Česká spořitelna vyráží proti Revolutu. V aplikaci spouští investice do akcií a přes ETF i do bitcoinu

V největší české bance nyní investují pravidelně hlavně starší klienti. Nákup frakčních akcií v aplikaci George má přilákat mladé investory.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

george

Foto: CzechCrunch

Investice v mobilní aplikaci George od České spořitelny

3Zobrazit komentáře

Deset let trvalo České spořitelně, než se ve správě v rámci investičních produktů dostala ze sta miliard korun na dvojnásobek. Na další dvojnásobek, tedy současných 400 miliard korun, se už dostala za čtyři roky. Teď činí další krok, aby přilákala ještě větší počet investorů, respektive jejich kapitálu. Ve své mobilní aplikaci umožní jednoduše nakupovat akcie nebo jejich frakce a přes ETF investovat klidně do bitcoinu. Cíl je jasný: oslovit mladší generaci, která má k investicím blízko a často své peníze posílá do akcií třeba přes globální aplikaci Revolut. Právě s ní by se chtěla Česká spořitelna a její aplikace George výhledově rovnat.

„Chceme být relevantní i pro mladé klienty, a když se podíváme na skladbu našeho portfolia a průměrné investory, tak vidíme, že teď nejsme,“ přiznává Lukáš Míka, který je ve Spořitelně odpovědný za rozvoj investičních a depozitních řešení. S největší českou bankou sice podle jejích dat investuje téměř 650 tisíc klientů, ale typicky se jedná o investory starší padesáti let, kteří investují pravidelně zhruba dva tisíce korun převážně do podílových fondů. Česká spořitelna se chce nově stát atraktivnějším místem i pro investory, kteří chtějí přímo z mobilní aplikace nakupovat konkrétní akcie nebo si skládat portfolia ze stále populárnějších ETF.

V této oblasti patří mezi nejvýznamnější globální hráče Revolut, který od začátku svého fungování vyzývá v řadě oblastí tradiční hráče v čele s bankami a sází na co největší jednoduchost, ať už jde o převody měn nebo třeba právě investice. Podle posledního vyjádření pro CzechCrunch má u nás Revolut zhruba 800 tisíc klientů, a jelikož podle jeho dat mají Češi o investování velký zájem, spustila zde původem britská finančně-technologická služba nedávno v pilotním provozu samostatnou aplikaci Revolut Invest, která se soustředí převážně na investiční produkty všeho druhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Revolut uvádí, že z 800 tisíc klientů v Česku jich má přes polovinu ve věku 18 až 34 let. Právě mladší generace je jako doma na mobilních zařízeních a v posledních letech stále více naskakuje na trend přímého investování do akcií a dalších instrumentů. A právě do této cílové skupiny chce se svou novou investiční službou integrovanou přímo do aplikace George výrazněji promluvit také Česká spořitelna. „Z pohledu uživatelského zážitku nebo nabízených produktů Revolut určitě do nějaké míry benchmark trhu je. Chceme se pasovat do role konkurence těchto neobrokerů, ale s trochu jinou propozicí,“ říká Lukáš Míka.

Výhoda České spořitelny, která má přes 4,5 milionu klientů, je podle člověka odpovědného za rozvoj investičních a depozitních řešení banky v tom, že dokáže své klienty obsloužit nejen v mobilní aplikaci, ale úplně stejně také na pobočce nebo v kontaktním centru, které je k dispozici nepřetržitě. „Snažíme se vše propojovat, aby klient mohl přeskakovat mezi jednotlivými prodejními kanály podle toho, co se mu hodí, a všude měl stejný klientský zážitek. V tom bude naše unikátnost. Zkuste se někdy dovolat do Revolutu…,“ popisuje přístup banky Lukáš Míka.

Investice budou mít nově v mobilní aplikaci George prominentní postavení jako samostatná sekce, kde chce Spořitelna svým klientům poskytovat komplexní servis. Hlavní graf bude vizualizovat vývoj investičního portfolia napříč všemi majetkovými účty klienta a produktové portfolio se rozšíří o obchodování s dluhopisy, strukturovanými produkty, měnovými prémiovými vklady včetně cizoměnových a přibude také možnost nákupu vybraných titulů v rámci úpisů na pražské burze. Využít bude možné taktéž nové funkce měnové konverze pro nákup cenných papírů v cizích měnách bez nutnosti vedení daného cizoměnového peněžního účtu.

george-akcie

Foto: CzechCrunch

Česká spořitelna umožňuje v aplikaci George nákup (frakčních) akcií

Tou hlavní novinkou, kterou chce Česká spořitelna oslovit i třeba právě zákazníky Revolutu, je možnost frakčního obchodování, tedy nákup částí akcií i ETF, a to včetně těch, které jsou navázané na bitcoin. „Řada populárních akcií typu Tesla nebo Apple má zejména pro začínající investory velmi vysokou cenu, proto jsme se rozhodli klientům umožnit u vybraných akcií nákup pouze částí těchto akcií, tzv. frakcí, a to formou jednorázového nebo pravidelného pokynu. Spořitelna je vůbec první velkou bankou na českém trhu, která nabídne možnost frakčního obchodování klientům,“ říká Tomáš Žďára, manažer digitálních investičních řešení České spořitelny.

Nové investiční produkty banka postupně spustí pro všechny uživatele své aplikace do konce října. Cílit přitom bude i na neklienty, kteří si mohou založit majetkový účet po vyplnění investičního dotazníku přímo v aplikaci. Náklady za evidenci a správu investičních nástrojů budou činit 0,99 % ročně z objemu investic na majetkovém účtu klienta, přičemž minimální cena je 29 korun za každý kalendářní měsíc.

Jde o nový ceník v rámci služby Investování Plus, kterým chce Spořitelna doplnit stávající nabídku investičních produktů včetně ceníků, které byly doteď uzpůsobené hlavně na investice ve větších částkách a poplatky se odvíjely od jednotlivých produktů a příkazů. „Pokud u nás již klient investuje, je spokojený s nabídkou produktů a poradenstvím od svého bankéře, bude samozřejmě moci pokračovat a získá nové funkcionality bez nutnosti cokoli měnit. Kdyby si ale rád vyzkoušel například frakční obchodování, je to jednoduché. Stačí si ke stávajícímu majetkovému účtu otevřít v Georgi nový,“ doplňuje Žďára.

Podobnou jednodušší strukturu poplatků aplikují také například investiční platformy Portu (které vyrostlo pod křídly investiční skupiny Wood & Company) nebo Fondee (které nedávno koupila skupina Direct Pavla Řeháka), které nabízí automatizované investování do portfolií složených z ETF, akcií a dalších instrumentů. Tímto směrem by se postupně chtěla vydat také Česká spořitelna. A v letošním roce takovou funkci spustil i zmiňovaný Revolut.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

Seznam na burze? Nejblbější nápad mého života, píše Lukačovič. A dodává: Těšte se na Rohlík a Čupra

Majitel Seznamu má už jasno, že firma zůstane soukromou. Burza pro ni podle něj není vhodná. Věří však, že Tomáš Čupr s Rohlíkem na trhu uspějí.

Luboš KrečLuboš Kreč

navrh-bez-nazvu-22

Foto: archiv Iva Lukačoviče / Canva Pro/CzechCrunch

Ivo Lukačovič si IPO Seznamu rozmyslel

0Zobrazit komentáře

Zdejší investorská komunita v čele s pražskou burzou získala 21. srpna, symbolicky v den 56. výročí sovětské okupace Československa, silný impuls k optimismu – Ivo Lukačovič se na sociální síti X a na svém Patreonu obšírně rozepsal o tom, že by se Seznam, jehož je stoprocentním majitelem, mohl stát veřejně obchodovanou firmou. V sobotu 12. října, kdy byl mezinárodní den omezování přírodních katastrof, všem potenciálním zájemcům utnul tipec. „Nedává to smysl ani pro Seznam, ani pro mě osobně,“ napsal.

Lukačovičův pozdně letní post vyvolal extrémní pozornost v řadách podnikatelů. A třeba další internetový průkopník a filantrop Jan Barta v reakci na něj navrhl, že by skupina českých byznysmenů mohla dokonce koupit pražskou burzu (ta je vlastněna rakouskou společností Wiener Börse čili Vídeňskou burzou) a následně na ni své firmy umístit. „Když se toho zúčastní čeští velkokapitalisté, tak samozřejmě jejich tlak na vládu protlačit věci, co vedly k obřímu rozvoji například švédského kapitálového trhu, by byl značný,“ napsal spolumajitel skupiny Pale Fire Capital.

Pokud by se takový plán realizoval, musel by se ale obejít bez muže, který to svým nápadem celé vyprovokoval – bez Iva Lukačoviče a bez Seznamu. Ten totiž po necelých dvou měsících došel k závěru, že IPO Seznamu, tedy úpis jeho akcií, byl „nejblbější nápad mého života“. A v dalším z rozsáhlých příspěvků na platformě Patreon, kde jej za symbolické předplatné čtou bezmála čtyři tisíce lidí, se rozepsal, proč Seznam na burzu nepůjde.

Na úvod článku vysvětluje, že v srpnu šlo z jeho strany jen o sondáž trhu a že tušil, že úpis akcií by byl problematický krok. Z 30 procent na něm viděl pozitiva, ze 70 procent negativa. Líbilo by se mu prý potenciálně lepší mediální pokrytí Seznamu (které teď zase utrpělo kauzou kolem dvou propuštěných novinářů), větší respekt a prestiž pro značku či možnost vytvoření zaměstnaneckého opčního programu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„To poslední, proč bychom IPO chtěli dělat, je potřeba peněz,“ dodal. To je očividné, protože Seznam už řadu let vydělává ročně v čistém přes miliardu korun. A Lukačovič i nyní připomněl, že finančně si stojí opravdu dobře: „Seznam je společnost typu cash cow. Každý rok vyplácí miliardovou dividendu (někdy i víc), něco hezkého jsem si přivydělal prodejem startupu Melown a teď se k tomu na potvoru přidalo i Windy, které dividendy také začalo vyplácet.“

Zároveň nyní uvedl, že od začátku úvah měl jasno v tom, že na burzu by umístil jen nepatrnou část Seznamu, typicky kolem pěti procent. A právě v tom je, mimo jiné, kámen úrazu. Jde o příliš malý floating podíl. Proč tak málo? Protože už jednou si Lukačovič do Seznamu pustil externí investory v podobě věhlasného fondu Tiger Global, kterému prodal 30 procent, a když mu v roce 2015 nabídli odkup, neváhal prý ani vteřinu: „Byl to ten nejlepší obchod mého života.“

Jinými slovy Ivo Lukačovič plánuje zůstat u seznamáckého vesla a vstup na burzu by měl spíše kosmetickou roli. Jenže, jak sám uvádí, pochopil, že to je přesně to, co by se mu nakonec mohlo vymstít: „Investoři na burze preferují akcie, kde je float pokud možno co největší, a titulu s 5% floatem by se asi úplně vyhnuli. Logicky, neboť u takového titulu je objem obchodů a likvidita mizivá a je to právě majoritní akcionář, který může s cenou titulu hýbat.“

Zároveň měl prý možnost se pobavit s několika podnikateli, kteří IPO absolvovali v regionu střední a východní Evropy, a ti Lukačovičovi přiznali, že to pro ně nebyla dobrá zkušenost. Celou anabázi shrnul tak, že na burzu se jde tehdy, když firma potřebuje sehnat opravdu velké peníze nebo když její investoři potřebují exitovat, rozuměj se ziskem odejít. Ani jedno z toho není případ Seznamu.

Navíc je podle Lukačoviče potřeba přičíst spoustu drobných komplikací v čele s pravidelným reportováním, s přísnými účetními standardy a tlakem na informace. „To poslední, co chci, je, aby se o mně osobně jako o Ivovi někde psalo,“ shrnuje padesátiletý podnikatel.

Po jeho původním oznámení se nicméně řada investorů těšila, že na pražské burze, dlouhodobě trpící nízkou likviditou, bude nový zajímavý titul. Mnoho z nich se ozývalo přímo Lukačovičovi. A přestože on se z burzovních plánů podle svých slov „zcela uzdravil“, věří, že jiné silné české značky na burze skončí – jen ne na té pražské, kde on sám už prý odprodal i akcie ČEZu, zdaleka nejsilnějšího zdejšího titulu.

tomas-cupr

Přečtěte si takéRohlík Tomáše Čupra získal od investorů další čtyři miliardy korunPoslední finanční injekce před burzou? Rohlík Tomáše Čupra získal od investorů další čtyři miliardy

Tomáš Čupr v některém nedávném podcastu hovořil o IPO Rohlíku, patrně na burze ve Frankfurtu, ale z vyhlídky na IPO také nadšený nebyl. Jenže Rohlík je na rozdíl od Seznamu přesně ta firma, která rychle roste, Tomáš naraisoval od investorů již 0,8 miliardy eur a asi bude potřebovat jednou další peníze na rozvoj. A to velké peníze,“ zamýšlí se Lukačovič.

A pokračuje: „Takové, které seženete jenom na burze. A to ani nehovořím o tom, že současní investoři Rohlíku také budou chtít jednou vyexitovat, a tady už se bavíme o valuacích firmy v miliardách eur, které může dodat jenom německá burza.“ Takže pointa? Ti, kdo se těšili na akcie Seznamu, mají podle Lukačoviče držet palce Čuprovi, u kterého prý věří, že na burzu skutečně půjde.