Kohoutí závody v F1 aneb Jak šéf stáje Red Bull Racing vydražil prohlídku v továrně Mercedesu, svého odvěkého rivala

Filip HouskaFilip Houska

horner-1

Foto: Red Bull Content Pool

Christian Horner, šéf stáje Red Bull Racing

0Zobrazit komentáře

Před Maxem Verstappenem byla najednou vyčištěná cesta – a bylo úplně jedno, že Lewis Hamilton celému závodu vévodil. I díky kontroverznímu rozhodnutí komisařů titul spadl stejně do kapes Red Bullu. Rozhodující klání loňské sezóny formule 1 přineslo několik zvratů a především znovu potvrdilo, jaká rivalita mezi stájemi Red Bull Racing a Mercedes, za který jezdí Hamilton, panuje. Před pár dny navíc přilil olej do ohně i samotný šéf týmu s rozzuřenými býky v logu.

Továrny a hangáry, kde stáje pracují na vývoji nových monopostů, patří mezi ta nejstřeženější místa ve světě F1. Běžný smrtelník se do nich jen stěží podívá, největší šanci má při dnech otevřených dveří, které jednotlivé týmy královské disciplíny motorsportu pořádají. Například Red Bull Racing své závodní zázemí v britském Milton Keynes otevře jen šestkrát do roka. Všechny termíny jsou navíc velmi rychle zarezervované.

Někdy se ale možnost procházky ve stájových hangárech objeví třeba v aukcích, což před pár dny udělal i Mercedes. V rámci udílení cen Autosport Awards, které každoročně oceňují motorsportové závodníky za úspěchy v uplynulé sezóně, proběhla i tajná aukce, během níž se dražila prohlídka továrny stáje Mercedes-AMG Petronas Motorsport v britském Brackley. A hádejte, kdo přihodil nejvíc peněz…

Za čtyři tisíce liber (zhruba 116 tisíc korun) ji vydražil Christian Horner, dlouholetý šéf stáje Red Bull Racing, který tým závodící pod logem populárního energetického nápoje dovedl k devíti titulům. Právě Red Bull Racing je jedním z největších rivalů Mercedesu, s nímž svádí urputné boje o celkové vítězství v závodech F1. Ostatně od roku 2010 se na zlatých pozicích střídaly jen tyto dvě stáje – a sebraly tak dosavadní nadvládu Ferrari.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výherci aukce, jejíž výdělek poputuje na podporu organizace Grand Prix Trust, je slibován pohled do útrob továrny, která díky svým technologiím a pečlivým inženýrům vynesla stáji devět Pohárů konstruktérů. Součástí má být i testování monopostů a nahlédnutí do skic designů formulí. Že by ale toto všechno mohl vidět ten, který pro Mercedes pod taktovkou Toto Wolffa představuje největší profesní hrozbu, se zdá nepravděpodobné.

Jak upozorňuje server Motorsport.com, v pravidlech aukce bylo jasně napsané, že se prohlídky nemůže účastnit nikdo z jiných týmů formule 1, tudíž „radost“ Christiana Hornera, který se dražby přímo účastnil, může být zbytečná. A nejen jeho, ale i dalších až dvaceti členů stáje Red Bull Racing, které podle zprávy RacingNews365 plánoval vzít s sebou, aby se inspirovali. Byť se vysloveně uvádělo, že je prohlídka určena jen pro čtyři osoby.

Během aukce se nicméně na sociálních sítích mezi komunitou fanoušků F1 začalo řešit, zda ji Christian Horner skutečně vydražil. Do oficiálního listu bylo totiž napsáno jeho jméno s překlepem (Chrisrian Horner), takže se krátce spekulovalo, jestli si z toho celého nedělal někdo jen legraci. Nic to ovšem nemění na faktu, že tento krok rozvířil výživnou debatu a připomenul vzájemnou rivalitu, která mezi Red Bullem a Mercedesem dlouhodobě panuje.

Ta navíc byla silně podpořena i loni v prosinci hned po posledním závodě sezóny v Abú Dhabí, kde se rozhodovalo o celkovém vítězi soutěže. Proti sobě stáli nizozemský jezdec Max Verstappen a britský závodník Lewis Hamilton. Jeden z Red Bullu, druhý z Mercedesu. A byť celému závodu vévodil druhý zmíněný, po nehodě Nicholase Latifiho, vyjetí safety car a kontroverzního rozhodnutí komisařů vyhrál nakonec Verstappen.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Alza vytlačila obrat na rekordních 45 miliard. Za poslední dva roky vyrostla jako za předchozích 22 let dohromady

Iva BrejlováIva Brejlová

alza-showroom-holesovice

Foto: Alza

Showroom Alzy v pražských Holešovicích

0Zobrazit komentáře

Bez pár drobných 45 miliard korun obratu, což je proti předchozímu roku skoro pětinový nárůst – největší tuzemský e-shop Alza.cz už tradičně oznámil rekordní výsledky za minulý rok. Společnost rostla o něco rychleji, než jak se v tuzemsku dařilo e-commerce jako celku. Což znamená, že si ukrojila o něco větší podíl proti svým konkurentům. Alza.cz se loni stala nejnavštěvovanější e-commerce doménou v rámci České republiky a poprvé byla v druhém pololetí roku větší než Heureka.

„Za poslední dva roky jsme vyrostli téměř o 16 miliard a to je něco, co nám předtím trvalo 22 let. Poprvé v historii jsme měli víc než pět milionů zákazníků. A počet prodaných kusů zboží rostl o 32 procent na 42,9 milionu,“ hlásí zajímavá čísla Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy. Zisk ale zatím Alza spočítaný nemá.

„Zatím nemůžeme ani naznačovat, ale pokud naznačím, tak když se podíváte dlouhodobě na naše hospodářské výsledky, držíme nějaký trend a předpokládám, že od tohoto trendu se nebudeme zásadním způsobem odchylovat,“ dodává Tomáš Havryluk z vedení firmy. V roce 2020 měla společnost tržby ve výši 37,3 miliardy korun, čistý zisk pak přesáhl 2,1 miliardy korun a meziročně stoupl skoro na dvojnásobek.

Přes veškerá pozitivní čísla je ve skutečnosti loňský výsledek o něco pomalejší než ten předešlý, kdy tuzemský online obr zaznamenal vůbec nejrychlejší růst za posledních deset let, když posílil o 26 procent. „Rok 2021 byl dokonce lepší než ten předcházející. Ale prostě svět e-commerce, tedy celý trh, po pandemickém růstu zpomalil. A s ním jsme zpomalili i my,“ vysvětluje Bena s tím, že pokud Alza někde přece jen ztratila, byla to Velká Británie, kde přinesl problémy Brexit. „Prvních šest měsíců jsme měli web, ale nešlo objednávat. To nás nějaký obrat stálo,“ doplňuje s tím, že s výsledky jsou v Alze spokojeni.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firmě loni pomohl mimo jiné prodej vlastních značek i masivní investice do platformy AlzaBoxů. A kromě tuzemska ji vzhůru tlačily právě výsledky na zahraničních trzích. V Česku posílila o 18 procent. Výrazně ovšem rostla především v Německu, kde svůj obrat rovnou zdvojnásobila. „Za poslední dva roky jsme tu svůj obrat zdesetinásobili. Náš byznys v Německu a Rakousku dosáhl takové velikosti, kdy jeho další rozvoj budeme podporovat fyzickou přítomností, a to už v letošním roce,“ naznačuje Bena.

Jeden a půl objednávky za sekundu

K vysokým číslům pomohla předvánoční sezóna. Loni podle Alzy špička trvala nezvykle dlouho. Během nejnáročnějších dvou týdnů e-shop realizoval obrat, který se šplhal ke čtyřem miliardám korun, což znamená zpracování 1,5 milionu objednávek. „Dá se říct, že to byl takový malý nácvik na stomiliardovou Alzu,“ usmívá se Bena. Už dřív totiž pro CzechCrunch zmiňoval, že možný růst obchodníka je ještě výrazně vyšší, než nakolik se mu to teď daří.

Firma si loni v předvánočních dnech připsala rovnou několik rekordů výše obratu za jediný den. Nejvyššího dosáhla 13. prosince, kdy zpracovala 130 tisíc objednávek ve výši 315 milionů korun. Ale zmíněná dvoutýdenní vánoční špička znamenala pro Alzu sedmkrát překonání denního obratového rekordu z předchozího roku.

showroom-hala-alza

Foto: Alza.cz

Showroom Alzy

Raketové krátkodobé vánoční výsledky ovšem znamenají zpracování asi jedné a půl objednávky za sekundu. S jejich odbavením zase souvisí posilování sítě AlzaBoxů, které si Alza dlouhodobě pochvaluje. Díky nim byla v závěru loňského roku schopná přisouvat zákazníkům zboží do poslední chvíle. A ti toho značně využívali: v posledním týdnu před svátky je zákazníci zvolili pro doručení 43 procent objednávek.

Pokud se totiž přes všechna zmíněná čísla dá loňský rok podle Alzy nějak označit, je to rok AlzaBoxů. Obchodník do nich masivně investoval. V posledním roce jejich počet víc než zdvojnásobil. V samotném tuzemsku jich provozuje 1 040, ale dohromady v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jich má už skoro 1 800. Za celý rok je vyzkoušely přes dva miliony zákazníků, kteří si z nich vyzvedli 13 milionů kusů zboží.

S boxy zároveň Alza začala pracovat na otevřené platformě. Nejdříve některé své schránky zpřístupnila online supermarketu Rohlik.cz, kvůli nutnosti udržet zboží čerstvé ale do této kategorie při spuštění loni v květnu spadalo jen zhruba 50 výdejních boxů. V létě pak nicméně AlzaBoxy otevřela pro všechny e-shopy.

petr-bena-mistopredseda-predstavenstva

Foto: Alza

Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy

„Snažíme se postavit nejhustší síť doručovacích schránek v Česku a na Slovensku. V příštím roce bychom se dostali někam kolem tří tisíc boxů, což by mělo odpovídat zhruba 300 tisícům schránek. Spolupracujeme se Zásilkovnou nebo Balíkobotem, aktuálně se na naše boxy napojují GLS nebo české DPD,“ vypočítává Tomáš Havryluk.

Ještě víc než obrat rostl počet objednávek. Internetový obchod jich vyřídil 17,9 milionu, tedy asi o čtvrtinu víc než předchozí rok. Což mimochodem dohromady dává zhruba takové číslo, jako by si jednu vytvořil každý Čech a k tomu i každý Slovák, ale ještě zhruba milion objednávek by zůstal Alze k dobru.

Firma se ale nafukovala i co do počtu zaměstnanců. Loni najala 800 nováčků a dohromady se tak zdejší počet pracovníků navýšil na čtyři tisíce. Ovšem zájem o práci tady vyjádřilo na 60 tisíc lidí. „I když čtyři tisíce je hodně, jsou společnosti, které ukázaly, že ta hra se dá hrát na 40 tisících i 400 tisících. A že ta první liga nebo extraliga je ještě o pár řádů dál,“ dodává Havryluk.

Jedna miliarda, dvě miliardy, čtyři miliardy

Zákazníci mají v Alzu znatelnou důvěru. Ukazují to i na svém zájmu o výrobky, které firma podepíše svým jménem. Loni totiž významně poskočil zájem o privátní značky společnosti. A to rovnou na dvojnásobek, čímž se privátní kategorie stala dalším segmentem, který překonal miliardu v obratu. Zdaleka přitom nejde jen o elektroniku, Alza takto nabízí domácí potřeby, sušené plody i vybavení pro volný čas. Celkem má takových značek ve svém portfoliu už 18.

Letos se přitom jejich portfolio rozrostlo rovnou o čtyři: širokosortimentní značku Siguro, která zastřešuje bílé elektro a domácí potřeby, sportovní značku Ratikon a značku pro nářadí, kutily a zahradu Ferrida. Těsně na konci roku pak firma začala prodávat první zboží pod gamingovou značkou Rapture. Letos pak hodlá uvést minimálně dva další vlastní segmenty, které nebudou z „klasického“ sortimentu, jak Havryluk dodává, má tedy jít o výrobky mimo elektro.

havryluk-alza5

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy

V miliardách ovšem firma počítá stále víc segmentů. „Máme 17 miliardových speciálek. A tímto slovním spojením máme na mysli to, že tyto zbožové skupiny by samy o sobě patřily mezi největší e-shopy ve střední Evropě,“ vysvětluje Petr Bena. Firma má ale i segmenty, které překonaly miliardy rovnou čtyři. Mezi ty patří oblast gamingu spolu s domácími spotřebiči, mobilními telefony, notebooky a příslušenstvím. Patří tak mezi obratově největší segmenty v Alze.

Nejrychleji ale rostly auto-moto, kancelářské potřeby, konzole a hry. Do první desítky nejprodávanějšího zboží se loni probojovaly knihy a LEGO. A čtyři z deseti nejprodávanějších položek loňského roku nakonec tvoří různé druhy respirátorů. Těch se loni v Alze prodalo společně s rouškami 4,3 milionu kusů.