Český prodejce letenek Kiwi.com si dnes připsal dílčí vítězství ve sporu s irskou nízkonákladovou aerolinkou Ryanair. Ta žádala, aby Kiwi.com změnilo některé své postupy a způsob informování zákazníků. Přestože se u soudu nižších instancí domohla irská společnost příznivého rozsudku, Ústavní soud jej dnes zrušil.
Ryanair vede s českým vyhledávačem spory na několika frontách. V tomto konkrétním pak šlo především o fakt, že Kiwi.com údajně nemělo dostatečně informovat zákazníky o tom, jaké má Ryanair podmínky. Zároveň prý irská firma nedostávala od českého zprostředkovatele podrobné informace o cestujících.
Letos v lednu pak Krajský soud v Brně rozhodl o předběžném opatření, které situaci mělo napravit. Kiwi uložil, aby poskytované informace upravila a při předávání klientských detailů doplnila údaje o e-mailu a bydlišti cestujících a jejich platebních kartách. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit „věcně nesprávné informace“ i zpětně.
Po následném odvolání potvrdil opatření i Vrchní soud v Olomouci, soudkyně Kateřina Šimáčková však nyní po nejnovějším verdiktu Ústavního soudu řekla, že předchozí rozsudky nevysvětlily, proč je ze strany Kiwi.com nezbytné klientské informace vůbec předávat. Předběžné opatření tak podle soudu zasáhlo do „svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu.“
Foto: Kiwi.com
Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com
„V Kiwi.com vytváříme pro rezervace našich zákazníků unikátní virtuální kontaktní informace a platební údaje tak, abychom dokázali zajistit jejich kompletní správu v zabezpečeném prostředí. To často zahrnuje propojení s dalšími leteckými společnostmi či dopravci v rámci jednoho itineráře, což Ryanair nedokáže. Tomu se říká inovace,“ uvedlo Kiwi.com v prohlášení po vynesení verdiktu.
Ryanair dnešní rozsudek nekomentoval, ovšem další bitvy s českou firmou vede i mimo soudní síně. Nedávno se irská aerolinka vyjádřila, že palubní vstupenky na jejich lety prodané přes Kiwi.com jsou falešné a že nebude jejich držitele pouštět na palubu. Podle právníka Kiwi, který po dnešním rozsudku hovořil s novináři, však společnost nemá informace, že by se tak skutečně dělo.
Kiwi.com tvrdí, že irské aerolince se pouze nelíbí, že vyhledávač prodává letenky levněji než ona sama. Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý o tom hovořil ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch koncem loňského roku. Tehdy prozradil, že se na nižší cenu dokáže jeho firma dostat tím, že k samotné letence prodá i některé další vlastní produkty, ale jindy letenky i přímo dotuje.
Kiwi.com má problematické vztahy i některými dalším aerolinkami. Jak upozornil deník E15, americkým Southwest Airlines vadí, že česká firma prodává letenky bez jejich souhlasu, Aeroflot zase Kiwi.com kritizuje za komplikace při navazujících letech a nizozemské KLM si stěžuje na problémy s refundacemi.
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.
Dnes to bude především o rychlosti a trochu i zběsilosti. Nissan totiž představil nové „Zetko“, tudíž zavzpomínáme na starou dobrou Tokijskou jízdu, podíváme se, jaký ikonický model posílá zpět do hry Lamborghini, a ukážeme si šílený nápad od Bugatti. Iracionalita však zaklepala i na dveře Audi, přičemž trochu smutné novinky přinesla i Tesla.
Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.
Připoutat a jedeme!
***
Rychlé a zběsilé Zetko od Nissanu je zpět
„I wonder if you know, how they live in Tokyo…“ Pamatujete na ikonickou skladbu ze třetího pokračování ságy, ve které se jezdí zásadně rychle a řadí bez výjimky zběsile? Tokijské jízdě se podařilo zasáhnout celou jednu generaci právě mutujících mileniálů, kteří ji buď nenáviděli, nebo se nad krásou japonského umění tuningu a driftování doslova rozplývali.
Velkou zásluhu na tom mělo kupé 350Z od Nissanu, které ve filmu vlastnili ti nejlepší japonští drifteři (čtěte mafiáni). Takzvané Zetko se stalo ikonou své doby a na jeho pokrevní linii nyní Nissan navazuje novinkou pojmenovanou jednoduše Nissan Z, též označovanou jako 400Z.
Byť vůz na první pohled vypadá jako futuristická sranda, Nissan se v otázce techniky držel starých dobrých hodnot. Pod kapotou této kapesní rybičky, kterou budou závidět všichni kluci z ulice, se ukrývá třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly generující sílu 400 koní, která je expresně doručována na zadní nápravu.
Foto: Nissan
Japonská bestie jménem Nissan Z
Jak rychlé Z díky tomuto válečnému spřežení je, Nissan prozatím uchovává v tajnosti. Prozradil však, že by měl být o 15 % rychlejší než model 370Z. Kalkulačky do ručky a zjišťujeme, že stokilometrové sajónara by novinka měla být schopna vyslovit za zhruba 4,9 sekundy.
Můžeme nové Z očekávat v dalším díle Rychle a zběsile, který by měl mít premiéru 7. dubna 2023? Možná ano, protože šestistupňový manuál nabízí pro dramatické kvrdlání řadicí pákou prostoru habaděj. Diváci by navíc mohli ocenit dravý vzhled vozu, jehož tvary odkazují na modely 350 a 370Z, především v zadní části si pohrávají s retrem 20. století, a přitom nepostrádají moderní svěžest.
Pokud již nyní vymýšlíte, jak si pořízení tohoto vozu obhájíte před svou drahou polovičkou, máme pro vás špatnou zprávu. Přísné evropské emisní předpisy a také klesající zájem o sportovní vozy na starém kontinentu vedly Nissan k rozhodnutí, že se novodobým DK (Drift Kingem, nikoliv Donkey Kongem) nestane žádný Evropan. Vůz zde zkrátka nebude vůbec k dispozici, a tak můžeme tentokrát západu i východu jen závidět.
***
Co dalšího hýbe asfaltem?
? Lamborghini oživilo ikonu 80. let: Nissan Z není jedinou legendou, která vylezla z hrobu. Na scénu se vrací i legendární Countach, plakátový sen z 80. let. Lamborghini zůstalo věrné dvanáctiválci, který doplnilo o elektromotor, čímž vzniklo hybridní retro nesoucí na své karoserii celou řadu prvků odkazujících na původní model.
? Prvního elektrického Ferrari se dočkají děti: Pokud jste vždy po Countachu toužili, ale neměli na něj, vězte, že na něj pravděpodobně nebudete mít ani nyní. Chuť si však můžete spravit Ferrari Testa Rossou. Ano, na cenovce tohoto vozu, který seženete již jen v aukcích, sice stojí slovo nesmysl, ale jeho elektrická zmenšenina pro děti vychází na „pouhých“ 2,3 milionu korun. No, nekupte to.
? Tesla odkládá Cybertruck nejdříve na rok 2022: Pokud byla Testa Rossa pro svět automobilů podobným přínosem jako Paganini pro svět hudby, pak můžeme zcela bez výčitek Cybertruck od Tesly přirovnat ke kapele Rammstein. Nedává to tak úplně smysl, a přesto to chtějí všichni. Jenže držitelé předobjednávek na Muskův plechový pick-up se musí obrnit trpělivostí. Výroba této novinky začne po dalším odkladu nejdříve v příštím roce.
? Elektrický Mercedes za tři miliony jde do Česka: Komu se již nechce čekat, může pár milionů ušetřených na nový elektromobil předhodit Mercedesu. Jeho model EQS již zná své české ceny a je jasné, že za tři miliony dostane zákazník to nejlepší, co mají němečtí medvědáři na skladě.
? Bugatti chce dostat na sinice další monstrum: Ti nejnáročnější však mohou mít dilema. V budoucnu by totiž měl být k dispozici další supersportovní model od Bugatti, konkrétně vůz vycházející z prototypu Bolide. Bugatti potvrdilo, že skutečně vytvoří nové monstrum, které by mělo být schopné zvládnout rychlost přes 500 km/h a z 0 na 100 akcelerovat za méně než 2,2 sekundy.
? Škoda si připomíná rekord zapsaný na solných pláních: Když už jsme u závratných rychlostních rekordů, připomeňme si 19. srpen roku 2011. V tento den byl na solných pláních v Bonneville stanoven rychlostní rekord 366 km/h. Málo? Jedná se ale o rychlostní rekord vozu Škoda, konkrétně speciálu Octavia RS s výkonem 600 koní, která byla na oslavu 10 let od stanovení tohoto rekordu britským zastoupením značky zrestaurována.
? Audi představilo vlastního transformera: Sladkou tečkou na závěr je novinka od Audi, kterému už nestačí výroba klasických vozů a pustilo se do produkce transformerů. Jeho koncept Skysphere má totiž nejen futuristické vzezření, ale i funkci, která umožňuje stisknutím tlačítka měnit rozvor vozu. Přitažlivé GT se tak jako mávnutím kouzelného proutku mění na dravý roadster. Audi chce navíc přinést hned tři koncepty nesoucí jméno Sphere, takže se můžeme těšit i na další kouzelnické triky.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.