Letuška.cz loni zprostředkovala letenky za 4 miliardy. Letos zájezdy ani nepočítá, ale těžký rok přežije bez velkých ztrát
Ještě na loňský rok určitě budou vzpomínat v dobrém. Ve společnosti Asiana, která provozuje populární portál Letuška.cz pro prodej letenek, zaznamenali v roce 2019 výborný rok. Podle nedávno publikované účetní závěrky utržili 425 milionů korun, což bylo meziročně o 65 milionů více, a dobré výsledky se podepsaly také na zvýšení zisku z 18 na 21 milionů korun.
Šestadvacetiletá firma, kterou vlastní Alexej a Šárka Litvinovi, pro CzechCrunch prozradila, že loni zprostředkovala prodej téměř 394 tisíc letenek za celkem více než čtyři miliardy korun. „Za zmínku stojí, že ceny letenek se do účetních výkazů promítají na řádku ‚tržby‘ pouze výší marže, nikoliv celkovou cenou letenky. Je to tím, že letenka samotná není v držení agentury, nýbrž dopravce,“ doplňuje Šárka Litvinová, CEO společnosti Asiana.
Letošní rok ovšem cestovnímu ruchu zasadil velkou ránu v podobě pandemie koronaviru, což přímo zasáhlo i provozovatele portálu Letuška.cz. „Velká část naší činnosti, která je náročná technologicky, nákladově i personálně, byla téměř ochromena,“ přiznává sedmašedesátiletá podnikatelka.
„Jsem optimistka a věřím, že se život na planetě oživí a hranice mezi zeměmi otevřou.“
Zatímco v loňském roce zejména koncoví klienti nakupovali letenky s velkým časovým předstihem, letos se všechny lety, potažmo letenky, buď rušily, nebo přesouvaly na další termíny, aby se následně mohly opět rušit a přesouvat dál. To zaměstnancům Letušky přineslo obrovský objem práce, aby vyhověli uvíznuvším cestujícím a umožnili jim bezpečný návrat pracoval tým v podstatě nonstop. „Byl to tým záchranářů,“ říká ředitelka firmy.
Asiana v reakci na aktuální dění utlumila všechny zbytné náklady, a to bez aktivního snižování počtu zaměstnanců. „Kvalifikovaní kolegové jsou naším nenahraditelným kapitálem. Využíváme předností rodinné firmy, nemáme úvěry, leasingy a centrála firmy je umístěna ve vlastní budově,“ popisuje Litvinová s tím, že letenky ani zájezdy v tomto roce počítat v Asianě nebudou.
Letošní rok by však společnost navzdory tomu měla zvládnout s mírným ziskem, případně jen minimální ztrátou, kde by ji měl udržet servis zejména korporátním klientům, jež nesouvisí s cestováním. Asiana těží z diverzifikace segmentů, kdy kromě koncových klientů obsluhuje i státní instituce a soukromé podniky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDíky zkušenostem se servisem pro korporace pak firma letos připravila i projekt šitý na míru jejich provozním potřebám, další zcela nový projekt pak vyšel shodou okolností naproti pandemii a směřuje do oblasti medicíny. Aktuálně jsou však tyto projekty v testovacím režimu a Asiana o nich nechce prozrazovat bližší podrobnosti.
Co se týče příštího vývoje, nechává se provozovatel Letuška.cz překvapit. „Z 99 procent bude vše záležet na tom, jak se celosvětově vypořádáme se samotnou pandemií a jejími následky. Jsem optimistka a věřím, že se život na planetě oživí a hranice mezi zeměmi otevřou,“ dodává Litvinová.