Legendární batoh s liškou v nové eko verzi. Fjällräven začal prodávat model z borovicového dřeva

kanken_121

Foto: Fjällräven

Nejnovější model batohů Fjällräven

0Zobrazit komentáře

Švédské firmě Fjällräven se povedlo to, co málokomu jinému. Vyrábí oblečení do přírody, ale trefuje se do stylu i městským minimalistům. A za poslední desetiletí zaznamenala obrovský nárůst obliby. Její hranaté baťůžky s liškou jsou ikonické a nejde je přehlédnout. Nyní spustila prodej modelu batohu, jenž vychází z původního střihu, avšak až na popruhy a zipy je vyroben ze 100% dřevěného vlákna. Fjällräven se tak snaží o ještě větší udržitelnost, která je pro jeho produkty alfou a omegou.

Nový model batohu nese název Tree-Kånken a má být alternativou k fosilním materiálům. Syntetická vlákna se totiž většinou nedají recyklovat a o tom, kdy se rozloží, těžko spekulovat. Tree-Kånken je oproti tomu postaven na přírodním vláknu, jež bylo vyvinuto speciálně pro Fjällräven.

„Jde o tkaninu s názvem Pine Weave vyrobenou z borovicového dřeva, která je optimalizována na dosažení mimořádné pevnosti a funkčnosti,“ popisuje novinku produktová designérka Johanna Mollbergová. Snahou firmy je používat co nejvíce přírodních materiálů, čímž chce výrazně snížit svou produkci emisí CO2.

Pro výrobu materiálu Pine Weave využívá Fjällräven dřevo z lesů s certifikátem Forest Stewardship Council, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Tato certifikace zaručuje, že původ Pine Weave je plně dohledatelný a jeho složky nepochází ze stromů, které rostou přirozeně v panenských lesích.

Minimalističtější a více eko

Dřevěný kabát nasadil švédský outdoorový mistr svému nejúspěšnějšímu modelu Kånken, který se prodává již od roku 1978. Zakladatel značky Åke Nordin tehdy navrhl funkční batoh s prostorem pro učebnice, který měl pomoci řešit problémy s bolestí zad dětí. Díky nadčasovému minimalistickému designu ale batoh nikdy nevyšel z módy.

I proto ho v roce 2016 Švédská společnost uměleckých řemesel a designu přidala na seznam výrobků opatřených ochrannou známkou a označených jako užité umění. „Batohy Tree-Kånken kombinují ikonickou jednoduchost modelu Kånken s mírně pozměněnými detaily, které jim dodávají vlastní identitu,“ píše o novém modelu výrobce.

kanken_1

Fjällräven

Objem batohu Tree-Kånken je 16 litrů

V Česku první boom batohů Kånken nastal v roce 2014. A popularitu stále neztrácí. Lidé milující barvy sáhnou po klasickém batohu Kånken, ti, kdo se zajímají o udržitelnost, mohou preferovat alternativní materiály,“ myslí si marketingová konzultantka české distribuce Gabriela Kolářová.

„Tree-Kånken byl představen minulý týden, těžko tak predikovat zájem koncových zákazníků. Jsme si však vědomi, že na trh přicházíme s netradičním výrobkem, a zároveň věříme, že lidé ocení úsilí značky Fjällräven zaměřené na hledání udržitelnějších způsobů výroby odolného, funkčního a nadčasového vybavení,“ říká Kolářová.

Tree-Kånken se začal celosvětově prodávat ve čtyřech tlumených barvách: žluté, zelené, modré a černé, český distributor Fjällräven novinku prodává za 3 490 korun. Objem batohu je 16 litrů, oproti dřívější verzi zmizela přední malá kapsička, kterou nahradila plochá přední kapsa s velkým vertikálním zipem a tištěným reflexním logem.

Popruhy na přední straně ekologického modelu slouží pro uchycení předmětů, zespodu lze upevnit také třeba jógamatku. Po obou stranách batohu s liškou ve znaku jsou kapsy na láhve s vodou a jeho tkanina je pro předepraný vzhled voskovaná materiálem s novým a bezfluorovým složením – přesně v duchu snahy vytvářet funkční a současně udržitelné produkty.

modules-cpv5zcgs

Foto: Fjällräven

Tree-Kanken byl představen v polovině srpna 2021

Nadšení přírodou a její ochrana provází vývoj značky už od jejího počátku a promítají se do každého kroku i nadále. S vývojem společnosti a výrobou stále většího počtu batohů se ale začal projevovat paradox. Jak by mohla firma, která chce chránit naši přírodu, pokračovat ve výrobě spotřebního zboží, které má na ni bezesporu určitý dopad?

Odpovědí je udržitelný rozvoj, a to od materiálů až po úsporu energie, který Fjällräven nevnímá jako samostatný projekt, ale aplikuje jej do celé své činnosti včetně projektů, které podporuje. Firma si zakládá na odpovědném jednání vůči lidem, volně žijícím zvířatům i životnímu prostředí. Kromě přírodních materiálů se také soustředí na využívání cirkulárních principů ekonomiky.

Zrodily se tak třeba modely z udržitelných materiálů jako Re-Kånken z recyklovaného polyesteru získaného z jedenácti plastových lahví nebo Re-Wool vyrobený z materiálu Melton z recyklované vlny. Textil se prostě Fjällräven snaží využívat do poslední nitky beze zbytků. A nápadů je, zdá se, stále dost. „I díky vývoji Pine Weave máme rozpracovaných několik nových a zajímavých inovací,“ uzavírá designérka Johanna Mollbergová.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym