Kiwi.com loni utržilo 2,7 miliardy a je v zisku. Českým klientům za zrušené lety nabídlo kredity

Přeprodejce letenek dlouhodobě čelí kritice za pomalé nebo nerealizované refundace zrušených letů během pandemie.

oliver-dlouhyInsider

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a šéf Kiwi.com

Výrazné oživení byznysu – s takovou zprávou se ozvala česká společnost Kiwi.com, která se specializuje na vyhledávání a přeprodej zejména letenek. Loni dokázala meziročně vyrůst v objemu prodaných letenek i výnosů, navíc se překlopila do černých čísel. Veze se tak na vlně globálního oživení cestovního ruchu a nyní očekává rekordní letní sezonu. Hlásí také postup s řešením problémových refundací za zrušené lety.

„Opětovný strmý růst, kterého jsme aktuálně svědky, společně s uvědomělým řízením nákladů a dalším zapojením vlastních technologií nás po období útlumu směřují opět k rekordnímu roku,“ komentuje zakladatel a ředitel Kiwi.com Oliver Dlouhý. V konkrétních číslech firma loni zaznamenala čisté výnosy ve výši 109,2 milionu eur, v přepočtu 2,67 miliardy korun, což znamená meziroční nárůst o přibližně 600 milionů korun, respektive 30 procent.

Za rok 2021 Kiwi.com zpracovalo zhruba 70 procent rezervací z předpandemického roku 2019, což představovalo přibližně polovinu hrubé hodnoty rezervací (gross booking value). Rezervace přitom loni byly meziročně vyšší o 206,5 milionu eur, tedy o pět miliard korun, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 46 procent. V roce 2020 přitom firma vykázala ztrátu miliardu korun.

„Výsledky za rok 2021 byly v souladu s našimi očekáváními a s lehkým ziskem před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA). Dopady pandemie se poměrně výrazně projevovaly i v první polovině roku 2021, a to zejména kvůli přísným kontrolám na hranicích a omezením vzdušné přepravy. Důvěra v cestování se pak začala navracet před létem a postupně rostla i během druhé poloviny roku v souvislosti s vyšší proočkovaností a mírnějšími opatřeními na většině trhů,“ komentuje finanční ředitel Iain Wetherall.

Problémové refundace

Pandemie koronaviru kromě poklesu zájmu o cestování ovlivnila Kiwi.com také z pohledu refundací zákazníků za zrušené lety. Dlouhodobě se na firmu kupily stížnosti o navrácení peněz, Oliver Dlouhý přitom argumentoval tím, že se situací společnost nemůže nic dělat. V září loňského roku pak ale na cestovní kredity vyčlenila 60 milionů korun.

„V návaznosti na počáteční iniciativu, která spočívala ve vrácení peněz všem oprávněným zákazníkům v Česku, jsme tuto iniciativu rozšířili i na další trhy a podpořili všechny, kteří byli postiženi zrušenými lety na Ukrajině. Nadále uháníme letecké společnosti jménem našich zákazníků, kterým dosud nebyly vráceny peníze,“ uvedlo Kiwi.com.

Na dotaz CzechCrunche nyní společnost uvedla, že všem zákazníkům z České republiky, kteří na to měli nárok, buď zprostředkovala refundaci za let, nebo ze svých zdrojů nabídla možnost vyrovnání v rámci zmiňovaných kreditů. To ovšem mohli cestující odmítnout a na refundace od aerolinek tak pořád čekají.

Problémy firmy refundacemi ale nekončí. Ze stran samotných leteckých společností je v některých případech kritizována za to, že jejich letenky prodává za nižší cenu než ony samotné, což Kiwi.com samo přiznává. Vydělávat totiž dokáže na prodeji navazujících služeb. Ve sporu s největšími nízkonákladovkami ve Spojených státech Southwest Airlines nakonec firma ustoupila a její letenky vyřadila z nabídky. Naopak Kiwi.com vyhrálo soudní spor s Ryanairem o tom, že nemělo dostatečně předávat informace o cestujících.

Nyní už Kiwi.com opět prodává 40 tisíc jízdenek denně a růst rezervací stále sílí, v dubnu byl jejich počet o 165 procent vyšší než v období před pandemií. V jednom jediném dni také společnost zaznamenala rekordních více než 80 500 rezervovaných sedadel.

„První čtvrtletí roku bylo mimořádné. Jeho pomalejší start způsobený opatřeními spojenými s výskytem varianty omikron vystřídal růst rezervací během února a března, kdy se výrazněji projevila utlumená poptávka z předchozích měsíců. Se vstupem do druhého čtvrtletí vidíme už nyní značný nárůst počtu rezervací na letní období. Jejich objem rekordně přesahuje úroveň roku 2019, díky čemuž, za předpokladu neměnných cestovních omezení, čekáme silné léto,“ dodává Iain Wetherall.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.