Malý a plně recyklovatelný. BMW představilo vizi vozu, kterým bychom mohli brázdit ulice měst v roce 2040
Jak budou vypadat města za 20 let? Tuto otázku si položilo BMW při hledání ideálního vozu pro přežití v betonových džunglích blízké budoucnosti. Výsledkem jeho pátrání je maličký koncept Circular, který mimo netradičního vzhledu a elektrického pohonu přináší i zamyšlení nad otázkou, co bude s vozem po vypršení jeho životnosti. Proto je koncept nejen futuristický, ale i kompletně celý vyrobený z recyklovatelných materiálů.
Novinka od německého výrobce se představila na autosalonu v Mnichově, na který se tento týden upírá zrak všech milovníků automobilů. BMW si na výstavu přivezlo řadu novinek, ať už se jedná o elektrické modely SUV iX, sedanu i4, nebo třeba o vodíkový koncept iX5 Hydrogen.
Circular je tak obklopen samými velikány, a přesto si je pro sebe schopen ukrást značné množství pozornosti. Může za to jeho atypický vzhled, který velmi originálně zpracovává současný designový jazyk BMW, jímž promlouvá skrze své elektrifikované vozy a futuristické koncepty.
Na Circularu zaujme především přední maska, na které nechybí ikonické ledvinky, jež však dostaly několik ostrých zkosení, a přímo do jejich okrajů byly zakomponovány jednoduché světlomety. Ty navíc doprovází celá řada LED detailů, jejichž grafika se prolíná celým vozem.
Na světelný podpis přídě odkazuje například i grafika zadních lamp, kola vozu a také lemování bočních okének a čelního skla. To se zde nerušeně přelévá rovnou do panoramatické střechy, díky čemuž má posádka z vozu neuvěřitelný výhled nerušený žádnou pevnou překážkou.
Krystalické lekníny
Jazykem budoucnosti promlouvá i interiér, ve kterém dominuje krystalický materiál v odstínech modré a růžové. Díky němu interiér působí jako obraz od Moneta přemalovaný Picassem. Ve velké míře byl při jeho vytváření používán 3D tisk, takže podle BMW bylo při výrobě použito jen minimum pojidel.
Díky 3D tisku působí celá palubní deska jednolitým dojmem. Tuto jednolitost dokonce nenarušuje ani obrazovka infotainmentu. Na tradičním místě ve středu palubní desky je nahrazena transparentním prvkem, který změnou barvy signalizuje chování vozu. Veškeré další informace jsou posádce promítány na spodní část čelního skla.
3D tiskem byl vyroben dokonce i volant, a to pomocí speciálního dřevěného prášku. Specialitou jsou i sedačky automobilu v odstínech levandulové či starorůžové, chcete-li. Sedadla, která připomínají spíše starý, ale extrémně pohodlný gauč, byla vytvořena z recyklovaných materiálů a recyklovaný je i hliníkový rám, jenž obkresluje jejich siluetu.
Právě udržitelnost je na celém konceptu to nejzásadnější. Je jasné, že se v nejbližší době nedočkáme jeho produkční verze, protože Circular je manifestem alternativního přístupu ke zpracování a výrobě vozu. BMW se snažilo ukázat, že ani automobil nemusí mít jen jeden život, ale s výběrem správných materiálů a výrobních technik může psát hned několik příběhů uvězněných do cirkulační smyčky, ve které z něj bude vytěženo maximum.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Proto vůz využívá speciálně upraveného hliníku a oceli, které nebylo nutné lakovat. Pneumatiky jsou vyrobeny z přírodního kaučuku. Dřevo, jímž je vykládána palubová deska, bylo získáno z již padlých stromů. Zajímavým detailem je i skleněný ovladač iDrive, jenž najdeme v současných vozech BMW a který zde plní funkci světla. Plně recyklovatelná je dle BMW i baterie.
BMW zkrátka dokazuje, že vytvořit stoprocentně recyklovatelný automobil lze již dnes, a proto by to neměl být problém ani za dvacet let. Do té doby se však musí změnit spousta věcí. Po recyklovatelných obalech musíme o udržitelnosti začít přemýšlet v daleko širším měřítku, a přesto se soustředit především na detaily. Přesně tak, jako to udělalo BMW.