Křetínský koupil francouzské časopisy za 1,3 miliardy korun. Převzít by mohl i vlastníka obchodů Makro
Miliardář Daniel Křetínský a potažmo i jeho skupina Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní s dalším miliardářem Patrikem Tkáčem a Romanem Korbačkou, v druhé polovině minulého roku naznačili svůj zájem o značné rozšíření svého mediálního impéria. V transakci přesahující miliardu korun měla skupina koupit od francouzské skupiny Lagardère hned několik tamních časopisů, mezi kterými je i Art & Décoration, Télé 7 Jours, Version Femina, France Dimanche a také pravděpodobně nejznámější magazín Elle.
Od té doby uplynulo několik měsíců a nyní došlo k oficiálnímu dokončení odkupu. Cena akvizice nakonec dosáhla 52 milionů eur, v přepočtu tedy 1,3 miliardy korun. Od stejné skupiny v minulém roce Křetínský a spol. odkoupili také česká rádia Frekvence 1, Evropa 2 či Rádio Bonton a několik dalších subjektů v Rumunsku, Polsku a na Slovensku. Tehdy se jednalo o transakci za 73 milionů eur, tedy 1,9 miliardy korun.
Mimo všech těchto aktiv v minulosti CMI od skupiny Lagardère odkoupilo také ženský magazín Marianne, za který zaplatila 5 milionů eur, respektive přes 128 milionů korun. Mediální gigant tak má mimo mnoha zahraničních publikací či rádií k dispozici i tuzemské servery jako Info.cz, Extra.cz, Auto.cz a časopisy či noviny Blesk, Aha!, Svět motorů nebo Reflex.
Francouzský trh je pro Czech Media Invest, zdá se, strategický. Mimo plného vlastnictví výše zmíněných médií patří CMI také téměř poloviční podíl ve skupině, jež vlastní známý francouzský deník Le Monde. Kromě mediálního trhu Křetínský spolu s Patrikem Tkáčem investují i do retailu. V srpnu loňského roku jejich skupina EP Global Commerce (EPGC) koupila za jednotky miliard korun podíl v německé skupině Metro AG, které například v Česku provozuje síť velkoobchodů s potravinami Makro.
V té době EPGC získalo za několik miliard podíl ve výši 7,3 procenta s tím, že mělo opci na nákup dalších 15,2 procenta firmy. V Česku má Metro AG celkem 13 obchodů Makro, které generují roční příjmy v řádech desítek miliard korun. Mimo Česka pak Metro AG působí v dalších 26 zemích a má přes 100 tisíc zaměstnanců s téměř 800 prodejnami. Nejzásadnějším byznysem je pro skupinu síť německých obchodů Real.
Že má dvojice miliardářů o německou skupinu Metro AG opravdový zájem, značí i fakt, že již měsíc poté, tedy v září minulého roku, odkoupilo EP Global Commerce od společnosti Ceconomy další 3,6 procenta s předkupním právem na dalších 5,4 procenta. Celkově by tak i s vykoupením dalších podílů mohlo EPGC dosáhnout na více než 30 procent celé společnosti.
Možné převzetí celé skupiny
Hodnota celého Metro AG se má pohybovat v řádech vyšších jednotek miliard eur, tedy nižších stovek miliard korun. Německé deníky v poslední době spekulují o tom, že by mohlo duo českých miliardářů postupně skupinu odkoupit kompletně. Postaralo by se tak o jednu z největších akvizic za poslední roky na poli retailu v Česku. Mimo mnoha zmíněných aktiv by pak mohlo EPGC získat i české Restu, jež přešlo v rámci akvizice v průběhu minulého roku pod digitální divizi právě skupiny Metro AG.
Svou digitální divizi by si však mohlo Metro AG v případě odkupu nakonec ponechat, protože největší zájem mají čeští miliardáři o zmíněný řetězec obchodů Real a vůbec o divizi velkoobchodů a sítě klasických potravin, jejichž byznys dlouhodobě stagnuje. Dokud ovšem nebude mít česká skupina v Metro AG více než 30 procent, což by mohlo nastat vykoupením všech podílů s předkupním právem, nabídka na převzetí celého Metra se dost pravděpodobně neobjeví. Agentura Reuters navíc tento týden informovala, že zájem o vstup do Metro AG má i čínský e-commerce gigant Alibaba, kterého zajímá byznys německé společnosti právě v Číně. Je tedy možné, že se ještě svede o budoucnost Metro AG velký souboj.