Koloběžky miliardového startupu Lime začnou v Praze jezdit příští týden. Jízda začne na 25 korunách

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lime10
0Zobrazit komentáře

Černobílozelené elektrické koloběžky začnou v Praze jezdit už příští týden. Několik stovek jich do hlavního města přiveze americký startup Lime, který sice funguje teprve od loňského roku, ale jeho hodnota po milionových investicích už překročila 1 miliardu dolarů a nadále závratně rychle roste. Prahu považují zástupci Lime za progresivní město, které jim pomůže otevřít brány dál do východní Evropy.

Pro amerického jednorožce je Praha teprve sedmým evropským městem, kam se svou službou vstupuje. V širším centru Prahy nabídne několik stovek sdílených elektrických koloběžek, které si bude možné snadno zapůjčit přes mobilní aplikaci. Odemknutí koloběžky stojí 25 korun a za každou minutu jízdy zaplatíte další 2 koruny. Výhoda celé služby má být v tom, že koloběžku můžete zaparkovat prakticky kdekoliv.

Vstup do České republiky oznámil Lime během sobotního Dne bez aut v pražském Karlíně, kde zástupci americké firmy podepsali s hlavním městem Praha Memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje veřejných systémů sdílených kol. S představiteli Prahy tak koloběžkový gigant aktivně spolupracuje, což znamená, že rovněž respektuje zákaz koloběžek na Praze 1. Operovat bude pro začátek v rámci širšího centra od Karlína přes Vršovice a část Vyšehradu až po Můstek. Do budoucna je ale v plánu další rozšiřování.

lime-scooter

„Přinášíme do Prahy řešení pro takzvanou poslední míli. Jde o prvních nebo posledních 15 minut přepravy, když jdete z domu na zastávku metra nebo tramvaje, nebo naopak když jedete domů. Zároveň pomáháme překonat dopravní zácpy. V jiných městech vidíme, že lidé často opouští svá auta a přesedají na koloběžky, protože to je rychlejší. A nakonec také snižujeme uhlíkovou stopu,“ popisuje pro CzechCrunch Noa Khamallah, který v Lime řídí po celém světě vztahy s úřady.

Nejsme Ofo

Od příštího týdne bude Lime na zhruba šedesát hotspotů každé ráno nasazovat několik stovek koloběžek. Princip je takový, že vždy v půl sedmé ráno bude na vybraných místech hnízdo elektrokoloběžek, které pak ale bude možné odložit kdekoliv. Musí se však dodržet základní pravidla, aby koloběžka nepřekážela na chodníku, nebyla v silnici a podobně. Na to ostatně budou dohlížet lokální operativci Lime, kteří v případě problémů nejpozději do hodiny zasáhnou. Kontrolu budou mít i díky tomu, že při vrácení musíte polohu koloběžky přes aplikaci vždy vyfotit.

mcdonalds-uber-eats1

Přečtěte si takéUber Eats se v Praze spojuje s McDonald’s, hamburgery bude rozvážet v širším centru městaUber Eats se v Praze spojuje s McDonald’s, hamburgery bude rozvážet v širším centru města

Odložit koloběžku kdekoliv je možné díky tomu, že jakmile z ní slezete a odhlásíte se v aplikaci (čímž také automaticky zaplatíte), koloběžka se zamkne. Večer v 9 hodin pak Lime všechny koloběžky z ulic sebere, aby je dobil, případně opravil a zároveň zamezil potenciálnímu vandalství a dalším problémům, kdyby je nechával volně ležet na ulici přes noc. V tu chvíli navíc do hry vstupují i tzv. nabíječi, kteří mohou Lime dobrovolně pomáhat koloběžky dobíjet. Za každou dobitou koloběžku, kterou pak nabíječi zase ráno vrátí na ulici, Lime každého odmění stokorunou.

lime-scooter-mobile-app

Elektrickou koloběžku Lime snadno odemknete přes mobilní aplikaci

Oznámení vstupu Lime na český trh při příležitosti Dne bez aut je zajímavé z toho důvodu, že právě tady před rokem podobným způsobem oznámila příchod do Prahy čínská bikesharingová firma Ofo. Rovněž miliardový startup plánoval, jak se svými žlutými sdílenými koly postupně obsadí celou Prahu a úspěšně tu bude rozvíjet bikesharing, ale nakonec v Praze vydržel jen pár měsíců. Po testovacím provozu se letos už do ulic nevrátil a podle všeho už tak ani neplánuje.

Příběh Lime však má být podle Noa Khamallaha jiný. „Nemohu mluvit za Ofo, ale Lime není Ofo. Jsme dnes firma, která se za jediný rok dostala ve Spojených státech do více než 70 měst a stále rosteme. Zároveň jsme vybrali stovky milionů dolarů, abychom mohli v našich plánech pokračovat. Vstupujeme do prvních evropských měst a chceme expandovat do dalších zemí. V Praze rozhodně chceme zůstat a úspěšně tu fungovat, takový je náš závazek,“ říká Khamallah.

Pokud bude zájem, přivezeme i kola

Byť se o příchodu velkých zahraničních hráčů do Česka už hodně dlouho mluví, prozatím u nás s bikesharingem dokázaly úspěšně fungovat jen tuzemská Rekola. Po Ofo je Lime druhým významným globálním hráčem, který to chce v Praze zkusit. Prozatím Rekolům konkurovat nebude, nicméně ve světě vedle koloběžek provozuje i právě sdílená kola a elektrokola a Lime nevylučuje, že je v budoucnu přiveze i do Prahy. „Pokud lidé budou chtít i kola, přivezeme je. Pro koloběžky jsme se rozhodli, protože jsou teď trendy a jsou naším hlavním produktem,“ dodává Khamallah.

lime-bike

Vedle koloběžek provozuje Lime také sdílená kola a elektrokola

Na masivní expanzi, kdy chce Lime do konce letošního roku obsadit celkem pětadvacet evropských měst, má teprve rok a půl starý americký startup skutečně obrovské množství zdrojů. Na investicích Lime vybralo už téměř půl miliardy dolarů, díky čemuž jeho hodnota přesahuje 1 miliardu dolarů. Poslední a dosud největší investice ve výši 335 milionů dolarů přišla v červenci a do rychle rostoucího startupu investovali i renomovaní investoři a velké firmy jako Uber, Alphabet, NGP Capital či Andreessen Horowitz.

V Evropě zatím Lime oficiálně funguje v Paříži, Berlíně, Frankfurtu, Madridu, Valencii a Curychu. Po Praze by se podle našich informací mělo v nejbližších týdnech dále rozšířit do Vídně a Lisabonu, ale rychle by měla přibývat i další města. Lime navíc nevylučuje, že pokud bude mít v Česku dobrou odezvu, může poslat koloběžky také do Brna.

Vedle velkých investic navíc Lime tento týden dosáhlo také na významný milník v počtu jízd. Celkem jich již zákazníci udělali přes 10 milionů, přičemž průměrná jízda na koloběžce činí 1,6 kilometru. To odpovídá právě zmíněné poslední míli.

lime-scooters

Elektrické koloběžky Lime