Mana prodala už přes 183 tisíc rostlinných burgerů. Během pandemie se bleskově zaprášilo i po jejích drincích
Jakub Krejčík, zakladatel a tvůrce Many
Už sedmým rokem přináší česká značka Mana na trh alternativní potraviny, ať už ve formě prášků, drinků a nově také burgerů, s nimiž se jí daří prorážet doma i v zahraničí. Stejně jako pro mnoho jiných byl i pro Manu rok 2020 v mnoha ohledech náročný, ale přesto v něm dokázala dosáhnout na několik zásadních milníků.
Rok 2020 zahájila Mana hned několika novinkami. Jednak uvedla už šestou recepturu svých dvou hlavních produktů, jídel ve formě prášku a drinku, jež sama označuje za nutričně kompletní. A také naskočila na trend rostlinných alternativ k masovým burgerům a představila vlastní ManaBurger.
Právě s těmito novinkami plánovala překonat obrat z předchozího roku, což se jí ostatně zatím každoročně dařilo. V roce 2019 přitom pražská potravinářská firma dle svého vyjádření v obratu dosáhla na 210 milionů korun. Tržby za rok 2020 sice zatím nechce přesně odhadovat, ale dál počítá s růstem, byť o něco menším než v předchozích letech. V roce 2018 utržila 151 milionů.
Minimálně v retailu, kam se svými produkty stále více vstupuje, meziročně Mana vyrostla o 10 procent a dařilo se také zmíněným ManaBurgerům. Jen v předprodeji dokázala přilákat zájemce o 100 tisíc placek svých – taktéž nutričně vyvážených – burgerů a ve zbytku roku jich pak prodala přes dalších 83 tisíc.
Sto tisíc předobjednávek začala Mana rozvážet v květnu po jarní vlně pandemie koronaviru a následně zahájila přímý prodej na svém webu. Od listopadu již ManaBurger doručuje do čtyř evropských zemí, kromě Česka obsluhuje také Německo, Rakousko a Švýcarsko. U nás jsou rostlinné placky dostupné také v online supermarketech Rohlík a Košík či v kamenných obchodech Globus.
Mana svůj produkt označuje jako první nutričně plnohodnotnou rostlinnou alternativu k hovězímu burgeru, která má obsahovat ideální poměr všech živin, bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny. Na tom jsou postaveny i její drinky a ochutnat dnes lze ManaBurger také například v pražské restauraci Belzepub, odkud ho rozváží i Wolt.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSami jsme ManaBurger právě v Belzepubu ochutnali loni v létě a i jako masožravce nás zaujal, zejména pokud bychom měli srovnávat s dalšími rostlinnými alternativami, které jsou dostupné i v Česku – ať už jde o Burger King, americký Beyond Meat či značku Garden Gourmet od Nestlé. Mana ostatně investovala 10 milionů korun do nové výrobní linky i vývoje a chce v nemasovém segmentu uspět.
Zásoby z prášku na horší časy
Jako produkt ideálně připravený na rok 2020 se v případě Many ukázaly také zmíněné drinky a jídlo ve formě prášku. Jak totiž do Česka na jaře dorazila první vlna pandemie a nevědělo se, co nás čeká, začali lidé často doplňovat své zásoby potravin. A tak Mana na jaře v nejexponovanějších dnech zaznamenávala i čtrnáctinásobný růst objednávek proti standardu.
„Médii proběhlo několik zpráv, lidé se chtěli zásobit trvanlivými potravinami, na kterých v případě apokalypsy mohou přežít, a vzpomněli si na Manu. Během čtyř dní jsme vyexpedovali zásoby produktů, kterou jsme měli vyrobenou na následující tři měsíce,“ vzpomíná Jakub Krejčík, zakladatel a tvůrce Many.
Rychlé vyprodání zásob způsobilo to, že musela Mana spustit nové směny, do balení produktů zapojila všechny zaměstnance, ale kvůli kapacitě partnerů s balícími materiály výroba přesto nestíhala. A tak Krejčík se svým týmem přišel s improvizovaným řešením, které nakonec přineslo ekologičtější obal a nakonec i nižší cenu pro zákazníka.
„Prakticky zde dne na den jsme vymysleli zkrácení výrobního řetězce na nutné minimum, vytvořili jsme velké rodinné balení, odstranili u něj současné obalové materiály a tím desetinásobně zkrátili celou výrobu,“ doplňuje Krejčík. Velké balení se 140 porcemi jídla prodává Mana i nadále, a to i v USA, kam se svým e-shopem vstoupila koncem roku 2019.
Právě přes internetové obchody začala Mana původně pronikat na trh, ale stále více je k dostání i v kamenných prodejnách a různých obchodních řetězcích. Produkty Mana jsou v Bille, Albertu, od letošního ledna také v Kauflandu a najdete je i na čerpacích stanicích nebo v trafikách. Právě v retailu i díky rozšíření do dalších míst dokázala Mana meziročně vyrůst o zmíněných 10 procent.
S růstem i vývojem nových produktů souvisí také loňské stěhování do moderního výrobního areálu v Modleticích u Prahy, kam se přesunula z Uhříněvsi, kde v roce 2014 začínala. Nový areál nabízí zázemí o celkové ploše tři tisíce metrů čtverečních a podle Krejčíka jde pro Manu o zásadní milník. Nově má totiž všechna svá oddělení pod jednou střechou, od výroby přes sklad a expediční linku až po výzkumné laboratoře a kanceláře.
„Jsme díky tomu konečně připraveni pokrýt rostoucí celosvětovou poptávku v následujících letech. Areál splňuje ty nejvyšší standardy pro výzkum, vývoj i hi-tech výrobu jídla stvořeného vědou. Je to pro nás další motivace nadále měnit celé food industry,“ říká Krejčík.