Livesport je v Indii a měsíčně má běžně přes 100 milionů uživatelů. Zisk mu loni klesl pod miliardu
Společnost vlastněná Martinem Hájkem globálně poskytuje sportovní výsledky a online zpravodajství a loni utržila 2,63 miliardy korun.
Jeden z nejúspěšnějších porevolučních podnikatelů Česka pokračuje v ustupování do pozadí a finalizuje transformaci svého miliardového hájemství. Martin Hájek, spoluzakladatel a majoritní vlastník digitální skupiny Livesport, už více než rok není jejím CEO a zmizel i z některých dalších statutárních postů. Firma, která více než stovce milionů uživatelů po celém světě dodává sportovní výsledky a zpravodajství, loni opět předváděla velmi povzbudivé výkony.
Zatímco za rok 2022 reportoval Livesport zisk ve výši 1,04 miliardy korun při obratu 2,6 miliardy, letos svítí v obou kolonkách vyšší číslo: u profitu 2,22 miliardy a u tržeb a vyplacených dividend 2,63 miliardy. Do těchto čísel je ale potřeba se trochu víc zahloubat.
Klasické tržby (primárně příjem od reklamních inzerentů) se meziročně zvedly výrazně o 17 procent, což představuje nárůst o 322 milionů na 2,2 miliardy. Vyplacené dividendy z dceřiných firem ale spadly na polovinu, která taktéž převyšuje 300 milionů. Takže v součtu je Livesport na svém, byznysově se mu nicméně dařilo, neboť od zákazníků vyinkasoval víc.
V případě zisku je impozantní cifra 2,22 miliardy korun do určité míry optickým klamem, což firma sama v závěrečné zprávě přiznává: „Čistý zisk v roce 2023 byl výrazně ovlivněn prodejem dvou dceřiných společností v rámci restrukturalizace skupiny Livesport. Čistý zisk z těchto transakcí činil 1,34 miliardy korun.“
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
O prodej čeho šlo? Oddělily se jednak společnost Aspira Business Centre, která spravuje administrativní sídlo Livesportu v pražských Nových Butovicích, jednak investiční vehikl Livesport Invest, který drží mimo jiné podíl v oblíbené přepravní firmě Liftago. Nikde ve výkazu už není zmíněná ani společnost Pragosport, která drží některá přenosová práva na zápasy českého fotbalu.
„Šlo o prodeje v rámci restrukturalizace skupiny Livesport. Liftago a Pragosport byly ve struktuře firem pod společností Livesport Invest, takže s prodejem LS Invest už nejsou součástí struktur pod Livesport s.r.o.,“ vysvětluje zákruty finančního reportingu mluvčí Livesportu Petr Vavrik. Jinými slovy – byly to přesuny jen v rámci přeskupování celého holdingu, nikoli klasické odprodeje. Pokud od 2,22 miliardy odečteme 1,34 miliardy korun, dostane se čistý zisk pod úroveň 900 milionů korun.
To je samozřejmě i s ohledem na tržby senzační číslo, představuje ale meziroční pokles, protože předloni se Livesport (ve světě je služba známá jako Flashscore) pochlubil více než miliardou korun. Na vině jsou mimo jiné nižší příjmy od dceřiných firem či výrazně vyšší personální náklady (o 200 milionů korun). A zároveň už tak dramaticky nestoupá počet aktivních uživatelů, který se stabilizoval nad 100 miliony lidí.
„100 a víc milionů uvádíme jako běžnou měsíční návštěvnost, která samozřejmě lehce kolísá v souvislosti se sportovním děním. Loni jsme měli průměrnou návštěvnost 100,45 milionu uživatelů. Návštěvnost nám obecně určitě rostla – při pohledu na jednotlivé měsíce vidím, že v deseti z dvanácti z nich jsme v roce 2023 měli vyšší návštěvnost než v roce 2022,“ připomíná Petr Vavrik.
Celá skupina prochází rozsáhlou transformací a úpravou své struktury. Součástí tohoto procesu bylo, že Martin Hájek, který Livesport založil a drží v něm 90 procent, se stáhl z pozice CEO, do které nastoupil Pavel Krbec, manažer se zkušenostmi z nejvyšších pater PPF.
Hájek nadále figuruje v představenstvu, respektive v dozorčí radě mateřské skupiny Livesport Group a její klíčové entity Livesport s.r.o., ve statutárních orgánech řady spřízněných firem jej ale v poslední době zastoupila jeho dlouholetá spolupracovnice a prokuristka Petra Maireová.
Ostatně o tom, že se snaží postupně stáhnout ještě víc z veřejného prostoru a víc času věnovat jednak rodině, jednak strategickým byznysovým krokům hovořil Martin Hájek i během přípravy ojedinělého interview, které loni poskytl CzechCrunchi. V něm pak popisoval, že byznysovým plánem pro Livesport je akcelerovat snahu o dobývání světa sportovních dat a informací.
To pokračovalo i v průběhu loňského roku, kdy skupina koupila například australský fotbalový online magazín Tribal Football, spustila fotbalový portál FlashFootball a také vstoupila na několik velkých a potenciálně extrémně zajímavých trhů: do Indie, Thajska, na Filipíny či do Ghany. Mimochodem právě z asijských trhů má zkušenosti CEO Krbec, který tam působil v dresu Home Creditu.
„Díky tomu je Flashscore dostupný v pěti indických jazycích – hindštině, bengálštině, telugštině, kannadštině a tamilštině – a také v thajské a ghanské angličtině,“ píše společnost ve výroční zprávě.
Přejít do diskuze
Livesport
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.