Kvůli přetáčení reklam přicházíme ročně o stovky milionů, říká Prima. Stažení svých kanálů z O2 TV ale zatím odkládá

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

o2tv-prima

Foto: O2/CzechCrunch

Prima chce omezit přetáčení reklam v online vysílání

0Zobrazit komentáře

Divákům O2 TV hrozilo, že si od března na svých televizích, telefonech a dalších zařízeních nepustí žádný z programů Primy. Mezi operátorem O2 a Primou se totiž rozhořel boj o přetáčení reklam v rámci online vysílání, kvůli kterému má televizní skupina přicházet ročně o stovky milionů korun. Prima ale nyní oznámila, že celou věc odkládá. Na jakých podmínkách se nakonec s O2 i dalšími poskytovateli domluví a jak to případně ovlivní diváky, zatím není jasné.

Prima na začátku února uvedla, že od 1. března ukončí distribuci svých kanálů ve službě O2 TV, protože se s operátorem nedohodla na podmínkách spolupráce. Podle O2 i operátora Vodafone žádala Prima, aby byla od března ukončena možnost přetáčení programů, a to kvůli přeskakování reklamních bloků. Svůj plán teď Prima o čtvrt roku odsunula a mluvčí O2 David Solnař ČTK sdělil, že odklad omezení je správným krokem, protože podmínky online distribuce televizních kanálů je potřeba důkladně připravit.

Prima podle O2 původně požadovala po poskytovatelích online vysílání, aby ukončili možnost přetáčení pořadů, nebo za zpětné zhlédnutí a přetáčení hradili platby navíc. Potvrdil to již dříve také Vodafone. Mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec řekl ČTK, že Prima požadovala, aby každý, kdo bude šířit její programy, znemožnil od 1. března svým zákazníkům přeskakování nebo přetáčení reklamy. Dnes oznámil komerční ředitel skupiny Prima Vladimír Pořízek, že se zavedení nových pravidel pro omezení přetáčení posunulo u všech operátorů na 1. června.

Prima podle Pořízka přichází kvůli přetáčení reklam v internetovém vysílání každoročně o stovky milionů korun. „Zdroje z reklamních příjmů jsou pro nás coby komerční televizi zcela zásadní. V praxi jde o hlavní zdroj financování výroby našich pořadů. Stále rostoucí trend zpětného sledování pořadů a s tím spojeného přetáčení reklam v kombinaci se všeobecným trendem růstu cen, který zvyšuje náklady na produkci pořadů, je pro naši skupinu nadále neúnosný,“ sdělil.

Operátorům, kteří online vysílání poskytují, nabídne Prima různé varianty úprav přetáčení reklam. V první variantě budou moct diváci reklamy přeskočit během zpětného sledování po méně než polovině reklamního bloku. V druhé bude televizní reklamní blok nahrazen kratší online reklamou a ve třetí variantě operátor zcela vykoupí práva na možnost přeskakování reklamy. Čtvrtou možností je, že operátor nezvolí žádnou z dříve zmíněných variant, a v tom případě bude podle Primy muset přetáčení reklamy zakázat.

„Je zřejmé, že nový tržní standard pro podmínky distribuce televizních kanálů v prostředí IPTV (televizního vysílání přes internet – pozn. red.) je nutné projednat a připravit mnohem důkladněji, což si žádá mnohem více času,“ sdělil dnes mluvčí O2 Solnař k oznámení Primy o odkladu omezení.

Podle předchozích vyjádření O2 měla Prima přemrštěné finanční požadavky za zachování možnosti zpětného zhlédnutí a přetáčení programů. V konečném součtu by to podle operátora znamenalo zdražení měsíčních tarifů O2 TV o desítky procent. Prima to na začátku února popřela. Skupina tehdy uvedla, že za distribuci takzvaných lineárních kanálů a odloženou sledovanost požaduje navýšení poplatku o méně než pět korun v přepočtu na jednu domácnost.

Skupina Prima provozuje celoplošné televizní vysílání programů Prima, CNN Prima News, Prima Cool, Prima Zoom, Prima Max, Prima Love, Prima Krimi, Prima Star a Prima Show. Kromě toho patří skupině také weby, například iPrima.cz. Operátor O2 je prostřednictvím O2 TV největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku. Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV dosáhl podle posledních údajů k loňskému 30. září 586 tisíc, což bylo meziročně o 83 tisíc více.

S přispěním ČTK.