrně 25 centů na každý dolar, který si loni na mistrovství světa vydělali muži.

Filip HouskaFilip Houska

football

Foto: Midjourney

Fotbalové reprezentantky (vytvořeno umělou inteligencí)

0Zobrazit komentáře

Mistrovství světa ve fotbale je obrovská sportovní událost, která každé čtyři roky přitahuje zraky všech fanoušků. To platí hlavně tehdy, když na hřiště nastupují mužští reprezentanti, s každým dalším ročníkem ale roste i popularita dámských šampionátů. Potvrzuje to i letošní turnaj, který před třemi dny odstartoval v Austrálii a na Novém Zélandu. Když ale dojde na finance, pánové jsou stále daleko napřed. Byť se mezera postupně snižuje.

Když se koncem loňského roku konalo fotbalové mistrovství světa v Kataru, které ovládl Lionel Messi se svou Argentinou, takzvané prize money bylo na hranici 440 milionů dolarů, respektive 9,5 miliardy korun. Takovou částku si mezi sebe rozdělili jak členové jednotlivých národních mužstev, tak zúčastněné federace s právem rozhodnout, jaký podíl z těchto peněz přidělí týmům a hráčům.

Jakmile se ale tato suma srovná s aktuálním balíkem peněz, který je určený pro rozdělení mezi fotbalistky a federace na letošním mistrovství světa, jde o čtyřnásobně vyšší částku – FIFA, která turnaj organizuje, nabídne dohromady 110 milionů dolarů, v přepočtu tedy asi 2,4 miliardy korun.

Na rozdíly v odměňování upozornil server CNN, jenž vypracoval analýzu, ve které detailně popisuje, jak si na tom ženy ve srovnání s muži stojí. Nutno však podotknout, že příjmy pro FIFA z mužského šampionátu v Kataru měly být na úrovni 7,5 miliardy dolarů, zatímco dámský turnaj z roku 2019 dosáhl na hranici okolo 770 milionů dolarů. Rozdíl v zájmu o oba typy fotbalu je tedy markantní, což se zjevně propisuje i do odměn.

I když se stále jedná o znatelnou mezeru, FIFA uvádí, že nabízí nejvyšší prize pool v historii dámských fotbalových mistrovství světa, trojnásobný oproti ročníku v roce 2019. Až 49 milionů dolarů (lehce přes jednu miliardu korun) má být přerozděleno mezi samotné hráčky, přičemž nejnižší suma, jakou si reprezentantka ze šampionátu odnese, je 30 tisíc dolarů, respektive 650 tisíc korun. Jakmile však tým postoupí ze základní skupiny, částka roste.

Každá hráčka zlatého, vítězného týmu si má přijít až na 270 tisíc dolarů, tedy v přepočtu 5,8 milionu korun. Jak ale upozornil prezident FIFA Gianni Infantino, ze strany Mezinárodní federace fotbalových asociací nemůže být zaručeno, že členské federace rozdělí oněch zmíněných – a slíbených – 30 tisíc dolarů každé hráčce. Má jít totiž o jejich zodpovědnost – a FIFA prý momentálně nemá žádný mechanismus, jak vyplácení peněz pohlídat.

I přes pošramocenou pověst toho nejvyššího orgánu světového fotbalu a stále velkou mezeru v ohodnocení hráček, které se vedle výplat z hraní spoléhají i na příjmy od sponzorů a podobně, ale FIFA dělá kroky, jak takzvaný gender pay gap vyrovnávat. Souvisí to také s tím, jak moc je dámský fotbal sledovaný – a promo se mu snaží zajišťovat i velké firmy typu Nike, které pro aktuální ročník přišlo s poutavou reklamou. Dost možná ale ne tak originální, jakou představil Orange.

Francouzský telekomunikační gigant vyjádřil podporu svému národnímu týmu skrze spot, ve kterém zachycuje zajímavé, gólové momenty francouzských reprezentantů. Po chvíli se ale obraz změní a diváci zjistí, že celou dobu nehráli muži, ale právě ženy včetně Sakiny Karchaouiové a Delphine Cascarinové. Orange se v rámci toho spojil s kreativní agenturou Marcel, která prakticky vyrobila vysoce věrohodný deepfake.