Kuřecí křidélka od KFC až domů vzduchem. Doručovací služba Wing roznese drony až tisíc zásilek denně

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

wing-alphabet-drone-delivery-1

Foto: Wing

Dron Wing doručující zásilku

0Zobrazit komentáře

V budoucnu už nejenže nebude třeba pro nákup fyzicky chodit do obchodu, ale ani nám ho nebudou vozit lidé. Tak si to alespoň představuje doručovací služba Wing od Alphabetu, která místo lidských kurýrů v autech využívá drony. A její koncept už dávno překonal stádium futuristického experimentu – Wing se teď pochlubil, že doručil už přes 200 tisíc zásilek.

Je to přitom teprve půl roku, co firma oznámila poloviční číslo. Nová statistika zároveň zahrnuje výhradně komerční lety, tedy placené objednávky skutečných zákazníků. Wing, který spadá – stejně jako Google – pod konglomerát Alphabet, svou službu spustil v roce 2019, když začal své technologie testovat v Austrálii. Za první rok a půl doručil tři tisíce zásilek, v současnosti už dosahuje i na tisícovku každý den.

Aktuálně služby Wing fungují primárně na dvou místech v Austrálii – v oblasti Logan a v hlavním městě Canberra –, dále pak ve finských Helsinkách a ve městě Christiansburg ve Spojených státech. Zpočátku Wing podporoval hlavně menší místní prodejce, s růstem objemu objednávek a návrhů zákazníků ale postupně navazuje spolupráce i s velkými firmami. V Austrálii tak nyní doručuje pro tamní síť supermarketů Coles nebo fastfoodový řetězec KFC.

Doba, kdy nám dron doručí nákup na celý týden, je ale stále daleko, je-li to vůbec dosažitelné. Aby létající zařízení nemuselo být příliš velké, je jeho nosnost omezená na něco málo přes jeden kilogram. Hodí se proto spíše k přepravě základních produktů jako kávy, léků nebo třeba zmíněného fast foodu. Australané si přes Wing mohou nechat zaslat také rychlé testy na covid-19.

wing-alphabet-drone-delivery

Foto: Wing

Do jedné zásilky od Wing se vejde 1,2 kg věcí

Pro podobné účely mají být drony výrazným zlepšením oproti tomu, jak se věci dělaly dříve. Stejně jako u jiných doručovacích služeb odpadá nutnost chodit do obchodu. Už lidští kurýři s nákupy mnoha zákazníků v jednom autě snižují provoz ve městech, létající kurýři ale silnice vynechávají úplně. To s sebou nese jak plynulejší cestování pro automobilisty, MHD či kola, tak vyšší bezpečnost na silnicích. Wing navíc dodává, že doručování drony má také nižší uhlíkovou stopu než auta. Výhody bezkontaktního předávání zboží ukázala i pandemie.

Jak ovšem poznamenává server TechCrunch, drony přesto nemusí být vždy nejlepším možným řešením. Ideální jsou například pro použití ve vzdálenějších oblastech mimo město, zatímco v rušném centru a na kratší vzdálenosti může dávat větší smysl použít pozemní roboty, kteří nedělají hluk vrtulemi a mají větší nosnost. Tímto směrem se také ubírá mnoho jiných služeb jako Wolt, Amazon Prime nebo DoorDash.

Wing nicméně dronům věří. „Začleňování doručování drony do běžného života není jen o lepším komfortu pro zákazníky,“ píše se na blogu firmy. „Nese s sebou příslib snížení dopravy, nehod a uhlíkových emisí a zároveň zvyšuje tržby podnikům. Spolu s tím navíc vrací lidem čas.“

První zásilky si od dronů budou moci snad brzy převzít i zákazníci v Česku. Nedávno tuto možnost otestoval třeba e-shop Kytary.cz a chystá se k tomu i Zásilkovna. Malá autonomní létající zařízení ale mohou hrát důležitou roli v celé plejádě různých oborů. V Kanadě se používají k masové výsadbě semen stromů, ve Švédsku zase zachraňují lidské životy rychlou přepravou defibrilátoru.