Lékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší Pilulku
Největší lékárenská síť v Česku nadále roste. Tržby lékáren Dr. Max loni meziročně vyrostly o 11 procent na 17,95 miliardy korun. Ještě mnohem rychleji rostl internetový obchod a dosavadní čtyřka evropského trhu, za nímž stojí prostřednictvím Česká lékárna holdingu investiční skupina Penta, se chce stát v Evropě hráčem číslo dvě. Na všech trzích, kde Dr. Max působí, se obrat přibližuje 60 miliardám korun.
V České republice je aktuálně 446 lékáren Dr. Max a jejich počet neustále roste. Jednak se staví nové a jednak Česká lékárna holding skupuje některé konkurenty. Na přelomu roku to byla síť „Na zdraví“ od skupiny DRFG. Ještě zajímavěji než prodej v kamenných lékárnách však Dr. Maxovi roste e-shop. V něm v roce 2018 vyřídil 1,1 milionu objednávek a vygeneroval obrat ve výši 612 milionu korun.
Souboj o největší lékárenský e-shop v Česku
„E-shop nám nefunguje na úkor našich kamenných lékáren. Přitahuje nový typ zákazníků, většinou mladší, kteří také kupují jiné produkty než na prodejně,“ uvedl pro Mediaguru generální ředitel Česká lékárna holding Daniel Horák. Jeho síti dobře fungují objednávky online a následné vyzvednutí produktu osobně na pobočce. Přestože tvoří e-shop jen 3,5 procenta celkových tržeb Dr. Maxe, dokázal už se dotáhnout na dosavadní jedničku tuzemského trhu.
Mezi lékárenskými e-shopy v Česku dosud vedla Pilulka.cz, za kterou stojí bratři Martin a Petr Kasovi a jež v loňském roce vygenerovala přes 600 milionů korun. Pro Pilulku to naopak představuje zhruba třetinu tržeb, když celkový obrat spolu s kamennými pobočkami v roce 2018 činil 2 miliardy korun. Další konkurenti v podobě Lékárny.cz a lékáren BENU zatím své výsledky za loňský rok neuvedli, ale tržby jejich e-shopů v roce 2017 činily 498 milionů korun, respektive přes 200 milionů korun.
Loňské tržby z internetových lékáren Pilulky i Dr. Maxe tak byly na velmi podobné úrovni a bude zajímavé sledovat, jestli Pilulka rychlý růst konkurenčního e-shopu (meziročně o zhruba 60 procent) ustojí. Mezi nejprodávanější kategorie u Dr. Maxe patří dermokosmetika a doplňky stravy, což jsou produkty, které nedávno začala prodávat pod novou značkou Blesk Lékárna také mediální skupina CNC.
Lékárenská síť Dr. Max nicméně nechce růst pouze v Česku. Internetový obchod ji zatím funguje také na Slovensku a v Polsku a letos by se měl spustit také v Rumunsku a poté v Srbsku. Právě do posledních dvou zmíněných zemí spolu s Itálií vstoupila Česká lékárna holding v posledních dvou letech a uvažuje o další expanzi.
„Naší ambicí je dostat se na druhou pozici, a stát se tak klíčovým hráčem v rámci Evropy,“ uvedl Daniel Horák, jehož řetězec aktuálně provozuje celkem 2 113 lékáren. Klíčový má být letos pro Dr. Maxe rumunský trh, ale očekává se i další rozvoj a přestavba současných poboček v Česku. Čistý zisk při svém 18miliardovém obratu firma nekomentovala, jen uvedla, že je dlouhodobě v zisku. Poslední dostupný údaj je tak z roku 2016, kdy čistý zisk činil 132 milionů korun.