Lidé dnes hledají nábytek s příběhem. I proto se vrací křeslo, které vzniklo pro slavnou brněnskou vilu

Ikonické kousky od známých jmen nelákají jen sběratele. Podle Jana Bastaře ze studia cre8 je firmy vnímají jako investici do své identity i kultury.

cre8-1

Foto: Veronika Rollerová

Spoluzakladatel cre8 Jan Bastař

V době, kdy se pracovní prostředí dramaticky mění pod vlivem nových technologií a hybridních modelů práce, se paradoxně do popředí dostávají designové kusy nábytku, které vznikly dávno před érou počítačů. Obklopovat se funkčními, ale i krásnými věcmi chce stále více lidí a potvrdit to může i český prodejce nábytku, firma cre8.

Společnost, která na českém trhu působí od roku 2010 a specializuje se na komplexní řešení pracovního prostředí, vystupuje již téměř 15 let jako oficiální partner společnosti HermanMiller a od roku 2021 díky fúzi dvou legend HermanMiller a Knoll jako partner nově vzniklé společnosti MillerKnoll.

Tento nábytkářský gigant má v portfoliu celkem 16 prestižních značek a k většině z nich má díky této spolupráci výhradní zastoupení i cre8. Tyto značky cre8 distribuuje v Čechách, na Slovensku, a dokonce i v Gruzii. „Naše portfolio zahrnuje jak moderní kancelářské vybavení s důrazem na ergonomii, tak i klasické kusy, které jsou dnes považovány za designové ikony,“ vysvětluje Jan Bastař, spoluzakladatel a obchodní ředitel společnosti cre8.

zuck-1

Přečtěte si takéZuckerberg zavírá školy a mění image i směr své nadaceNovou image a chválou mužnosti proměna Marka Zuckerberga nekončí. Teď zrušil i svou školu pro chudé děti

Jedním z těchto klasických kusů je i křeslo Tugendhat, navržené slavným architektem Ludwigem Miesem van der Rohe pro stejnojmennou brněnskou vilu v roce 1929. Právě toto křeslo, tedy přesněji jeho reedice, se nyní znovu objevila na trhu. Co od nábytku požadujeme a proč se vrací kousek, který vznikl téměř před sto lety? O tom v rozhovoru mluví Jan Bastař.

Jak vnímáte současný zájem o historické designové kousky nábytku? Jedná se o, řekněme, chvilkový trend?
Neřekl bych, že jde o trend. Tyto produkty tu s námi jsou už od začátku jejich výroby, jen občas některý kousek zmizí ze zájmu veřejnosti a jindy se zase vrátí do popředí. Někdy se dělají menší modifikace, aby nábytek ergonomicky odpovídal dnešním lidem, kteří mají jiné proporce než lidé před sto lety. Třeba u křesla Barcelona (návrh z roku 1929, jehož autorem je také van der Rohe, pozn. redakce) máme kromě originálu i verzi Barcelona Relax, kde je upraven úhel mezi sedákem a opěrkou pro větší pohodlí současného uživatele.

Co z designu minulého století dělá atraktivní volbu i pro moderní prostory 21. století?
Lidé dnes oceňují produkty s příběhem, které vypovídají nejen o nábytku, ale i o nich samých. Třeba se jim líbí práce Miese van der Rohe a chtějí mít některý jeho kousek doma. Minimalistický styl Bauhausu byl tak dokonale promyšlený, že je dodnes těžko překonatelný. Je to jako s uměním – originál má svou hodnotu a příběh, který kopie nemůže nahradit.

cre8-2

Křeslo Tugendhat od společnosti Knoll

Předpokládám, že takový nábytek je cenově dostupný především pro velké korporace s mnohamiliardovými obraty…
Naše cílová skupina zahrnuje jak domácnosti, kde lidé chtějí mít doma klasický design, tak firmy, které skrze tento nábytek komunikují své hodnoty a prestiž. Velkou část našich klientů tvoří i instituce, kde nábytek dotváří veřejný prostor. Zajímavé je, že velikost nebo obrat firmy nehraje hlavní roli – známe finančně silné společnosti, které kupují cenově dostupnější nábytek, a menší firmy, které do designu investují, protože chtějí vytvořit inspirativní prostředí.

Moderní kanceláře mají ale jiné požadavky než prostory před sto lety. Lze tedy spojit historický design s potřebami současných firem a jejich pracovišť?
V dnešních kancelářích se kombinuje několik světů. Pracovní místa vyžadují špičkovou ergonomii – výškově nastavitelné stoly, kvalitní pracovní židle či ergonomická ramena na monitory. Ale více než polovinu firemních prostor tvoří lounge zóny a místa pro jednání. A právě tam historické kousky vyniknou. HermanMiller navíc investuje enormní prostředky do vývoje – jejich židle Aeron z roku 1994 způsobila revoluci v ergonomii a dodnes je vzorem pro moderní pracovní židle a ostatní modely této společnosti.

cre8-3

Foto: cre8

Nový hlavní showroom společnosti MillerKnoll v Londýně

V éře hybridní práce mnozí tvrdí, že kanceláře ztrácejí význam. Jakou roli podle vás hraje pracovní prostředí ve firemní strategii?
Kvalitní pracovní prostředí je dnes obrovský tahák na talenty a významná složka HR strategie. Když je prostředí příjemné a estetické, lidé v něm pracují raději. Když si na recepci pořídíte nadčasový design, pravděpodobně ho už nikdy nebudete muset měnit. Naopak běžný nábytek po pár letech morálně zastará a máme tendenci jej měnit.

Jak se změnila role dodavatelů kancelářského vybavení za posledních deset let? Už nestačí jen dovézt a smontovat nábytek?
My se zaměřujeme nejen na samotný nábytek, ale i na akustiku, ergonomii a pracovní prostředí celkově. Našimi hlavními partnery jsou architekti a projektové firmy, kterým pomáháme realizovat jejich vize. Firmy se stěhují jednou za 10 až 15 let a často se na ně valí marketingové informace o produktech, ve kterých je těžké se zorientovat. Pomáháme jim sestavit rozpočet, poradíme, do čeho investovat a co za to nestojí. Nábytek dovezeme, nainstalujeme a poskytujeme ergonomická školení. To je naše přidaná hodnota – nejsme jen dodavatelé, ale i konzultanti při tak náročné změně, jako je stěhování firmy.

CC Premium

Partnerem článku je cre8