Letošní Signal Festival odhalil vizuální identitu. Do jejího vzniku se zapojila umělá inteligence

Duhoví poníci, rozličné rostliny, futuristická města a ohořelé vraky aut. I to lze najít ve vizuální identitě letošního Signal Festivalu.

Signal Festival identita

Foto: Signal Festival

Za novou podobou vizuální identity Signal Festivalu stojí grafičtí designéři a umělá inteligence

0Zobrazit komentáře

Letošní již jedenáctý ročník Signal Festivalu, zaměřeného na umění a světlo, se rychle blíží. Do jeho tvorby se letos zapojil nový kurátor, který je zároveň umělcem a bývalým děkanem Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Pavel Mrkus. Ten pro festival načrtl tříletý kurátorský koncept s názvem Ekosystémy, pro který nyní vytvořili vizuální identitu grafičtí designéři Jan Brož a Jan Novák. Rozhodli se, že v ní dají ve větší míře prostor umělé inteligenci.

Signal Festival má za sebou úspěšnou první dekádu, během které neustále prozkoumával kreativní inovace a souběžně s tím reflektoval aktuální společenská témata. Na stejném principu staví i koncept Ekosystémů, který bude v průběhu tří let rozvíjet témata přírody, technologií, společnosti a kultury. Letošní ročník začne Průzkumem zaměřeným na umělou inteligenci, přírodní živly, architektonický řád, matematiku, biologii, poetiku i hru.

V návaznosti na první téma Průzkum se už to vizuální identity zapojila letos hojně skloňovaná umělá inteligence. Grafičtí designéři Jan Brož a Jan Novák se totiž jali zkoumat její možnosti. Využili AI nástroje pro generování obrázků ve spojení s typografií nápisu Signal, který již od prvního ročníku slouží jako logo spjaté s festivalem.

Signal Festival identita 2

Foto: Signal Festival

Vizuální identita reflektuje nový kurátorský koncept festivalu

Grafici jednotlivé prompty, tedy slovní příkazy pro umělou inteligenci ke zpracování grafického zadání, navrhli tak, aby vycházely z témat vytyčených v rámci kurátorského konceptu. Pro tvorbu statických obrazů využili generátor Stable Diffusion, pro animované sekvence nástroj Runway. Do procesu promptování se zapojil i kurátor festivalu Pavel Mrkus.

„Výsledná mozaika je pro nás pohledem do multiverza ekosystémů, existujících vedle sebe v různých stylech, měřítkách a čase. Promptování v tomto případě nahradilo grafický software, který slouží pouze k postprodukci. Přichází doba časové a energetické šetrnosti, ve které je o to více kladen důraz na artikulaci nápadů a konceptů,“ popisují vizuální identitu autoři Jan Brož a Jan Novák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během realizace vzniklo hned několik variací nápisů složených z různých písmen ilustrujících téma festivalu. Objevují se na nich tak futuristická města a architektonické počiny, základová deska, fauna i flóra, technologické vychytávky, jedno písmeno odkazuje také na dílo Maxima Velčovského, které vytvořil pro loňský ročník festivalu ohořelé vraky aut z Ukrajiny.

Letošní Signal Fesitval propukne 12. října a potrvá čtyři dny. Kromě toho, že propojí vizuální umění s městským prostorem Prahy, přinese také živá vystoupení, přednášky, workshopy a nové spolupráce, které celý festival posouvají do multižánrové sféry.

Loni šlo například spolupráci s galerií Kunsthalle Praha na interaktivní projekci umělce Ondřeje Zunky nebo o propojení s Institutem plánování hlavního města Prahy, který poskytl data pro umělce Refika Anadola. Ten z nich následně vytvořil unikátní dílo pro velkoformátovou projekční stěnu v CAMPu. Program letošního festivalu představí pořadatelé 6. září.

Trofej pro vítěze Tour de France od českých sklářů a Škody podruhé za sebou zvedne Dán Vingegaard

Podobu trofeje navrhli designéři ze Škody, hlavního partnera závodu. O výrobu se postarali čeští skláři z firmy Lasvit u Nového Boru.

Jiří BlatnýJiří Blatný

tdf2023

Foto: Škoda Auto

Trofej pro vítěze letošní Tour de France od Lasvitu a Škoda Design

0Zobrazit komentáře

Dnes se po slavném pařížskému bulváru Champs-Élysées neprohání všední automobilová doprava, ale peloton slavné Tour de France. V něm už jasný celkový vítěz závodu Dán Jonas Vingegaard, který si dojede do cíle pro ručně broušenou trofej od českých sklářů z Lasvitu. Firma z Nového Boru ji vyrobila podle návrhu Škoda Design. Společnost sošku pro prestižní závod zhmotnila už potřinácté.

Výslednou podobu trofeji, která váží pět kilogramů, vtiskla podle návrhu Petera Olaha ze Škoda Design česká sklárna Ajeto Lindava, která je součástí skupiny Lasvit. „Nejprve jdeme na huť, kde skláři foukají vzorky. Tvar se už 13 let nemění. Následně se vzorek chladí a odřeže se nahoře i dole. Nejde totiž o vázu, ale jakýsi tubus, který má svým dlouhým tvarem připomínat peloton. Potom se přidává dekor navržený designérem. Následně vzorujeme šířku a hloubku brusu, přidáváme či ubíráme lesk a mat,“ popisuje Anna Minaříková z PR oddělení Lasvitu, jak soška vzniká.

Na sošce začínají nejen skláři pracovat půl roku před plánovaným odevzdáním pořadatelům Tour de France. Vzniká totiž napřed několik prototypů, na nichž se vyladí sklářské techniky a finální provedení. Teprve poté se přechází k výrobě. Nevzniká ale jen trofej pro vítěze. „Celkem vyrobíme sedm křišťálových, čtyři zelené, také zhruba čtyři vzorky od každé barvy,“ říká Minaříková. Čirou trofej získává celkový šampion, zelenou pak vítěz bodové klasifikace a vítězové jednotlivých kategorií.

Letošní vítěz Tour de France šestadvacetiletý Jonas Vingegaard může vzhled trofejí z loňského a aktuálního ročníku Tour de France od Lasvitu porovnat z blízka. Prestižní Starou dámu totiž vyhrál i vloni. Byť je celkový design trofeje každý rok stejný, mění se sklářská technika a s ní i vzhled povrchu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Letošní má oproti loňské přesně definované linie. „Rovné linie vybíhající ze spodní části k vrchnímu okraji trofeje připomínají výplet kola,“ vysvětluje původ designu jeho autor Peter Olah ze Škoda Design. Automobilka Škoda Auto a Tour de France, to je spolupráce fungující od roku 2004. Ať už to jsou loga automobilky na bannerech podél tratě, asfaltu či dresech jezdců.

Posledních třináct let tak mají vítězové doma od Lasvitu vždy unikátní kusy. „Letos jsme použili nepříliš obvyklou techniku broušení kamenným kotoučem, nikoli diamantem. Je to tradiční technika, která brusu dá jemný sametový odstín. V současnosti se příliš často nevidí, protože se kamenný kotouč musí neustále brousit a jemnit, aby držel stále stejnou stopu. To už moc lidí neumí,“ vysvětluje Minaříková. Slavnostní ceremoniál sice letošní mužský ročník Tour de France ukončil, závodnice slavný závod dnes začaly. Ženská verze závodu potrvá celý týden do 30. července, hlavním partnerem je stejně jako u pánského závodu Škoda Auto.