Legenda skateboardingu Tony Hawk se po třech letech vrací se svou vůbec první mobilní hrou

tonyhawk
0Zobrazit komentáře

Jeden ze suverénně nejznámějších skateboardistů historie, Tony Hawk, který započal svou profesionální kariéru již v roce 1982, se po dlouhých třech letech znovu vrací do videoherního průmyslu. Od roku 1999 mu totiž vycházela série her s vlastní tváří s původním názvem Tony Hawk’s Pro Skater, která se v průběhu let dočkala celkem 16 titulů. Před třemi lety nicméně Tony Hawk sérii kvůli neshodám a jiným zájmům opustil a dlouho se tak nevědělo, co vlastně bude dál.

Až tento týden se objevila nečekaná a dlouho anticipovaná novinka, která potěší všechny fanoušky, jež byli na jednu z nejlepších her na poli skateboardingu zvyklí. V průběhu týdne vyšel nový titul s názvem Tony Hawk’s Skate Jam a jde výhradně o mobilní hru dostupnou na platformách iOS a Android, jež 50letý Tony Hawk vytvořil spolu s firmou Maple Media.

Hawk byl totiž až do konce roku 2015, kdy reálně původní série skončila, pod kontraktem se společností Activision, jež stojí za původní sérií, a nemohl se tak příliš věnovat jiným aktivitám na poli her. V průběhu minulého roku se ovšem začalo mluvit o tom, že by Hawk licenci obnovil u jiné firmy a nastartoval tak sérii her v úplně jiném pojetí. Zmíněné Maple Media má za sebou především titul Skateboard Party, ze kterého nová hra Tony Hawk’s Skate Jam vychází, alespoň co se hratelnosti a fyziky týče.

skatejam

Screenshot z nové hry Tony Hawk’s Skate Jam

Prvotní reakce ukazují, že je nová hra v základu velmi podobná původnímu titulu, což přináší mezi hráče značnou nostalgii. S ohledem na limitace mobilních zařízení se prý ale špatně ovládá a je až příliš složitá. Přeci jen, už v první hře Tony Hawka byly stovky různých kombinací pohybů, které si musel hráč pamatovat, a mobilní ovládání tomu příliš nepomáhá. To ale, zdá se, nebude překážkou.

Hra je v základu zdarma a nabízí množství možných doplňků a vylepšení, které si mohou hráči kupovat. Vybírat si lze z klasického módu kariéry, ve kterém postupujete jako zcela nový hráč žebříčkem až mezi ty nejlepší, globální turnaje nebo také jednorázové výzvy, při kterých lze sbírat speciální skateboardy značky Birdhouse.

kosik-2

Přečtěte si takéKošík.cz posiluje služby pro handicapované a seniory. Nově nabízí přepis hovorů pro neslyšícíKošík.cz posiluje služby pro handicapované a seniory. Nově nabízí přepis hovorů pro neslyšící

Právě Birdhouse ve hře hraje zásadní roli, jelikož je to skateboardingová značka založená právě Tony Hawkem. Vlastní firma je tak vedle her nebo občasné účasti ve filmech a na nejrůznějších akcích či soutěžích primární aktivitou populárního skateboardisty. Skate Jam je pro Hawka zásadním titulem, nikdy v minulosti totiž s nativní mobilní verzí nepracoval. Jediným pokusem bylo převedení druhého dílu Tony Hawk’s Pro Skater z PC a konzolí na mobil, ale mezi fanoušky šlo o obrovský propadák. Po ukončení licence s Activision ho firma raději z App Storu smazala.

skatejam2

Dalším pokusem byl titul Tony Hawk’s Shred Session, který se nicméně nikdy nedostal přes takzvaný soft launch, který probíhal až moc dlouho a hráči byli nespokojeni, a proto studio od plánů na vydání finální verze rezignovalo. Skate Jam je tak jediný, naplno spuštěný titul, se kterým jde Tony Hawk na trh, a bude zajímavé sledovat jeho budoucnost.

Dlouhodobá nejistota

Pro server TechCrunch Tony Hawk prozradil, že i přesto, že předchozí tituly ještě pod Activisionem na vrcholu slávy vynášely až 250 milionů dolarů ročně, tlak z jejich strany na vývoj her, které už dělal pouze z rutiny, ho nakonec donutil spolupráci neprodloužit. Hawk tak dlouho zvažoval, do jaké další oblasti se pustí – mezi nimi byla i virtuální realita, které se jednou možná přeci jen série jeho her dočká. Dle Hawka je ovšem složité vytvořit skateboardingovou hru ve VR tak, aby se lidem nedělalo špatně.

Aktuální hra by tak neměla být něčím, co dostane každý rok nové pokračování, spíše titulem, jež je postupně vylepšován a doplňován o nový obsah. Přímo Tony Hawk navíc do novinky vybral skladby, které budou součástí oficiálního soundtracku. Tony Hawk’s Skate Jam lze stahovat pro iOS i Android v rámci předregistrace.

Foto: Stig Nygaard / Wikimedia

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Česká hra Beat Saber se stala v listopadu nejstahovanějším VR titulem na konzoli PlayStation

beat-saber-2

Technologii Unity využívá i česká hra Beat Saber

0Zobrazit komentáře

Jako již tradičně každý měsíc Sony vypustilo mezi fanoušky žebříček nejstahovanějších her na konzolích PlayStation, PS Vita a samozřejmě také platformě PlayStation VR, tedy herní konzoli s připojenými brýlemi pro virtuální realitu. Právě poslední zmíněnou kategorii za listopad naplno ovládla česká VR hra Beat Saber, která se umístila na první pozici v žebříčku před hrami jako Creed: Rise to Glory či Job Simulator.

O to větší úspěch to pro studio Beat Games československého tria Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský znamená, když Beat Saber svého postu jedničky dosáhl za pouhých 10 dní prodeje. Titul totiž na platformě PlayStation VR vyšel teprve 20. listopadu. Samotný PlayStation 4 naopak ovládlo Red Dead Redemption 2, které je jednou z nejrychleji prodávaných her v historii.

Sony letos v srpnu oslavilo prodej třímiliontého kusu PlayStation VR, což značí několik milionů aktivních hráčů měsíčně. Celkově se na platformě do letošního léta prodalo přes 21 milionů kusů her, kterých je v nabídce necelých 400. Samotná konzole PlayStation 4 se pomalu blíží 100 milionům prodaných kusů. Nedávno Sony navíc vydalo retro zmenšenou verzi původní první verze PlayStationu s názvem PlayStation Classic, která obsahuje dva drátové ovladače a dvacítku předinstalovaných her.

revolut-storonsky-yatsenko

Přečtěte si takéRevolut získává evropskou bankovní licenci. V roce 2019 začne přijímat vklady a poskytovat úvěryRevolut získává evropskou bankovní licenci. V roce 2019 začne přijímat vklady a poskytovat úvěry

Jak se nicméně daří Beat Saberu? Na otázky ohledně prodejů a dalších plánů na platformě PSVR odmítli tvůrci prozatím odpovídat, takže je jen složité představit si, kolik reálně musel Beat Saber prodat kusů pro první příčku. Za celý minulý rok se ovšem na PSVR, kdy byl ještě počet hráčů znatelně nižší, podařilo hře The Elder Scrolls V: Skyrim VR vytvořit mezi digitálními kopiemi obrat ve výši 2,2 milionu dolarů. Job Simulator, který je nyní dvě pozice za Beat Saberem, za loňský rok utržil 1,6 milionu dolarů.

beatsaber1

Tvůrci Beat Saberu: Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský

Vyplývá to ze statistik společnosti SuperData Research, která porovnává prodeje na PC platformě a PSVR. Jedná se pouze o digitální verze, většina zmíněných her se nicméně prodává i v klasickém retailu, což celková čísla značně zvyšuje. Fyzickou kopii prozatím u Beat Saberu nenajdeme. I Sony jej začalo nabízet v rámci speciálního balíku PlayStation VR a pohybových ovladačů během tohoto týdne pouze jako kupon ke stažení digitální verze.

Na PC nicméně Beat Saber prodal za první měsíc více než 100 tisíc kopií s obratem přes 2 miliony dolarů, tedy zhruba 45 milionů korun. Prozradil to nynější šéf Beat Games a tvůrce hudby do hry Jaroslav Beck v rozhovoru pro CzechCrunch. Očekávané prodeje v prvním měsíci by u Beat Saberu na PSVR mohly překročit až několik desítek tisíc kusů.