KFC chce v Česku předběhnout McDonald’s. Má už 100 poboček a jídlo lze nově objednat dopředu přes aplikaci
Byl prosinec 1994, když se v pražské Vodičkově ulici otevírala historicky první pobočka amerického řetězce KFC v České republice. K blížícímu se pětadvacátému výročí na tuzemském trhu si oblíbený fastfood nadělil otevření 100. pobočky a definitivně by chtěl výročí oslavit předběhnutím svého věčného rivala.
Přestože KFC do Česka přišlo o dva roky později než konkurenční McDonald’s, dokázalo se na něj letos v počtu poboček dotáhnout a hlásí, že do konce roku už chce mít prodejních míst v Česku víc než McDonald’s. KFC jich plánuje mít 105, přičemž dosud unikající konkurent jich má aktuálně rovnou stovku.
KFC totiž bude muset zabrat nejen v počtu poboček, ale také ve výkonu. Zatímco McDonald’s v Česku loni utržil 5,8 miliardy korun, skupina AmRest, která v Česku provozuje nejen KFC, ale také Burger King nebo Pizza Hut, za ním zaostala s tržbami ve výši 3,7 miliardy korun o více než dvě miliardy.
Šéf tuzemského KFC Libor Hubík ovšem vidí další vývoj pozitivně, i proto, že jeho fastfoodu neustále roste počet zákazníků a rozšiřuje se do dalších měst. „V loňském roce jsme obsloužili skoro 40 milionů zákazníků, o čtyři miliony více než v roce 2017. V půlce letošního srpna už jsme byli na bezmála 27 milionech zákazníků. Oproti loňskému roku očekáváme nárůst o 15 %,“ hlásí Hubík, který řídí také byznys v Rakousku.
Vedle tradičních velkých měst jako Praha, Ostrava a Brno je dnes KFC také v Kladně nebo Třebíči a Libor Hubík mohl tento týden slavnostně přestřihnout pásku už u 100. pobočky s plukovníkem Sandersem v logu, která se otevřela v Bucharově ulici na Praze 5. Do konce roku jich plánuje KFC ještě pět, z toho čtyři v hlavním městě a jednu mimo něj.
Zatímco nejoblíbenější pokrmy, jako jsou Twister nebo Kyblík Classic, se za čtvrtstoletí prakticky nezměnily a nadále se těší velké popularitě, velkou proměnou prošly jednotlivé pobočky a celkový servis. I v tom je klíč, jak může KFC lákat více zákazníků, jelikož ani konkurence pochopitelně nespí.
Vedle toho, že firma nově otevírá pobočky s konceptem tzv. otevřené kuchyně, kde mohou zákazníci sledovat přípravu svého jídla v přímém přenosu, se KFC podobně jako konkurenčnímu McDonald’s osvědčily samoobslužné kiosky. Přes ně plyne průměrně pětina všech transakcí a do konce září jich bude mít KFC téměř 250 v 79 restauracích.
Nově navíc KFC přidává také možnost objednat si díky službě Objednej&Vyzvedni jídlo na pobočce předem přes mobilní aplikaci a následně si ho jen v určený čas vyzvednout. Zákazník tak nečeká vůbec. KFC plánuje službu postupně spustit ve všech restauracích a odliší se tím od konkurence, která zatím podobnou možnost nenabízí. Již od roku 2016 pak tyto služby doplňuje také KFC Rozvoz, přes který se uskutečnilo již 1,5 milionu objednávek.
Ve světě se pak konkurenční boj mezi fastfoody přesunul i do dalšího segmentu. Stále populárnější jsou totiž různé rostlinné náhražky masa, a tak zatímco například Burger King začal prodávat svůj ikonický Whopper s falešným hovězím masem, KFC zase ve spolupráci s Beyond Meat představilo rostlinnou alternativu populárních kuřecích křidélek i nuget. A zákazníci se po nich mohli utlouct. Vzhledem k tomu, jak rychle rostoucí trend masové alternativy představují, je možné, že se podobných produktů brzy dočkáme i v Česku.