Kiwi.com se v Brně stěhuje do nového moderního sídla. V areálu bývalé Zbrojovky obsadí 11 tisíc metrů čtverečních

Michal PtáčekMichal Ptáček

kiwi-1

Foto: CPI

Brněnské Kiwi.com bude brzy dobývat globální trhy z nového sídla v areálu brněnské Zbrojovky

0Zobrazit komentáře

Přes 2 500 zaměstnanců, miliardové tržby a především ambice zanechat významnou stopu na globálním cestovním trhu udělaly z českého startupu Kiwi.com v posledních letech velmi žádané zboží. Zejména pak mezi zahraničními investory, kteří loni svedli souboj o to, kdo v brněnské technologické firmě specializující se na online prodej letenek získá podíl.

Vítězně v tomto směru nakonec vyšel americký konglomerát General Atlantic, který za nadpoloviční podíl v Kiwi.com neváhal loni zaplatit v přepočtu necelé tři miliardy korun a původním, tuzemským zakladatelům i investorům, kteří v Kiwi.com působili vesměs od jeho začátků, zajistil velmi zajímavou návratnost jejich časové i finanční investice.

Hlavní muž celého projektu a jeho CEO, Oliver Dlouhý, nicméně v Kiwi.com zůstal i nadále a to s poměrně jasnou ambicí. Jak Dlouhý prozradil v listopadu v rozhovoru pro CzechCrunch, plánem je z Kiwi.com vybudovat globálního virtuálního superdopravce, který nabídne zákazníkům platformu poskytující možnost, jak se přemístit z jednoho místa na druhé, ať už jde o přesun po jednom městě taxíkem, nebo cestu na opačný konec světa pomocí kombinace autobusů, vlaků a letadel.

oliver-dlouhy-kiwicom

foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

Tento ambiciozní plán bude Kiwi.com brzy uskutečňovat ze svého nově připravovaného sídla, které jeden z historicky nejúspěšnějších českých startupů buduje v moderní kancelářské budově ZET.office v areálu bývalé brněnské Zbrojovky. Do té se Dlouhý a spol. přestěhují ze svého současného útočiště Campus Science Parku nacházejícím se na opačném konci Brna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nová brněnská centrála bude i nadále hlavním působištěm Kiwi.com. S tím, jak se naše firma mění a roste, přichází také například požadavky na efektivnější spolupráci na dálku anebo na snižování naší uhlíkové stopy. Věříme, že právě ZET.office v Nové Zbrojovce bude pro nás v tomto ohledu to nejlepší řešení,” říká ke stěhování do nové budovy šéf firmy Oliver Dlouhý.

kiwi-com

Foto: CPI

Připravovaná ZET.office budova se nachází v areálu bývalé brněnské Zbrojovky

Kiwi.com v nové budově obsadí pět pater o celkové ploše 11 tisíc metrů čtverečních a po architektonické stránce bude spolupracovat s pražským architektonickým studiem Perspektiv. To v minulých letech vytvořilo například kanceláře pro české technologické společnosti STRVTrask a Funtasty (nyní Futured), loni se také podílelo na stavbě sítě coworkingových center HubHub.

Lokalita: Brno, Česká republika
Datum dokončení: 2019
Velikost: 11 000 m2

kiwi-2

Foto: CPI

Vizualizace budovy ZET.office, jejíž část obsadí i Kiwi.com

brnenske-kiwi

Foto: CPI

Vizualizace budovy ZET.office, jejíž část obsadí i Kiwi.com

DoDo rozjíždí v Česku logistiku ve velkém s trojnásobným růstem. V rozvozu čerstvých potravin obsluhuje čtvrtinu trhu

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-mensik-dodo-inveoInsider

Foto: DoDo

Michal Menšík, CEO DoDo

0Zobrazit komentáře

Před čtyřmi lety začínal logistický startup DoDo se třemi vozy a dvěma desítkami osobních asistentů. Ti na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru zajišťují okamžitou pomoc s jakýmkoliv problémem, ať už donáškou jídla, vyzvednutím oblečení z čistírny či nákupem z Ikei.

Poptávka po této službě roste a dokazují to výsledky firmy. DoDo se podle svého vyjádření loni poprvé přehouplo do černých čísel. Startup patřící do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka zaznamenal rapidní, třistaprocentní meziroční nárůst tržeb, které dosáhly na úroveň 250 milionů korun.

dodo-fleet-min

Foto: DoDo

Flotila logistického startupu DoDo

Dnes pro startup pracuje na osm set lidí, vozový park přesahuje 350 automobilů, služba se rozšířila do Polska a na Slovensko a během loňského roku DoDo odbavilo 1,2 milionu objednávek, což je o 750 tisíc více než v předchozím roce.

Za rapidním růstem stojí zejména spolupráce firmy s partnery – například v oblasti food delivery rozváží pro řetězce KFC, Pizza Hut, Bageterie Boulevard či Paul, v segmentu e-commerce zase vozí zásilky pro Mall.cz, Datart, Bibloo, SuperZoo nebo Nespresso.

Čtvrtinový podíl na trhu rozvozu potravin

Důležitým segmentem pro startup jsou také potraviny. V něm spolupracuje se všemi třemi relevantními hráči na českém trhu – Rohlíkem, Košíkem i Tescem. To loni zrušilo svou vlastní logistiku a nahradilo kompletně právě DoDem, díky čemuž služba v oblasti rozvážek nákupů k zákazníkům obsluhuje již čtvrtinu trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důležitost segmentu podtrhuje také fakt, že DoDo minulý týden představilo specializovanou divizi DoDo Fresh soustředící se právě na specifický a logisticky náročný rozvoz potravin. Důraz klade na automatizaci procesů a zároveň vyvíjí vlastní plánovací a komunikační platformu s využitím analýzy dat v reálném čase.

Flotilu divize tvoří certifikované vozy vybavené pro rozvoz jídla tak, aby byl zachován teplotní řetězec. Startup již testuje i variantu používanou například v leteckém průmyslu, kde je chladící médium postupně dávkováno do chladícího prostoru ve speciálně designovaných boxech.

„V segmentu potravin letos plánujeme až trojnásobný růst.“

„Zájem o naše logistické služby v oblasti rozvozu potravin je obrovský, a proto jsme se rozhodli založit specializovanou divizi DoDo Fresh, ve které chceme dále inovovat,“ říká Menšík, který kromě vedení V-Sharpu působí i jako CEO DoDo.

itesco-kuryr

Foto: Tesco

Tesco nově využívá na rozvoz potravin kurýry DoDo

„Nejen díky našim stávajícím partnerům, se kterými spolupráci neustále rozšiřujeme, ale i novým hráčům, kteří budou do segmentu online prodeje potravin teprve vstupovat, plánujeme do konce roku v tomto segmentu až trojnásobný růst,“ pokračuje Menšík.

Objednávky startup v rámci České republiky vozí kromě Prahy a přilehlých městech také v Brně, Plzni, Ostravě, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kladně, Kolíně a Prostějově. V zahraničí služby rozšířil do slovenské Bratislavy a Žiliny, v dalším plánu má pak expanzi do Polska a Maďarska.

Platforma jako základ byznysu

Největší předností DoDo je však vlastní IT logistická platforma, do které startup investoval již přes dvanáct tisíc hodin práce interních vývojářů. Podle vyjádření firmy díky ní dokáže efektivně plánovat a vyhodnocovat provoz v reálném čase a propojit se spolupracujícími obchodními partnery.

„Díky našemu data driven přístupu a dlouhodobým investicím do vývoje naší IT logistické platformy jsme schopni takto výrazný růst úspěšně kontrolovat a udržovat. Umíme předvídat i případné rizikové faktory. Ať už se jedná o efektivitu spolupráce s našimi obchodními partnery, nastavení akčních rádiů logistických zón, efektivní využití vozů, ale i případný lidský faktor, vše na denní bázi sledujeme a vyhodnocujeme,“ popisuje Menšík.

dodo-kuryr3

Foto: DoDo

Kurýrní a asistenční služba DoDo

sigma

Přečtěte si takéSigma Olomouc zůstane místním. Pražák s Kaprainem to vzdalJednání s majitelem hokejové Sparty zkrachovala. Fotbalovou Sigmu Olomouc nakonec získá lokální hráč

Tuhle platformu a další know-how získané z DoDo plánuje využít také u dalších projektů, které vznikají v rámci skupiny V-Sharp. Například ve spojení se startupem Atoto, aktuálně fungujícím jako online tržiště pražských kamenných obchodů, chce Menšík změnit fungování online prodeje květin. Nová služba by měla spatřit světlo světa v nejbližších měsících.

V rámci rozvoje byznysu se DoDo bude soustředit zejména na rozšiřování partnerství, a to nejen v České republice. „V budoucnu bychom se chtěli zaměřit na expanzi na další trhy, chceme se stát silným partnerem lokálních významných hráčů v oblasti e-commerce například v Německu, Maďarsku a Polsku,“ dodává Menšík.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel