LEGO v Česku postavilo z více než milionu dílků stavebnice Technic pojízdné superauto Bugatti Chiron

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lego-bugatti-chiron
0Zobrazit komentáře

Stavebnice LEGO Technic byla vždy určena pro starší věkovou kategorii, protože se díky její propracovanosti mohly stavět velmi detailní modely všech možných strojů. Co však nyní předvedlo několik konstruktérů ve výrobním závodě dánského giganta na Kladně, je přesto naprosto unikátní. Z více než milionu součástek se totiž v České republice postavil pojízdný model superauta Bugatti Chiron, který nyní bude LEGO vozit po celém světě.

Unikátní je nově představený model hned v několika ohledech. Jednak je ve skutečně „životní“ velikosti, navíc se při jeho stavbě nepoužilo vůbec žádné lepidlo a opravdu se rozjede. Se dvěma lidmi na palubě přesáhne rychlost 20 kilometrů v hodině.

lego-bugatti-chiron3

Na Bugatti Chiron pracovali čeští inženýři v kladenské továrně LEGO nepřetržitě posledních deset měsíců. Vývoj a konstrukce zabrala celkem 13 438 člověkohodin. Výsledkem je 1,5 tuny těžký model, který má v sobě 2 304 mikromotorků – díky nim se dokáže rozjet a může v parametrech vykázat výkon přes 5 koní.

„Naši designéři Technicu a inženýři z české továrny na Kladně, kde se staví také působivé modely pro LEGO obchody a Legolandy, odvedli úžasnou práci, jak ve znovuvytvoření ikonických tvarů Chironu, tak v umožnění ho řídit. Je to fascinující příklad stavebního systému LEGO Technic v akci a jeho potenciálu pro kreativní předělávky,“ uvedla Lena Dixen, senior viceprezidentka produktu a marketingu v LEGO Group.

Ze stavebnice LEGO Technic bylo vytvořeno prakticky všechno, jako má originální supersport Bugatti Chiron, od sedaček přes přístrojovou desku až po volant. Dokonce i fungující tachometr a zadní spoiler jsou z populární stavebnice. Z ní není jen ocelový rám, který tvoří základ celého modelu, převodovka či bezpečnostní pásy.

vespael

Přečtěte si takéLegendární Vespa začíná vyrábět svůj první elektrický skútr Elettrica. Dočkáme se ho už v říjnuLegendární Vespa začíná vyrábět svůj první elektrický skútr Elettrica. Dočkáme se ho už v říjnu

Pokud byste se dívali na stavebnicovou Bugatti a její předlohu z dálky, dost možná byste se mohli splést, která je která. LEGO je navíc skutečně postavilo vedle sebe, a to na zkušební dráze Ehra-Lessien, kde se testoval vůbec první, skutečný Chiron. Ten je nástupcem sportovního auta Bugatti Veyron a představen byl před více než dvěma lety.

Francouzská firma Bugatti Automobiles patří do koncernu Volkswagen Group, i proto zmíněné testování probíhalo právě v německém Ehra-Lessienu. Na dráze sice dostal Chiron z Lega na frak, protože opravdový supersport dokáže se svými téměř 1 500 koňmi jet až 420 kilometrů v hodině, ale přesto jde o unikátní model. Premiéru si odbude při závodě Formule 1 v italské Monze, který se koná 30. srpna.

lego-bugatti-chiron4
lego-bugatti-chiron5
lego-bugatti-chiron8
lego-bugatti-chiron7
lego-bugatti-chiron6
lego-bugatti-chiron9

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Brněnské VUT vytvořilo robota, který bez lidské pomoci zmapuje krajinu zamořenou radiací

Jiří SvobodaJiří Svoboda

vut1
0Zobrazit komentáře

Vysoké učení technické v Brně během svého působení neúnavně dokazuje své velké ambice a i v době mimo akademický rok si připsalo další úspěch. Ve spolupráci s vojáky a hasiči poprvé otestovalo robotický systém ATEROS, který vyvíjí tým vědců okolo Luďka Žaluda. Ten má fungovat zejména v oblasti lokalizace radioaktivního materiálu v terénu a jak dron, tak pozemní robot se pohybují a fungují autonomně, to znamená bez ovládání člověkem.

Během teroristického útoku došlo ke krádeži radioaktivního materiálu a přestože se pachatele podařilo zadržet, do okolí unikla radiace. Přesně s tímto scénářem pracoval experiment brněnských odborníků na kybernetiku, při kterém byl ATEROS poprvé otestován. Na místo nejprve vyrazil dron a nad oblastí udělal dva průlety. Během prvního vytvořil 3D mapu oblasti, aby při druhém průletu mohl vždy letět maximálně zhruba 15 metrů nad zemí.

Výstupem z druhého průletu již pak byla barevná mapa, která vyznačí přibližná místa výskytu radiace. Na takto vytipované oblasti pak vyrazí pozemní robot, který již s přesností na centimetry určí místo s výskytem radiace.

Díky tomu, že komunikuje s dronem a vzájemně si předávají data, se robot zároveň dokáže oblastí pohybovat bez lidského zásahu a dokáže se vyhýbat i překážkám, které se v praxi mohou v místě nehody vyskytnout. Tým Luďka Žaluda tak začíná postupně opouštět od ručně ovládaných robotů, kdy musí být operátor poblíž místa – ostatně za tento systém získali vědci loni ocenění i na mezinárodním veletrhu AMPER.

aibotop

Přečtěte si takéRobotické štěně Sony Aibo se nově umí díky umělé inteligenci učit novým věcem, skákat či štěkatRobotické štěně Sony Aibo se nově umí díky umělé inteligenci učit novým věcem, skákat či štěkat

„Při tomto konkrétním experimentu jsme připravili hned dvě situace: prohledání přímo místa havárie a rovněž nedaleké lokality s tzv. plošnou kontaminací, kde například radioaktivní látka vytekla,“ doplnil profesor Luděk Žalud ke cvičení, které proběhlo koncem srpna v blízkosti areálu Pod Palackého vrchem. Tým vědců dále uvedl, že do budoucna by se chtěl zaměřit na zrychlení celého procesu, který v současnosti trvá několik hodin.

Roboty z VUT již používají armáda a hasiči

Některé záchranářské roboty od týmu českého inženýra už česká armáda používá, přičemž podobný autonomní systém, na kterém aktuálně funguje ATEROS, by měl být na trhu dostupný do pěti let. Další zařízení podobného rázu používají hasiči a záchranáři, kterým je možné ho přizpůsobit vždy na míru. Například mladoboleslavští hasiči nedávno získali přístroj, díky němuž mohou snadno prozkoumat místo havárie automobilu.

vut2

Pražská ČVUT nezaostává

Ani největší konkurent VUT na akademickém poli, pražské České vysoké učení technické, však ve tvorbě vlastních technologických vychytávek nezaostává. Jeho studenti například vyhráli soutěž Microsoftu, kde se prezentovali s inovativním glukometrem. Společně s Univerzitou Karlovou také spolupracovalo ČVUT na softwaru, který dokáže porazit profesionální hráče v pokeru.