Knihobot loni v tržbách překročil hranici 300 milionů. Za rok prodal celkem dva miliony knih

Knihobot má za sebou úspěšný rok, během kterého se poprvé dostal do zisku. Pomohla mu v tom expanze do zahraničí, kdy pronikl do Německa a Rakouska.

knihobot-2

Foto: Knihobot

Hlavní tváře startupu Knihobot: David a Dominik Gazdošovi

0Zobrazit komentáře

Knižní secondhand Knihobot se v loňském roce poprvé dostal do zisku a dosáhl tržeb ve výši 301 milion korun. Denně v průměru přijal 10 tisíc knih a za celý rok jich prodal celkem dva miliony. Podařila se mu také expanze do Rakouska a Německa, v Česku mu pak pomohla spolupráce s online supermarketem Rohlík, díky které dostal do oběhu 100 tisíc knih. Přitom segment e-commerce se během roku potýkal s propadem, který byl podle dat Heureky v prvním čtvrtletí dokonce třináctiprocentní.

Loňský rok byl pro Knihobot plný novinek. Po úspěchu v Česku a na Slovensku se na jaře vydal do Rakouska a Německa pod mezinárodní značkou Bookbot, od června začal spolupracovat s online supermarketem Rohlík.cz, takže zákazníci mohli začít nevyužívané knihy předávat kurýrům při převzetí nákupu, a na sklonku roku otevřel své první secondhandové knihkupectví.

„Máme radost, že se k nám zákazníci vracejí a potvrzují, že je naše služba baví a že jdeme správnou cestou. I když to byl těžký rok, dokázali jsme se poprvé dostat do zisku, přesáhnout 300 milionů v tržbách a na rozdíl od e-commerce stále růst,“ komentuje Dominik Gazdoš, zakladatel a CEO Knihobotu.

Dosavadní výsledky naznačují, že vstup na rakouský a německý trh byl dobrý tah. V obou zemích lidé začali využívat službu knihotaxi, kterou firma nabízí pro odvoz knih. Během předvánoční sezóny Knihobot zaznamenal exponenciální růst v prodejích a v porovnání s domácím trhem i stoupající tempo zásilek od zákazníků z Rakouska a Německa. V Německu jde například o téměř 10 procent z celkového obratu firmy. Co se týče zalistovaných knih, ty z Německa a Rakouska tvoří 14 procent.

Knižní nej u zákazníků Knihobotu v roce 2023

Top autor: Patrik Hartl
Top kniha: Nejlepší víkend
Top žánr: Současná česká beletrie (Patrik Hartl, Radka Třeštíková, Alena Mornštajnová, Kateřina Tučková, Karin Lednická)

Nejžádanější knihy:
1. Děti jsou taky lidi
2. Kde jsi, když nejsi
3. Gazely
4. Atomové návyky
5. Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih

„Ukazuje se, že v Německu jdeme správným směrem. Ve střednědobém horizontu bychom zde chtěli dosáhnout stejného podílu na knižním trhu jako doma, což by znamenalo tržby kolem sedmi miliard korun. V dlouhodobém máme ale ambice větší. Služba našeho druhu může snadno pokrýt 10 až 20 procent knižního trhu,“ říká Dominik Gazdoš.

V průměru se do Knihobotu dostalo v loňském roce 10 tisíc knih denně a běžně jich má na skladě 600 tisíc. Spojení s Rohlíkem pak v průběhu sedmi měsíců fungování dostalo do oběhu 100 tisíc publikací. Celkem Knihobot prodal dva miliony knih. Stoupla také míra zákazníků, kteří se na e-shop vraceli pro další objednávku. Na začátku loňského roku to byla pětina, nyní jich je 30 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letos se chce Knihobot zaměřit především na upevnění pozice na německém a rakouském trhu, kde by tak jako v Česku rád našel partnera, který mu pomůže ještě více usnadnit vracení knih do oběhu. Podle Gazdošových slov není o nabídky nouze a během následujících týdnů firma oznámí první velkou spolupráci s dalším hráčem na knižním trhu.

Mimo to se chce Knihobot zaměřit také na práci s daty o čtenářích i knihách a zapracovat na konkrétnějších a individuálnějších službách. „Nabízet našim zákazníkům knihy i služby čím dál víc na míru je pro nás priorita. Momentálně pracujeme na přizpůsobení nabídky tak, aby naše knižní tipy pro zákazníky odpovídaly jejich vkusu nebo přímo navazovaly na předchozí nákupy – například dalším dílem série,“ dodává brand manažerka Knihobotu Barbora Votavová.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Slabší, než se čekalo. Tesla zveřejnila finanční výsledky a plán vyrábět nový dostupný model

Tesla si za poslední kvartál nevedla z hlediska tržeb tak dobře, jak se očekávalo. A letošní rok to podle Elona Muska moc nezlepší.

redwood

Foto: Tesla

Již dříve představená skica kompaktní novinky od Tesly

0Zobrazit komentáře

Poté, co na začátku měsíce zveřejnila čísla týkající se výroby a dodávek, nyní Tesla předvedla, jak se jí dařilo i z finančního hlediska. A přestože se jí za loňský rok povedlo zlomit další výrobní rekord, z pohledu tržeb to tak slavné nebylo. Ty z prodejů vozidel v posledním kvartálu meziročně vzrostly jen o jedno procento a sám Elon Musk připustil, že letošní rok může přinést zpomalení tempa růstu. Navnadil však na příchod zcela nového a dostupného elektromobilu v roce 2025.

Tesle se v loňském roce podařilo vyrobit rekordní počet vozidel, což ovšem nutně neznamená i rekordní tržby. Automobilka totiž přistoupila k dramatickému zlevňování, aby podpořila prodeje. To se podařilo a za celý loňský rok dodala o 38 procent více vozů než v roce 2022. Přesto v posledním kvartálu poprvé ztratila prvenství z pohledu celosvětových prodejů elektromobilů, když ji předstihl čínský konkurent BYD. Jak se to všechno promítlo do účetnictví, představil Elon Musk na středeční akci věnované finančním výsledkům automobilky za poslední kvartál a celkovým výsledkům za rok 2023.

Z nich je patrné, že Tesla na konci roku zaostala za očekáváním analytiků, kdy celkové tržby v posledním kvartále meziročně vzrostly o 3 procenta na 25,17 miliardy dolarů (573 miliard korun), přičemž odhady hovořily o částce téměř o půl miliardy dolarů vyšší. Z této sumy získala Tesla 21,5 miliardy dolarů (491 miliard korun) prodejem vozidel, u kterého meziroční růst dosáhl jediného procenta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z pohledu celého roku se Tesle podařilo dosáhnout tržeb ve výši 96,8 miliardy dolarů (2,21 bilionu korun), což je meziroční růst o 19 procent. Přímo v automotive sektoru vyrostla o 15 procent na 82,5 miliardy dolarů (1,88 bilionu korun). Jenže celkový hrubý zisk meziročně klesl o 15 procent na 17,7 miliardy dolarů (404 miliard korun). Na tyto výsledky zareagovala i hodnota akcií, které se propadly o 6 procent na současných 207 dolarů za kus (4 724 korun). Celková hodnota automobilky tak přesahuje částku 650 miliard dolarů (14,8 bilionu korun).

Co Teslu čeká

Středeční večer ale nebyl jen o číslech. Padlo také několik zajímavých informací, které se týkaly vyhlídek na letošní a příští rok. Elon Musk varoval před možným snížením tempa růstu, dokonce zmínil, že by mohlo být „výrazné“. Zároveň však oznámil plán začít v roce 2025 s produkcí zcela nového modelu, který by měl být zástupcem nové generace vozů Tesla.

Konkrétnější detaily prozatím nejsou známy, podle některých zdrojů by se však mělo jednat o kompaktní crossover v ceně pohybující se okolo 25 tisíc dolarů, což by odpovídalo asi 570 tisícům korun. Tesla by chtěla model, se kterým je spojováno jméno Redwood, začít vyrábět koncem příštího roku. Měl by to být pro ni způsob, jak lépe konkurovat právě čínskému BYDu.

dalle-2024-01-25-07-05-27-design-a-possible-compact-crossover-vehicle-by-tesla-in-red-color-the-image-should-depict-a-sleek-futuristic-design-typical-of-tesla-cars-with-smoo

Foto: CzechCruch/Dall-E

Možná podoba nového modelu, jak si jej představuje umělá inteligence

Musk byl také dotázán na výrobní roadmapu humanoidního robota jménem Optimus. Zde ovšem nejbohatší muž světa, jehož jmění Bloomberg odhaduje na 216 miliard dolarů (4,9 bilionu korun), odmítl být konkrétnější. Řekl jen, že Optimus má potenciál překročit hodnotu všeho ostatního a že by určitý počet jeho jednotek Tesla mohla dodat již v příštím roce. Připomeňme, že výdaje společnosti na výzkum a vývoj byly jen za poslední čtvrtletí loňského roku 1,1 miliardy dolarů (25 miliard korun).

V neposlední řadě přišla řeč také na nový Cybertruck, futuristický pick-up, který Tesla začala dodávat koncem loňského listopadu. Jeho výrobu označila za velmi složitou, přičemž výrobní kapacita by se měla pohybovat okolo 125 tisíc kusů za rok. Musk pak oznámil, že by se společnost chtěla dostat na 250 tisíc kusů Cybertrucku ročně, přesný časový rámec, kdy by se mohlo podařit tohoto tempa dosáhnout, ale neuvedl.