Léta se soudili, teď uzavřeli partnerství. Přeprodejce letenek Kiwi.com se dohodl s Ryanairem

Spolupráce s Ryanairem je pozitivní a ukončuje období třenic, uvedl obchodní ředitel Kiwi.com. Společnosti se soudily v Česku i dalších zemích.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ryanair-oliver-24

Foto: Kiwi.com / Ryanair / CzechCrunch

Oliver Dlouhý z Kiwi.com, které urovnalo letité spory s Ryanairem

0Zobrazit komentáře

Brněnský přeprodejce letenek Kiwi.com uzavřel strategické partnerství s irskou nízkonákladovkou Ryanair. K dohodě přistoupily firmy poté, co se setkávaly u soudů nejen v Česku, ale například i ve Španělsku. Dosud byl Ryanair proti tomu, aby Kiwi nabízelo letenky na jeho lety přes svůj web. Po několika rocích sporů je to nyní díky partnerství možné.

Kiwi má nyní přímý přístup k informacím o cenách letů a doprovodných služeb, které letecká společnost nabízí. Zároveň díky svým technologiím dokáže Kiwi nabídnout kombinaci letů či virtuální propojování letů, což při nákupu přímo u Ryanairu nejde. U něj lze koupit jednu letenku pouze na jeden konkrétní let. Díky partnerství má být také zřejmé, jak získá zákazník odškodnění za zpožděné či zrušené lety, protože se obě strany zavázaly k jednotnému postupu.

„Dlouhodobě investujeme do budování značky, aby byla populární zejména u nejmladší generace. Proto věřím, že nové partnerství uvítají nejvíce naši zákazníci, kteří necítí potřebu být loajální ke konkrétním leteckým společnostem a pro vyhledávání nejlepších leteckých spojů využívají naši mobilní aplikaci. Oznámení o spolupráci s Ryanairem je pozitivní a ukončuje období třenic, které mělo dopad na naše zákazníky,“ řekl obchodní ředitel Kiwi Golan Shaked.

Soudních sporů bylo několik a dosud všechny neskončily. Loni v listopadu rozhodl pravomocně ve prospěch Kiwi ve dvou případech Vrchní soud v Olomouci. V prvním případě se Ryanair v žalobě domáhal toho, aby zobrazovalo zákazníkům, z čeho se skládá cena letenky. Firma Kiwi uspěla u soudu s argumentací, že to dělá dostatečně.

V druhém případě se ubránila žalobě Ryanairu, který chtěl, aby Kiwi nenabízelo ve spojení s ním služby nazvané v obchodních podmínkách jako online check-in. V listopadu uspělo Kiwi, zatím nepravomocně, ve třetím sporu, v němž Krajský soud v Brně rozhodl o tom, že nemusí Ryanairu poskytovat údaje o kreditních kartách svých zákazníků a e-mailové adresy.

V říjnu naopak česká společnost neuspěla ve sporu u Obchodního soudu v Madridu s žádostí o vydání předběžného opatření proti praktikám Ryanairu. Aerolinky po zákaznících, kteří si nekoupí letenky přímo od nich, ale zprostředkovaně od Kiwi, vyžadují ověření zákazníka pomocí rozpoznání obličeje, což Kiwi chtělo s pomocí soudu Ryanairu zakázat.

Podstata fungování Kiwi je založena na tom, že přeprodává letenky různých leteckých společností, i nespolupracujících. Na trhu je od roku 2012, během pandemie se jeho byznys výrazně propadl a firma čelila i kritice od uživatelů kvůli nedostatečnému řešení refundací zrušených letů. V roce 2022 ale již podle zakladatele Olivera Dlouhého udělala tlustou čáru za covidem a v daném roce prodalo letenky za 50 miliard.

S přispěním ČTK