Křetínský a spol. nasadili do Košíku nového šéfa. Online supermarketu věří a rozjíždí spolupráci s Makrem
Nový šéf Košíku Ivan Utěšil v prvním rozhovoru prozradil, že firma loni utržila přes dvě miliardy. Zůstává ve ztrátě, ale chce nakopnout svůj růst.
Ivan Utěšil, šéf online supermarketu Košík.cz
Před nějakou dobou stály na stejné startovací čáře. Online supermarkety Rohlik.cz a Košík.cz začínaly před osmi lety poprvé doručovat nákupy a měly velké plány. Jenže zatímco Rohlík Tomáše Čupra je dokázal plnit, postupně všem ujel a dnes s obřími investicemi v zádech expanduje po Evropě, Košík se zadrhl. Teď se ho pokusí restartovat nové vedení, které dosadil tým Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Právě česko-slovenské miliardářské duo je od loňska majoritním vlastníkem Košíku a věří, že z něj dokážou udělat úspěšný byznys.
Online supermarket s košíkem v logu toho o sobě v posledních letech příliš neříkal. Často řešil interní trable a sledoval, jak mu konkurence utíká. I to některé jeho manažery a akcionáře ubíjelo. Na veřejnosti se tak často řešila hlavně rostoucí ztráta, kterou firma generovala a která v součtu už v posledních letech přesáhla miliardu. Do čela Košíku teď ale nastoupil Ivan Utěšil, manažer se zkušenostmi z Energetického průmyslového holdingu i investičního vehiklu, s nímž Křetínský s Tkáčem investují do veřejně obchodovatelných firem jako Foot Locker nebo Sainsbury’s.
S novým vedením se mají v Košíku změnit také poměry. Firma chce být otevřenější a její nový šéf ve svém prvním rozhovoru po nástupu do funkce, který poskytl pro CzechCrunch, popisuje, co se v posledních letech dělo a jaké má plány do budoucna. Ujišťuje, že jeho mise není podobná, jakou měl Jan Hanuš v e-commerce skupině Mall Group, do níž patřil před jejím prodejem do Polska i Košík. Krizový manažer najatý jedním z akcionářů v podobě PPF totiž firmu připravil k prodeji. Křetínský a spol. prý ale odcházet nehodlají.
Proč? „Jednoduše proto, že tomu byznysu velmi věříme,“ říká v rozhovoru třicetiletý Ivan Utěšil. Původně Košík vlastnila společnost EC Investments Křetínského s Tkáčem spolu s Rockaway Jakuba Havrlanta a PPF. Poslední jmenovaná skupina ale loni odešla, a tak je dnes ECI s 80 procenty majoritním vlastníkem, který určuje, co se bude ve firmě dít. Rockaway se s pětinovým podílem stáhlo. V rozhovoru Utěšil prozrazuje i to, co bude s dosavadním šéfem Košíku, jak se chystá využít propojení s Makrem a kdy se firma otočí do zisku.
Jaká je aktuálně situace v Košíku?
S příchodem pandemie nastal v nakupování potravin online velký boom. Košík se i kvůli tomu musel během pár let transformovat z firmy o 60 zaměstnancích do organizace se skoro 250 zaměstnanci. To přineslo velké změny zejména uvnitř firmy, kde se najednou musely nastavovat procesy a funkční vztahy, aby vše dál fungovalo. Zároveň jsme za poslední dva roky hodně zapracovali na kvalitě. Máme ještě mouchy, ale zákazník je dnes u nás vesměs spokojený. Jezdíme včas, nákupy jsou kompletní. Z pohledu zákazníka tedy došlo k výraznému zlepšení naší služby a my teď doháníme dluh z pohledu vnitřní organizace.
Vy přicházíte jako nový šéf Košíku, který již delší dobu působí ve strukturách EPH a Vesa Equity Investment, tedy největších akcionářů firmy, že?
Do Košíku jsem přišel už koncem minulého roku. Díky tomu, že jsem pracoval na jednom interním projektu, jsem dokázal celou firmu zevnitř dobře navnímat. Uvědomil jsem si, že je to poměrně těžký byznys, protože kombinace technologií a logistiky mu dává značnou komplexitu. Není jednoduché najít dobré lidi, kteří pro tento typ byznysu mají dostatečné know-how. Online supermarkety dnes dodávají v logistice službu nejvyšší kvality, ani e-commerce vám dodnes nezajistí doručení na přesnou hodinu. Z pohledu zákaznické zkušenosti je to neporovnatelné.
S jakou misí do Košíku přicházíte? Navenek to trochu připomíná misi, jakou měl Jan Hanuš v Mall Group – tedy krizový manažer, kterého akcionáři dobře znají a jeho úkolem bude narovnat firmu… a možná připravit k prodeji? Jak to je v případě Košíku?
Tehdejší situaci v Mall Group nemohu hodnotit, pracoval jsem na jiných projektech, ale moje role je v tomto ohledu odlišná. Máme plán, jak posunout Košík dál. O prodeji to není. Chceme zpřístupnit online nakupování potravin všem. Dnes je to většinou výsada lidí s vyššími příjmy, kteří bydlí v Praze či Brně. V jiných částech republiky už máte dražší cenu dopravy a celkově horší dostupnost celé služby, třeba menší množství doručovacích slotů nebo osekaný sortiment. Chceme, aby měla většina populace službu v takové kvalitě, jaká je dnes v Praze, a to za běžnou cenu, za niž dnes nakupují v supermarketu. Pro tuto vizi jsme uzavřeli partnerství s Makrem, které teď začínáme rozjíždět.