Léta se soudili, teď uzavřeli partnerství. Přeprodejce letenek Kiwi.com se dohodl s Ryanairem

Spolupráce s Ryanairem je pozitivní a ukončuje období třenic, uvedl obchodní ředitel Kiwi.com. Společnosti se soudily v Česku i dalších zemích.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ryanair-oliver-24

Foto: Kiwi.com / Ryanair / CzechCrunch

Oliver Dlouhý z Kiwi.com, které urovnalo letité spory s Ryanairem

0Zobrazit komentáře

Brněnský přeprodejce letenek Kiwi.com uzavřel strategické partnerství s irskou nízkonákladovkou Ryanair. K dohodě přistoupily firmy poté, co se setkávaly u soudů nejen v Česku, ale například i ve Španělsku. Dosud byl Ryanair proti tomu, aby Kiwi nabízelo letenky na jeho lety přes svůj web. Po několika rocích sporů je to nyní díky partnerství možné.

Kiwi má nyní přímý přístup k informacím o cenách letů a doprovodných služeb, které letecká společnost nabízí. Zároveň díky svým technologiím dokáže Kiwi nabídnout kombinaci letů či virtuální propojování letů, což při nákupu přímo u Ryanairu nejde. U něj lze koupit jednu letenku pouze na jeden konkrétní let. Díky partnerství má být také zřejmé, jak získá zákazník odškodnění za zpožděné či zrušené lety, protože se obě strany zavázaly k jednotnému postupu.

„Dlouhodobě investujeme do budování značky, aby byla populární zejména u nejmladší generace. Proto věřím, že nové partnerství uvítají nejvíce naši zákazníci, kteří necítí potřebu být loajální ke konkrétním leteckým společnostem a pro vyhledávání nejlepších leteckých spojů využívají naši mobilní aplikaci. Oznámení o spolupráci s Ryanairem je pozitivní a ukončuje období třenic, které mělo dopad na naše zákazníky,“ řekl obchodní ředitel Kiwi Golan Shaked.

Soudních sporů bylo několik a dosud všechny neskončily. Loni v listopadu rozhodl pravomocně ve prospěch Kiwi ve dvou případech Vrchní soud v Olomouci. V prvním případě se Ryanair v žalobě domáhal toho, aby zobrazovalo zákazníkům, z čeho se skládá cena letenky. Firma Kiwi uspěla u soudu s argumentací, že to dělá dostatečně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V druhém případě se ubránila žalobě Ryanairu, který chtěl, aby Kiwi nenabízelo ve spojení s ním služby nazvané v obchodních podmínkách jako online check-in. V listopadu uspělo Kiwi, zatím nepravomocně, ve třetím sporu, v němž Krajský soud v Brně rozhodl o tom, že nemusí Ryanairu poskytovat údaje o kreditních kartách svých zákazníků a e-mailové adresy.

V říjnu naopak česká společnost neuspěla ve sporu u Obchodního soudu v Madridu s žádostí o vydání předběžného opatření proti praktikám Ryanairu. Aerolinky po zákaznících, kteří si nekoupí letenky přímo od nich, ale zprostředkovaně od Kiwi, vyžadují ověření zákazníka pomocí rozpoznání obličeje, což Kiwi chtělo s pomocí soudu Ryanairu zakázat.

Podstata fungování Kiwi je založena na tom, že přeprodává letenky různých leteckých společností, i nespolupracujících. Na trhu je od roku 2012, během pandemie se jeho byznys výrazně propadl a firma čelila i kritice od uživatelů kvůli nedostatečnému řešení refundací zrušených letů. V roce 2022 ale již podle zakladatele Olivera Dlouhého udělala tlustou čáru za covidem a v daném roce prodalo letenky za 50 miliard.

S přispěním ČTK

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Pokřtil ji i Lionel Messi. Podívejte se na největší výletní loď světa, která je jako lunapark

Z floridského Miami o víkendu poprvé vyplula takzvaná Ikona moří. Měří úctyhodných 365 metrů a nabízí sedm bazénů a desítky restaurací a barů.

Filip HouskaFilip Houska

icon-of-the-seas

Foto: Royal Caribbean International

Ikona moří, největší výletní loď světa

0Zobrazit komentáře

Nejprve si dáte snídani v pětihvězdě, pak půjdete nahánět sluníčko k jednomu z velkých bazénů, po obědě skočíte na vodní tobogán, ze kterého si sjedete rovnou do sauny, kde si odpočinete před večeří a návštěvou kasina. Fitko necháte na zítra. To vše na jednom obřím plavidle, které si vysloužilo status největší výletní lodi na planetě. A dost možná i té nejzábavnější, protože vypadá téměř jako lunapark.

Ikona moří, v angličtině Icon of the Seas, je název zaoceánského obra za více než 45 miliard korun od zážitkové firmy Royal Caribbean International. Jestli dostává svému jménu, se nyní přesvědčují první tisíce cestujících, kteří na ní vyrazili na debutovou týdenní okružní plavbu z floridského Miami ke karibským ostrovům.

Unikátní je nejen díky své délce 365 metrů, dvaceti palubám a kapacitě až 7 600 pasažérů, což z ní dělá světový výletní unikát, ale také pro své vybavení. Nabízí sedm bazénů, šest vodních tobogánů a nespočet míst na opalování, uvnitř se skrývají desítky restaurací, barů a salónků včetně fitness centra nebo kasina. Dokonce má i vlastní ledovou plochu pro bruslení.

A cena? První sedmidenní plavba lodí Icon of the Seas, kterou před odplutím mimo jiné oficiálně pokřtil fotbalista Lionel Messi se svým týmem Inter Miami, se pohybovala okolo dvou tisíc dolarů, respektive padesáti tisíc korun. A podobně jsou na tom i další termíny, pokud se tedy nepočítá ten nejbližší 3. února, který stojí čtyřikrát tolik.

maor-shlomo

Přečtěte si takéZa půl roku 1,5 miliardy v cash. Přichází doba sólo jednorožců?Za půl roku 1,5 miliardy. Startup pro neprogramátory ukázal cestu k fenoménu sólo jednorožců

Logicky ale loď nezaujala v pozitivním slova smyslu ochránce přírody. Na její konto se rychle ozvali ekologové, kteří varují, že z Ikony moří poháněné zkapalněným zemním plynem (LNG), bude do ovzduší unikat nebezpečný metan. „Odhadujeme, že používání LNG jako lodního paliva vypouští o 120 procent více emisí skleníkových plynů během životního cyklu než námořní plynový olej,“ řekl pro agenturu Reuters Bryan Comer, šéf mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT.

Mluvčí Royal Caribbean International nicméně uvádí, že Icon of the Seas je o čtyřiadvacet procent energeticky účinnější, než požaduje Mezinárodní námořní organizace (IMO). A společnost podle svých slov plánuje představit uhlíkově neutrální loď do roku 2035.