Konec prodeje aut na benzín a naftu v roce 2035. Země EU definitivně schválily nová pravidla
Proti byly Itálie a Polsko, což však k zablokování změny nestačilo. S normou dříve souhlasili europoslanci a může tak vstoupit v platnost.
Šlo o proces, který trval několik let a v úterý došlo k definitivnímu rozhodnutí. Veškeré emise oxidu uhličitého ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny. Členské země definitivně schválily normu, která od zmíněného data prakticky znemožňuje prodej nových benzínových a naftových aut. Proti se vyslovily pouze Itálie a Polsko, jejichž nesouhlas však k zablokování pravidel nestačil.
Protože s normou již dříve souhlasili i europoslanci, může nyní vstoupit v platnost. Evropská komise tento plán představila před několika lety. Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí, která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
Norma, jejíž podobu dohodlo koncem října české předsednictví, je součástí balíčku návrhů k výraznému omezení emisí skleníkových plynů. Vedle nulových emisí oxidu uhličitého od roku 2035 zavádí také postupný cíl snížit jeho zplodiny do konce tohoto desetiletí o 55 procent proti hodnotám z roku 2021.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBerlín měl však s jejím zněním problémy, neboť podle něj dostatečně nezaručovala výjimky pro využívání motorů na syntetická paliva, označovaná také jako e-paliva. K jeho požadavkům se přidaly i další země včetně Česka, čímž získaly dost hlasů pro zablokování návrhu.
Komise a německá vláda v sobotu oznámily, že se podařilo najít kompromis. Zatímco Berlín a Praha dnes s normou souhlasily, Řím a Varšava byly proti. Itálie se do textu neúspěšně pokusila prosadit podporu pro biopaliva.
S přispěním ČTK