Létající taxíky se měly předvést na olympiádě, teď jsou v insolvenci. Věří však, že se zachrání

Německý výrobce elektrických letounů Lilium se zachránil na Štědrý den, jeho přímý konkurent Volocopter na podobný zázrak teprve čeká.

Peter BrejčákPeter Brejčák

volocopter-singapur

Foto: Volocopter

Elektrický letoun Volocopter s vertikálním vzletem a přistáním

0Zobrazit komentáře

Německá společnost Volocopter, která se specializuje na vývoj elektrických létajících taxi pro přepravu ve městě, podala návrh na insolvenční řízení. Chce však nadále pokračovat v činnosti, uskutečnit restrukturalizaci a hledá investory. Volocopter byl založen v roce 2011 a nyní má zhruba pět set zaměstnanců.

Firma uvedla, že potřebuje finance, které jí umožní podniknout poslední kroky ke vstupu na trh. Po dobu insolvenčního řízení bude obchodní činnost pokračovat jako obvykle. Insolvenční správce plánuje do konce února vypracovat koncept reorganizace a dojednat jej s investory. Cílem společnosti je zachovat pracovní místa.

S podobnými problémy v poslední době bojoval i přímý německý konkurent Volocopteru. Společnosti Lilium došly peníze, propustila tisíc lidí a chtěla zavřít. Záchrana nakonec přišla až na Štědrý den, kdy oznámila podepsání smlouvy o koupi aktiv společností Mobile Uplift Corporation, kterou mělo založit blíže nespecifikované konsorcium investorů z Evropy a Severní Ameriky.

Na podobnou záchranu Volocopter teprve čeká. Zároveň ještě potřebuje získat certifikát od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), aby mohl přepravovat cestující plně elektrickými letadly, která startují vertikálně. Společnost předpokládá, že navzdory insolvenčnímu řízení se jí podaří certifikát v novém roce získat.

„V technologickém vývoji, letových zkouškách a certifikaci jsme daleko před kolegy v oboru,“ komentoval generální ředitel Volocopteru Dirk Hoke. „To z nás děla atraktivní společnost pro investice, zatímco budeme organizovat interní restrukturalizaci,“ dodal Hoke, který koncem února ze společnosti odchází.

Přestože firma zatím nemá licenci pro komerční provoz s cestujícími, jsou její létající taxi už k vidění. Firma původně chtěla létat s lidmi v době olympijských her v Paříži, plány však byly zrušeny, protože se jí nepodařilo včas si zajistit certifikaci motorů těchto strojů. Uskutečnila ale řadu testovacích a předváděcích letů. Má také oprávnění k výcviku pilotů. V Německu rovněž spolupracuje s autoklubem ADAC, který testuje využití strojů firmy například pro záchranné účely.

V oblasti vývoje vzdušných taxíků působí i český startup Zuri zakladatele Michala Illicha. Před necelými dvěma týdny oznámil uzavření dalšího investičního kola ve výši přes sto milionů korun, značnou část z toho do firmy vložil investor Jan Barta z Pale Fire Capital (PFC). Oproti zmiňovaným německým konkurentům je ale Zuri v mladším stadiu vývoje, nově získaný kapitál chce využít teprve na stavbu nového demonstrátoru schopného plného letu.

S přispěním ČTK.