Livin‘ in the Gangsta’s Paradise. Zemřel autor jednoho z největších rapových hitů všech dob

Americký rapper Coolio patřil v 90. letech k nejúspěšnějším rapperům, a to hlavně díky hitu Gangsta's Paradise, za který dostal i cenu Grammy.

Filip HouskaFilip Houska

coolio_1

Reprofoto: Tommy Boy/YouTube

Americký rapper Coolio ve své nejznámější skladbě Gangsta’s Paradise

0Zobrazit komentáře

Když vaši písničku znají po téměř třiceti letech od svého vydání i ti, které váš hudební žánr naprosto míjí, víte, že patří do úzkého výběru těch světově nejúspěšnějších, co vznikly. Takový osud potkal skladbu pod názvem Gangsta’s Paradise. Je to hit, který nejen pomohl definovat hip hop devadesátých let, ale také ovlivnil posluchače napříč hudebním spektrem. Proto teď její autor, americký rapper Coolio, může v klidu „odpočívat v ráji“ – ve věku 59 let totiž zemřel, pravděpodobně na infarkt.

„As I walk through the valley of the shadow of death, I take a look at my life and realize there’s not much left, cause I’ve been blastin‘ and laughin‘ so long, that even my mama thinks that my mind is gone…“ To je jen úvodní úryvek skladby Gangsta’s Paradise, která v roce 1995 vystřelila tehdy nepříliš známého rappera Coolia do výšin. Ačkoliv rapoval již od konce osmdesátých let, až s gangsterskou baladou se dočkal mezinárodního uznání.

Coolio, celým jménem Artis Leon Ivey Jr., neměl s Gangsta’s Paradise původně žádné velké plány. V záplavě vznikajících dalších rapových písniček se ovšem dokázala pro své autentické rýmy a chytlavou melodii prosadit. Důležitým klíčem k tomuto úspěchu se stal i fakt, že byla natočena pro film Nebezpečné myšlenky (v originále Dangerous Minds) s herečkou Michelle Pfeiffer v hlavní roli. Ostatně tímto snímkem je inspirovaný i celý videoklip.

Rodák z města Monessen v americké Pensylvánii se proto rozhodl, že z ní udělá titulní track svého stejnojmenného studiového alba, se kterým následně zažil kariérně největší úspěchy. Gangsta’s Paradise se rázem stalo jednou z nejúspěšnějších rapových písniček všech dob, což potvrzuje i stabilní umístění v hudebním žebříčku Billboard Hot 100, kde se na vrcholu držela jednadvacet dní.

Ve Spojených státech se stala singlem číslo jedna roku 1995 ve všech žánrech a celosvětovým hitem, který obsadil první příčky hitparád ve Velké Británii, Irsku, Francii, Německu, Itálii, Švédsku, Rakousku, Nizozemsku, Norsku, Švýcarsku, Austrálii a na Novém Zélandu. Na britských ostrovech se tentýž rok těšila ze statusu druhého nejprodávanějšího singlu. Coolio za ní dostal i cenu Grammy v roce 1996.

Jen o ní ale kariéra Coolia nebyla. Po Gangsta’s Paradise nahrál rapper celou řadu dalších skladeb, přičemž jednou z těch více známých a úspěšných byla i C U When U Get There z roku 1997. Cooliovi se ale už nepodařilo replikovat takový úspěch, jako měl s první jmenovanou, proto postupem času jeho relevance upadala. Nutno však podotknout, že rapová scéna na konci devadesátých let byla v Americe silně konkurenční – bylo tak složité se udržet na vrcholu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V posledních letech byl Coolio skoro už jen vzpomínkou. Se svou hudbou nikde příliš nevystupoval, neměl žádné velké hity a vesměs jen těžil z úspěchů, které zažil v devadesátkách. Na druhou stranu se ale objevoval v různých televizních pořadech, zpravidla amerických reality shows.

Dne 28. září byl pak rapový umělec a otec šesti dětí nalezen v bezvědomí v domě svých přátel v Los Angeles. Podle jeho manažera šlo nejspíše o infarkt. Lékaři mu již nedokázali pomoct. Spojení Rest in Paradise tak v případě Coolia dostává nový rozměr.

Minisérie o vrahovi Jeffreyi Dahmerovi má největší premiéru Netflixu. Vzbudila ale také vlnu kritiky

Minisérie Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera o sérii brutálních vražd v USA mezi 70. a 90. léty v prvním týdnu překonala i korejský hit Hra na oliheň.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

monster-jeffrey-dahmer-netflix-evan-peters

Foto: Netflix

Evan Peters jako Jeffrey Dahmer v minisérii Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera

0Zobrazit komentáře

Dokumenty, filmy, seriály nebo zkrátka informace o skutečných zločinech jsou nepopiratelně atraktivní, přirozeně nás totiž zajímá, co lidi k podobným činům vede. A zvlášť k těm nejhrůznějším. Proto je široce známé i jméno Američana Jeffreyho Dahmera, který mezi 70. a 90. léty zavraždil a brutálně znetvořil sedmnáct chlapců a mužů. Netflix o něm a jeho zločinech natočil minisérii, která teď dosáhla na jednu z největších premiér streamovací služby.

Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera sleduje život vraha od útlého dětství s problémy v rodině a fascinací smrtí, přes dospívání v sociální izolaci až po sérii vražd. Tvůrce Ryan Murphy, stojící třeba za American Horror Story nebo Ratchedovou, přitom do hlavní role obsadil svého častého spolupracovníka Evana Peterse, který se už v minulosti vícekrát ukázal jako schopný, charismatický herec.

Kombinace námětu a zpracování si okamžitě získala pozornost milionového publika. Za první týden, tedy přesněji pět dnů, jeho sledováním na Netflixu diváci strávili 196,2 milionů hodin. Nebýt nedávné premiéry obrovsky očekávané čtvrté řady Stranger Things, byla by to nejvyšší týdenní sledovanost od Hry na oliheň z konce loňského roku.

https://www.youtube.com/watch?v=NseJlU89SyM

Jak ovšem vysvětluje server Indiewire, Monstru se korejský globální hit, stejně jako všechny ostatní tituly Netflixu, podařilo dokonce překonat. Hra na oliheň totiž skutečně rekordně velké publikum zasáhla až ve svém druhém týdnu. Pro všechny ostatní seriály, jejichž týdenní sledovanost převyšuje Dahmera, pak platí, že se jedná minimálně o druhou řadu seriálu, který už měl oddané publikum.

Vzhledem k tomu už není příliš překvapivé, že se novinka v uplynulém týdnu dostala na první místo v 92 zemích po celém světě a ve většině z nich stanula na úplném vrcholu. To platí i pro Česko, kde Dahmer dominuje Netflixu i nyní. Sečteno a podtrženo, minisérii o známém sériovém vrahovi lze v určitém ohledu považovat za dosud největší televizní premiéru na streamovací službě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco miliony lidí se zaujetím sledovaly poměrně věrně zpracované Dahmerovy činy, jiní varovali, aby se diváci nenechali strhnout jeho atraktivním vzezřením a nezapomněli na ty, kterým ublížil. Ostatně skutečný vrah, a mnoho jemu podobných, si po zatčení získali bizarní fanklub většinou mladých žen. Fanynky odsouzencům psaly dopisy, někdy s nimi dokonce navázali vztah.

K novince se vyjádřila také rodina jedné z obětí vraha. Eric Perry, bratranec Erolla Lindseyho, zavražděného v devatenácti letech v roce 1991, na Twitteru napsal: „Nikomu neříkám, na co se má dívat, vím, že true crime (žánr pořadů o skutečných zločinech – pozn. red.) je teď velké, ale pokud vás zajímají oběti, moji rodinu ten seriál naštval. „Znovu a znovu to obnovuje trauma – proč? Kolik filmů/seriálů/dokumentů potřebujeme?“

Dahmerův případ byl široce medializovaný takřka okamžitě po jeho zatčení v roce 1991 a v nadcházejících letech následovala série televizních dokumentů. Později přibývaly také fikční seriály či filmy a také knihy, sledující Dahmera samostatně, nebo jako jeden z příkladů psychologického profilu sériových vrahů. Seznam titulů o něm čítá téměř třicet položek. Monstrum se jistě zařadí mezi ty, které vyvolaly nejvíce zájmu.

„Když se moje sestřenice každých pár měsíců probudí s tím, že na ni čeká několik telefonátů a zpráv, ví, že vznikl další seriál o Dahmerovi. Je to kruté,“ dodal Perry. Kriticky se v eseji vydané serverem Insider vyjádřila také sestra Lindseyho, Rita Isbell. V osmé epizodě Monstra se objevuje věrné zpracování prohlášení oběti, které Isbell pronesla před soudem v roce 1992.

„Nikdy mě ohledně toho seriálu nekontaktovali. Myslím, že se nás Netflix měl zeptat na naše pocity ohledně jeho natočení, jestli nám to nevadí. Na nic se mě neptali,“ napsala sestra zavražděného. Jelikož soudní záznamy jsou ve veřejném vlastnictví, legálně Netflix nemá povinnost pozůstalé jakkoliv kontaktovat, ani jim platit.

Etika true crime žánru

Dahmer z těchto důvodů na internetu rozpoutal další rozsáhlou debatu nejen o tom, jak byla minisérie s charismatickým Evanem Petersem v hlavní roli zpracovaná, ale také o true crime žánru obecněji. Ten se prakticky nevyhnutelně pohybuje v šedé sféře morálky, protože zločiny, jakkoliv strašlivé, v zásadě nabízí publiku jako zábavu.

monster-jeffrey-dahmer-netflix-niecy-nash

Foto: Netflix

Niecy Nashová jako Dahmerova sousedka Glenda Clevelandová, která bez úspěchu opakovaně volala policii

Zločince pak bývá snadné i nezáměrně podat jako v jistém směru atraktivní figury, které jsou za svoje činy odměňovány zvýšenou pozorností. Na druhou stranu mohou true crime tituly edukovat publikum a poukazovat na různé problémy ve společnosti, policii nebo justici.

Tvůrci Monstra se už před premiérou snažili vysvětlit, že jejich cílem nebylo dávat mnoho prostoru Dahmerovi samotnému. Chtěli prý hlavně ukázat, jak homofobie (Dahmer byl gay a útočil jen na muže) nebo systémový rasismus několikrát zamezily tomu, aby byl nebezpečný vrah polapen a předešlo se jeho dalším hrůzným činům. Minisérie skutečně obsahuje mnoho scén s tímto vyzněním, v nichž policisté nejednají kvůli svým zjevným předpojatostem. Druhá polovina Monstra pak dává více prostoru pozůstalým.

Podle Rity Isbell to ale nejsou dostatečná odůvodnění. Ve vyjádření pro server Today řekla, že Netflix vydělává na tragédii jiných. Dodala také, že něco jiného by bylo, kdyby streamovací služba alespoň dala nějaké peníze rodinám obětí. „Kdyby jim ten seriál nějak pomohl, nepůsobilo by to tak hrubě a necitlivě,“ poznamenala.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání