Cestování po Praze a Středočeském kraji městskou hromadnou dopravou loni zažilo slušnou revoluci, když byl nasazen nový dopravní systém. Nový regionální dopravní systém PID Lítačka přinesl modernizaci nákupu jízdenek i dlouhodobých kuponů a také novou mobilní aplikaci.
Právě mobilní aplikace PID Lítačka za poslední rok přidala několik novinek a přestože na některé čekáme delší dobu, než bylo původně oznámeno, měli bychom se již brzy dočkat také možnosti, nechat fyzickou kartu doma a ve vlaku, autobusu, tramvaji nebo metru se prokazovat právě prostřednictvím kuponu v mobilní aplikaci.
Zástupci pražského městského podniku Operátor ICT, jenž Lítačku vyvíjí, pro CzechCrunch potvrdili, že 15. července vydají aktualizaci, která bude připravená stát se plnohodnotným identifikátorem. Aby však mohli kupon v mobilu místo fyzické karty přijímat také revizoři a průvodčí v dopravních prostředcích MHD, bude muset proběhnout aktualizace všech více než tří tisíc odbavovacích zařízení.
Zatím není jasné, jak dlouho bude celý proces trvat, ale je pravděpodobné, že bychom se měli zprovoznění mobilní aplikace PID Lítačka jako plnohodnotného nosiče jízdného dočkat ještě během července, případně srpna. Operátor ICT pak pracuje také na další již oznámené funkci, aby bylo možné i přímo v aplikaci nakupovat také dlouhodobé kupony, které je nyní možné pořídit pouze v e-shopu. Vývoj se prý o něco opozdil, ale i tato novinka je naplánována pro následující týdny, maximálně měsíce.
Warren Buffett v roce 2010 spolu s Billem Gatesem založil kampaň The Giving Pledge podněcující bohaté lidi k darování alespoň poloviny ze svého celoživotního jmění na dobročinné účely. Jeho vlastní filantropická činnost ovšem sahá mnohem dále do minulosti a sám se rozhodl darovat 99 % svého celkového jmění. Nyní se k tomuto cíli opět přiblížil, když se vzdal akcií v hodnotě 3,6 miliardy dolarů.
Přepočteno na koruny, přes 81 miliard korun darovaných na dobrou věc představuje dosud největší jednorázový dar Warrena Buffetta, který je v současnosti čtvrtým nejbohatším člověkem na světě. Hodnota jeho jmění se momentálně odhaduje na 87,5 miliardy dolarů. Vášnivý 88letý filantrop jej nabyl zejména prostřednictvím vysoce úspěšných investic, díky nimž bývá přezdíván jako „věštec z Omahy“, jeho rodného města.
V roce 1964 založil charitativní organizaci Buffett Foundation, které původně plánoval většinu svého majetku věnovat. V roce 2006 ale přislíbil 83 % svého jmění darovat charitativní organizaci Billa a Melindy Gatesových a po spuštění The Giving Pledge slíbil na charitativní účely v průběhu života nebo po smrti využít téměř veškeré svoje vlastnictví, konkrétně 99 %.
Foto: MSC / Mueller
Miliardář a filantrop Bill Gates
Warren Buffett je výkonným ředitelem a největším akcionářem Berkshire Hathaway, mezinárodního holdingového konglomerátu, a 3,6 miliardy dolarů, které nyní daroval celkem pěti charitativním organizacím, pochází právě z prodeje akcií této společnosti. Celých 80 procent z celkového daru směřuje do zmíněné nadace Gatesových, zbytek do Susan Thompson Buffett Foundation, pojmenované po Buffettově první manželce, a tří charit jeho dětí.
Nejnovější dar zvyšuje celkovou hodnotu Buffettovy filantropické činnosti na 34,5 miliardy dolarů (777 miliard korun), což z něj z hlediska množství darovaného jmění činí druhého největšího filantropa na světě, hned po Billu Gatesovi. Jeho celkové dary se v současnosti odhadují na 41 miliard dolarů.
Filantropie je významnou částí Buffettova života a vzdávání se svého bohatství podle vlastních slov nepovažuje za pro něj osobně příliš významné ve srovnání s tím, co dělají „obyčejní“ lidé. Když se průměrný člověk rozhodne přispět na kostel, školu nebo jakékoliv charitativní organizaci, znamená to pro něj vzdání se nějaké slasti – třeba lístku do kina nebo večeře v dobré restauraci. I když se ale Buffett vzdá 99 procent svého jmění, pořád si bude schopen splnit každé své přání týkající se peněz.
Vlastní charitativní činnost Buffet dále dal do kontextu s tou méně viditelnou ve smyslu věnovaného času, kterého se on osobně prakticky nevzdává, ale přitom prý může mít mnohem větší hodnotu než peníze. Při podepsání The Giving Pledgeoznámil, že každý rok prodá a daruje finanční obnos v hodnotě 4 % ze svých zbývajících akcií Berkshire Hathaway a tento slib plní – loni to znamenalo 3,4 miliardy dolarů, letos je to více.
Miliardářovy šťastné geny
Jak připomíná britský deník The Guardian, přestože už otec tří dětí prodal v Berkshire Hathaway, jejíž historie sahá až do roku 1839, celkem 45 % akcií, které vlastnil v roce 2006, nadále mu zůstává ve firmě 17,5% podíl.
Kromě relativní hodnoty své filantropie Buffett zdůraznil také v zásadě ultimátní roli štěstí stojící za jeho úspěchy. Jak už dříve řekl, jeho bohatství je prý „kombinací života v Americe, šťastných genů a složeného úročení“. Díky tomu mu byl nakloněn kapitalistický systém přirozeně produkující určité anomálie v ohledu rozdělení prostředků a ekonomika, která oceňuje hrdiny metály a skvělé učitele poděkováními. Z těch, co jsou schopni odhadnout vývoj finančního trhu, ale dělá miliardáře.
Jeho filantropická filosofie do velké míry vychází z úvah Andrewa Carnegieho, jednoho z myšlenkově nejvlivnějších moderních filantropů. Ten zastával názor, že hromadění obrovského bohatství v rukou několika úspěšných snižuje hodnotu člověka a z peněz vytváří modlu. Vzdávání se svého jmění podle něj byl způsob nápravy některých nerovností ve společnosti.
Vedle tohoto přístupu stojí více systémové řešení zahrnující například vyšší danění bohatých lidí, o což nedávno mnoho bohatých Američanů požádalo v otevřeném dopise. Buffet pod ním přímo podepsaný nebyl, sám ovšem v minulosti zdůraznil zvláštní fakt, že jeho sekretářka platí procentuálně na daních více než on.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.