Mall s CZC upadají v zapomnění, střídají je obchodníci z Číny. Jak se mění česká e-commerce?

CzechCrunch potřetí zmapoval stovku největších hráčů české e-commerce. Unikátní žebříček odhaluje značné přeskupování sil na předních příčkách.

Peter BrejčákPeter Brejčák

top100-mvp-y – 1

Foto: CzechCrunch

TOP 100 e-shopů v Česku

0Zobrazit komentáře

Turbulentní vývoj na e-commerce trhu neskončil ani v loňském roce, jak ukazuje i náš přehled stovky největších e-shopů v Česku. První tři příčky zůstaly meziročně stejné, avšak mezi největší online obchodníky v Česku se zařadil i čínský hráč Temu i kolosy jako Shein, AliExpress a Allegro. Naopak objem prodaného zboží například v Mallu a CZC nadále klesá. Vyplývá to z dalšího ročníku žebříčku Top 100 e-shopů v Česku, ve kterém CzechCrunch mapuje tržby domácích i zahraničních obchodníků na zdejším online trhu.

Zatímco původem české e-shopy podle odhadů CzechCrunche předloni v první desítce těch největších zastaly šest pozic, v minulém roce to byly už jen čtyři. První tři příčky zůstaly ovšem stejné – trhu dlouhodobě vévodí Alza následovaná online supermarketem Rohlík a elektrospecialistou Datart, jenž pohltil konkurenční Electro World. Na sedmém místě pak skončila online parfumerie a drogerie Notino.

Z top desítky naopak vypadly Mall a CZC, které před třemi lety odkoupilo původem polské Allegro, a zařadily se až do třetí desítky na třiadvacátou, respektive třicátou pozici. Oba prodejci poslední roky bojují o přežití – jejich byznys krvácí, prochází proto ozdravnou kúrou včetně několikanásobného propouštění.

eshop

Foto: CzechCrunch

Deset největších e-shopů v Česku v roce 2024

Allegro již obě značky vyplo jako samostatně fungující e-shopy a zařadilo je mezi ostatní prodejce na svém marketplacu. To je také důvodem, proč se Mall a CZC v žebříčku CzechCrunche za loňský rok ukázaly naposledy. Zatím to ale neznamená jejich úplný konec, cílem je dostat obě značky do zisku a odpovědný manažer Giuseppe Panarese chce tuto misi naplnit do konce příštího roku. Samotné Allegro v Česku nadále posiluje a pozici mezi největšími e-shopy obhájilo.

Místa českých prodejců v první desítce zaujali rovnou tři obchodníci s původem v Číně. Jen relativně těsně uniklo umístění v první trojce kontroverznímu Temu, které podle zástupců e-commerce trhu nerespektuje platná pravidla a legislativu. Na pátou pozici pak vystoupal módní Shein, AliExpress symbolicky první desítku uzavírá. Celkem Češi na zahraničních tržištích loni utratili 34 miliard korun.

Kdo další se zařadil mezi největší hráče? Podívejte se na celý seznam Top 100 e-shopů.

Redakce CzechCrunche na tvorbě žebříčku spolupracuje s datově-analytickou společností BizMachine, letošní vydání podpořili také partneři: online marketingové agentury PPC Profits a SEO Consult, platforma pro automatizaci marketingu Dotidot, e-mail marketingový nástroj Leadhub, nákupní rádce Heureka Group a oborová organizace sdružující vyšší stovky e-shopů Asociace pro elektronickou komerci.

Cílem žebříčku Top 100 e-shopů je poskytnou bližší vhled do fungování českého e-commerce trhu. V průběhu roku sledujeme a analyzujeme stovky obchodníků působících v Česku, jejich účetní závěrky, vyjádření v médiích i další veřejně přístupné informace. Při odhadování tržeb jsou směrodatná i data jako vývoj návštěvnosti e-shopů, jejich pozice ve vyhledávačích, počty vznikajících recenzí a další.

Výběr je konzultován s odborníky napříč trhem, díky čemuž vzniká finální pořadí stovky největších e-shopů v Česku. Žebříček představuje expertní a kvalifikovaný odhad výše tržeb e-shopů a měl by být brán informativně. Zmiňované společnosti často přesné statistiky a data nekomunikují či nekomentují. Oproti reálnému stavu tak může dojít k odchylkám.