Konečně poletí. Obří raketa Space Launch System se vydává na cestu kolem Měsíce

Její první start NASA odložila už minimálně šestnáctkrát. Kritici projektu vyčítají zastaralé technologie a obří náklady.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

sls_6-min

Foto: NASA

Majestátní raketa Space Launch System

0Zobrazit komentáře

Mnozí vesmírní nadšenci možná ani nevěřili, že dnešek vůbec někdy nastane. Obří raketa z dílen NASA pod názvem Space Launch System, běžně známá jako SLS, je ale hotová a připravená ke svému prvnímu startu. Projekt opředený mnoha technickými i finančními problémy tak vrcholí. Pondělní misí odstartuje zároveň i první let programu Artemis, který má vrátit lidstvo na povrch Měsíce. (Aktualizováno 29. 8.: Let se kvůli problému s chlazením motorů odkládá na pátek.)

K našemu jedinému přirozenému satelitu se vydá i při svém iniciačním letu, na vrcholu nosné rakety při něm spočine vesmírná loď Orion. Poletí takzvanou translunární dráhou, což znamená, že ve tvaru osmičky obletí Měsíc a pak se vrátí zpět k Zemi. Podobný profil měla už v minulosti například mise Apolla 8.

Po cestě také na různé oběžné dráhy vypustí raketa za svých útrob celkem třináct malých satelitů, takzvaných cubesatů. Celá mise potrvá mezi devětatřiceti a dvaačtyřiceti dny. Z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě má odstartovat dnes ve 14.33 středoevropského času.

Více než stometrová raketa patří do třídy super heavy. To znamená, že je schopna do vesmíru vynést více než padesát tun nákladu. Kromě čínské rakety Dlouhý Pochod 9 aktuálně není na světě jiný stroj, který by toho byl schopen. Díky svému obřímu výkonu se tak pohodlně dostane nejen k Měsíci, ale i k Marsu.

sls_8-min

Foto: NASA

SLS během příprav na Floridě

Tam však výčet hlavních výhod SLS v podstatě končí. Projekt si za poslední léta vysloužil množství kritiky a posměšků, hlavně kvůli astronomickým nákladům, které jsou v dobách stále zlevňujících cest do vesmíru jen stěží uvěřitelné.

Původní plán sice hovořil o alokaci 18 miliard dolarů (444 miliard korun) na vývoj SLS a lodi Orion, mezi lety 2011 a 2021 si ale program nakonec vyžádal 23 miliard dolarů (568 miliard korun po započtení inflace) – a tyto částky zatím nejsou konečné.

Například celý program Apollo, včetně vývoje lodí, rakety Saturn V a šesti přistání na Měsíci mezi lety 1969 a 1972, by dnes podle různých odhadů a po započtení inflace stál přibližně 158 miliard dolarů (3,9 bilionu korun). Nárůst v ceně vývoje oproti původnímu plánu by ale ještě nebyl tak zásadní nebýt jiné položky na účtu – provozních nákladů. A právě ty jsou zdrojem největší kritiky.

Osmkrát dražší než raketoplán

Nejdříve srovnání – cena za start moderních raket Falcon se počítá v desítkách milionů dolarů. Raketoplán Space Shuttle v roce 2011 startoval za 584 milionů dolarů (se započtenou inflací v dnešních cenách). V případě Space Launch System ale cena jediného startu vystřelí na těžko uvěřitelné 4,2 miliardy dolarů, v přepočtu 93 miliard korun. To je osmkrát více než raketoplán a přibližně stejně jako cena, kterou pražský dopravní podnik dá za stavbu úseku metra D.

Nutno říct, že se zatím jedná o odhad, ovšem odhad z letošního března od vnitřního auditního orgánu samotné NASA. Není tak divu, že jeho generální inspektor prohlásil takové náklady za neudržitelné. Původní odhady od amerických federálních orgánů přitom hovořily o cenách v řádech stovek milionů dolarů.

Po technické stránce není SLS žádný zázrak. První stupně rakety (hlavní i boční) jsou velmi podobné těm, které používal již zmíněný program Space Shuttle. Motory RS-25, které NASA používá, jsou taktéž ty, s nimiž létaly raketoplány. A navíc je nakoupila předraženě, přestože mohla podle reportu serveru Ars Technica za menší cenu pořídit výkonnější kusy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Misí v programu Artemis je do roku 2030 v plánu celkem šest a využití SLS nad rámec těchto letů je poměrně nejisté. Pokud NASA nebo někdo jiný nevyrobí například objemné zařízení pro kolonizaci Měsíce nebo náklad v řádu desítek tun, poptávku může pokrýt i Falcon Heavy.

To se ostatně stalo v případě družice Europa Clipper, která má v roce 2024 zamířit k měsíci Europa, jenž obíhá kolem Jupiteru. Původně měl být vynesen na SLS, ale za výrazně menší cenu se nakonec poptávky ujme právě společnost SpaceX.

Přestože první mise programu Artemis je blízko, na další lety si ještě budeme muset počkat. Podobný let, jako bude ten pondělní, ovšem s posádkou na palubě, je totiž v plánu až na květen 2024.

artemis-1-update-min

Nákres mise Artemis 1

Konkurence SpaceX ztrácí. Boeing odložil start své vesmírné lodi s posádkou na příští rok

Starliner se potýkal s problémy už při obou svých předchozích letech. Elon Musk mezitím posílá do vesmíru jednu posádku za druhou.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

GMT141_01_19_Bob Hines_1037_Boeing Starliner Arrival

Foto: NASA

Starliner se až k Mezinárodní vesmírné stanici zatím dostal jen jednou

0Zobrazit komentáře

V popředí současného vesmírného průmyslu už nějakou dobu stojí společnosti jako je SpaceX nebo Blue Origin a starý, vládně-korporátní svět jen těžko stíhá. Důkazem jsou i snahy aerolinky Boeing, která se už léta pokouší vytvořit novou generaci vesmírné lodi pro lidskou posádku. Stroj zvaný Starliner se však potýká s problémy a let s posádkou teď jeho tvůrci odložili na únor příštího roku.

Novinářům to sdělil zástupce amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Podle původního harmonogramu měl přitom Starliner s posádkou vyletět k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) ještě letos.

Boeing dosud uskutečnil dva testovací lety, oba zatím bez posádky. Vůbec poprvé vyletěl Starliner na oběžnou dráhu v prosinci 2019. Jeho cílem tehdy bylo se připojit k ISS, avšak pokus byl zmařen nefunkčními palubními hodinami. Ty způsobily, že loď pozdě zažehla své motory, spálila příliš mnoho paliva  a nedostala se na správnou trajektorii.

starliner3

Foto: NASA

Starliner při startu na raketě Atlas V

Navíc inženýři za letu objevili další systémovou chybu, která by mohla způsobit, že by servisní modul při oddělení narazil do části, která je určena pro posádku. To by mohlo například poškodit tepelný štít, ale i Starliner jako takový. Mise tak byla zkrácena na dva dny a vesmírné plavidlo se alespoň úspěšně vrátilo zpět na Zem.

Při svém druhém letu letos v květnu Starliner úspěšně zakotvil u ISS, i když i tento let provázely technické problémy. První pokusy o start v srpnu 2021 překazily nejdříve problémy s palivovými systémy a následně potíž s palivovými písty. Během startu o pár měsíců později pak navíc selhaly některé z trysek, což ale zvládl Boeing vyřešit pomocí náhradních.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě potíže, které měla loď v květnu, se nyní inženýři snaží vyřešit, aby let se dvěma astronauty byl bezpečný. Historicky první posádku Starlineru budou tvořit američtí astronauti Barry E. Wilmore a Sunita Williamsová. Williamsová má za sebou již šest misí, Wilmore tři.

Odsunutí prvního letu s posádkou na únor 2023 je pro Boeing dalším zaškobrtnutím na cestě k vývoji vesmírné lodi, která by mohla konkurovat strojům firmy SpaceX. Ty už na oběžnou dráhu pravidelně létají, a to i s astronauty. Na Mezinárodní vesmírné stanici se ostatně teď nachází posádka mise SpaceX Crew-4 na přibližně půlroční misi.

starliner2

Foto: NASA

První start lodi Starliner se nezdařil a byl předčasně ukončen

Navazující let má v plánu NASA ve spolupráci se SpaceX na začátku října. K dvěma americkým astronautům se přidá jejich japonský kolega a ruská kosmonautka. O tyto operační lety k ISS se původně mělo SpaceX dělit právě s Boeingem, avšak místo toho NASA v červnu oznámila, že si od SpaceX koupila dalších pět misí k Mezinárodní vesmírné stanici. Ty by v kombinaci s již zakoupenými měly stačit do doby, než ISS ukončí svou činnost.

S přispěním ČTK