Lodní doprava mezi fjordy. V Norsku díky architektům ze studia Snøhetta vznikne světově první tunel pro oceánské lodě
Aby mohly lodě bez problému korzovat napříč říčními i mořskými toky, byli lidé v minulosti schopni budovat neuvěřitelná díla. Mezi ně patří třeba Suezský či Panamský průplav, kterými se oddělovaly celé kontinenty, nebo Falkirkské kolo, které ve Skotsku vytahuje plavidla do výšky 24 metrů. K těmto dílům by se měl již brzy připojit další plavební unikát. V Norsku bude vyhlouben první tunel pro oceánské lodě na světě, na jehož podobě se podílí i známé architektonické studio Snøhetta.
Architekti tohoto studia o sobě dávají pravidelně znát svými neotřelými návrhy, mezi které patří i unikátní podvodní restaurace či plně energeticky soběstačná kancelářská budova na břehu norského města Trondheim. Nejnovější výzvou pro ně ovšem bylo navržení podoby konců Stadského lodního tunelu, který propojí zálivy Kjødepollen a Vanylvsfjorden.
Tento tunel je světovým unikátem, jelikož půjde o vůbec první tunel vybudovaný pro potřeby velkých plavidel. Stavba o délce 1,7 kilometru umožní lodím vyhnout se plavbě zrádnými vodami v okolí ostrova Stad. Ty měly ostatně děsit i samotné Vikingy, kteří za špatného počasí raději táhli lodě po souši, jen aby nečelili nepříjemným větrům a nevyzpytatelným proudům mezi ostrovem a pevninou.
„Vlny zde přicházejí najednou z několika různých směrů a vytvářejí pro plavidla nebezpečné podmínky. Moře navíc může zůstávat rozbouřené i několik dní poté, co se vítr uklidní, což vede k obtížným plavebním podmínkám i v klidných dnech,“ zní z oficiálních webových stránek projektu.
Nápad vybudovat mezi fjordy tunel přišel již před sto lety, ovšem až v roce 2017 začala tato vize nabývat na reálných obrysech. Nejdříve bylo nutné sehnat pro projekt podporu u Norské pobřežní správy a zajistit financování ze strany státu. Náklady na realizaci celého projektu jsou odhadovány na částku 2,8 miliardy norských korun, tedy přibližně 7,2 miliardy korun českých.
V současné době by norské ministerstvo dopravy a komunikací mělo připravovat návrh, který na jaře předloží k odsouhlasení parlamentu. Jakmile bude projekt schválen, nebude nic bránit tomu, aby byla výstavba v příštím roce zahájena. Ke slavnostnímu otevření projektu by mělo dojít v letech 2025 či 2026.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Tunel by měl sloužit především pro potřebu dopravních lodí, které na členitém norském pobřeží představují ten nejrychlejší způsob přepravy. Využití by v něm měly najít i nákladní lodě, naložené především úlovky z místních vod, které Norsko vyváží do celého světa. A zájem nepochybně vzbudí také u milovníků originální architektury.
Snøhetta se nechala inspirovat okolní krajinou i architekturou místních kamenných zdí a vytvořila kaskádovitě se stupňující zářezy do krajiny. K vybudování jejich opěrných zdí bude použit vyhloubený materiál, takže by mělo celé dílo působit co možná nejpřirozenějším dojmem.
Tím největším zážitkem ovšem bude samotné proplouvání tunelem. Postarat by se o to mělo LED osvětlení, které vytvoří z 36 metrů širokého a 37 metrů vysokého prostoru dechberoucí dóm s magickou atmosférou.