Mají pětkrát menší tržby, přesto Slováci kupují stamilionového logistického hráče z Česka

Zdejší firma Pošta bez hranic přechází pod slovenské Expandeco. To věří, že touto akvizicí ještě víc ulehčí e-shopům expanzi po Evropě.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pocta-bez-hranic-3Insider

Foto: Matouš Coufal / Pošta bez hranic

Vedení Pošty bez hranic: zakladatel Jan Bartík, ředitel Pavel Vyoral a zakladatel Zdeněk Sušil

0Zobrazit komentáře

Celý proces prý trval tři roky, nepřímo se do něj zapojilo na 150 investorů a kromě Česka a Slovenska se svým způsobem dotýká celé Evropské unie. Česká logistická firma Pošta bez hranic, která pomohla v zahraničí vyrůst značkám jako Footshop, Kulina nebo Knihobot, teď totiž míří do rukou slovenského Expandeca, jež se specializuje na podporu e-shopů při jejich expanzi.

Expandeco kupuje stoprocentní podíl Pošty bez hranic, dosavadními vlastníky společnosti s oficiálním názvem Frogman byli její zakladatelé Jan Bartík a Zdeněk Sušil, kteří drželi po padesáti procentech a byznys rozběhli z dětského pokoje ve Zlíně.

„Akvizice představuje významný milník v naší desetileté historii. Spojením sil s Poštou bez hranic jsme schopni nabídnout našim klientům komplexní řešení pro jejich expanzi v Evropě a naplnit tak naši vizi stát se lídrem v oblasti podpory e-commerce na mezinárodní úrovni,“ komentuje ředitel Expandeca Tomáš Vrtík.

Zajímavostí je, že Pošta bez hranic je výrazně větší firmou než její nový majitel. Podle poslední oficiální závěrky za rok 2023 dosáhla tržeb ve výši 326 milionů korun a ziskem na úrovni 8,5 milionu. Naproti tomu Expandeco ve stejném roce vykázalo tržby v přepočtu 68 milionů korun se ziskem 3,4 milionu.

ts-expandeco-foto-1

Foto: Expandeco

Tři zástupci Expandeca Marián Kysela, Miroslav Kráľ a Tomáš Vrtík a tři zástupci Pošty bez hranic Pavel Vyoral, Zdeněk Sušil a Honza Bartík

Vrtík k tomu pro CzechCrunch doplňuje, že když před třemi lety oslovovali ředitele Pošty bez hranic Pavla Vyorala s vizí komplexní exportní platformy, líbila se mu. „Když jsme však doplnili, že bychom je rádi koupili, tak si podle mě myslel, že jsme se zbláznili. Jsme obratově pětkrát menší a Pavel později řekl, že si myslel, že naopak chceme Expandeco prodat jim,“ popisuje Vrtík.

Nyní po třech letech hlásí, že je hotovo. „Byl to dlouhý a vyčerpávající proces. Dovolím si říct, že jsme jej zvládli díky vysokým ambicím, vytrvalosti a odvaze,“ pokračuje Vrtík.

Expandeco transakci realizovalo nicméně i díky externím investorům. Přes slovenskou investiční crowdfundingovou platformu Crowdberry totiž ještě loni poptalo jednotky milionů eur právě za účelem odkoupení (tehdy nejmenované) logistické společnosti.

V prvním investičním kole přes platformu podle Vyorala Expandeco získalo od 150 primárně slovenských a českých investorů dohromady 2,25 milionu eur, v přepočtu bezmála 57 milionů korun. „Cena transakce není veřejná, suma z Crowdberry je její částí, ale je ještě doplněná o vlastní prostředky firmy a externí financování,“ doplňuje za Expandeco Jakub Pediač.

Pošta bez hranic poskytuje balíkovou přepravu do všech států Evropské unie, kromě fyzické přepravy zajišťuje i datové napojení na více než 30 dopravců a jejich bezmála 150 tisíc výdejních míst. Expandeco věří, že spojení umožní e-shopům efektivní a rychlou expanzi prostřednictvím jedné robustní platformy.

Expandeco klientům včetně značek Notino, Astratex, Gate, Dedoles či Northfinder poskytuje služby usnadňující expanzi, typicky jde o zákaznickou podporu, lokalizaci webových stránek, reverzní logistiku a další. Po dokončení transakce plánuje společnost pokračovat v expanzi a rozšířit své služby do dalších evropských zemí. Díky akvizici bude prý schopná obsloužit 1 200 nových zákazníků a zpracovat více než tři miliony zásilek ročně.

CzechCrunch Jobs