Měl být cyklistou, studoval na operního pěvce, teď vlastní síť škol. Náhoda jako prase, říká Nejedlý

Investiční fond Educa Vratislava Nejedlého vlastní Královské školy a školky a také koupil síť Dino School. Celkem pod ním studuje na 1 200 dětí.

Luboš KrečLuboš Kreč

nejedly-1

Foto: Archiv VN

Vratislav Nejedlý

0Zobrazit komentáře

Většina byznysmenů, když má popsat klíč k úspěchu, zmíní cílevědomost a vytrvalost, až pak štěstí. Ne tak Vratislav Nejedlý. „Náhoda jako prase,“ zní motto, které jej provází životem. Dnes mu sice patří velká síť bilingvních škol v Praze s obratem ve stovkách milionů korun a s více než tisícovkou studentů, že by to ale byl jeho dávný cíl? To vůbec a odpověď na to, jak se to vlastně stalo, už znáte…

Sice to nebyla první rozhodující náhoda, ale v příběhu devětatřicetiletého Nejedlého je třeba začít tou, která se odehrála zhruba před dvaceti lety na Pražském hradě. Pracovala tam kamarádova maminka, a tak mohli občas na jazzové koncerty, které se na Hradě konaly jako osobní iniciativa Václava Klause. „My to tam chodili v podstatě vyjídat. Byli jsme studenti, byli jsme potrhlí a děsně drzí,“ směje se.

Při jedné takové hradčanské štaci si jejich mladických poznámek všiml Fidelis Schlée. Muž, který se v mnoha ohledech stal symbolem podnikání – se vším všudy – raných 90. let. A dal se s nimi do řeči. Nejedlý ani jeho kumpán neměli tušení, kdo to je: „Dal mi ale vizitku, ať se mu ozvu, kdybych něco potřeboval. A já mu fakt za nějakou dobu zavolal, protože jsem nevěděl, co se sebou. Studoval jsem konzervatoř na operního pěvce, ale bylo mi jasné, že uměním se živit nebudu.“

Schlée byl spoluautorem živnostenského zákona, jedním z prvních mediálních magnátů, právníkem s bohatým rejstříkem kontaktů do politiky, především do Klausovy ODS, a také prototypem snoba: chlubil se tím, že byl prvním vlastníkem Rolls-Royce v Česku, koupelnu si nechal vyzdobit zlatými trubkami, a vůbec dával okázale najevo, že má peníze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Byl to přízrak devadesátek. Ale dal mi šanci,“ vzpomíná Nejedlý. Ta šance byla hodně svérázná. Schléemu totiž patřila střední anglo-německá škola a chtěl po něm, aby se jako někdo s neotřelým a mladým pohledem na svět zapojil do jejího řízení: „Byla to pro mě škola byznysového života se vším všudy.“

Nejedlého ale školství chytlo, je to obor, kde člověk čelí nekončícímu přísunu výzev a průšvihů, takže se nenudí. Když se se Schléem o pár let později rozešli (ne moc v dobrém, protože, jak už to mezi muži bývá, roli v příběhu sehrály ženy), v jedné věci měl Vratislav Nejedlý jasno: „Že si vybuduju vlastní školu.“

Takhle začala Královská školka, ke které se později přidala i Královská základní a Královská střední škola, všechny postavené na bilingvní výuce. Jednoduché to ovšem nebylo a Nejedlý se u toho hlavně v prvních letech dost zapotil, protože například záhy přišel o obchodního partnera, spoluzakladatele těstovinového impéria Europasta Michala Miťku, a spadnul tak do exekuce, ze které se pak několik let vyhrabával.

vrata

Foto: Educa

Podnikatel Vratislav Nejedlý

„Postupně jsem si ale potvrdil, že to je obor, který mě naplňuje. Ale pozor, nemám ambici učit, ani to neumím, vždyť já ani neumím pořádně anglicky. Mám ale jasno v tom, kam jdeme – chci mít školy, do kterých bude děti bavit chodit a kde budou spokojené. A které je připraví na život ve 21. století,“ přiznává dvojnásobný otec, který své hájemství v posledních letech výrazně zvětšil. Na jeho školách se kromě bilingvní výuky sází na Hejného metodu výuky matematiky, projektový přístup k tématům a oborům, ve třídách je málo žáků, soustředí se i na kompetence dětí ve světě IT, střední škola je pak zaměřená i hodně prakticky.

Od Julia Prügera, majitele miliardové společnosti Amedis, distribuující laboratorní techniku, odkoupil jeho síť Dino School, která také čítá školku, základku a víceleté gymnázium. „Když to zjednoduším, tak Královské školy jsou na severu Prahy a Dino je na jihu,“ říká s tím, že s další expanzí musí počkat, až se nynější skupina ustálí a nebude se tolik kymácet. Rozhodně ale nekončí, protože i ve školství prý platí to, co znají obchodníci z jiných oborů: čím jste větší, tím většího výtlaku dosáhnete. Někdy se tomu říká sleva z objemu – a právě ta může rozhodnout o tom, zda podnik je nakonec ziskový, či nikoli.

Na Nejedlého školách nyní studuje 1 200 žáků a jejich roční obrat přesahuje 200 milionů korun, průměrné školné je zhruba 160 tisíc ročně. Dosud růst financoval primárně z půjček nebo od spřízněných investorů, mezi které patří například Martin Bek z projektu MakeIToday a člen představenstva energetické skupiny Solek Group.

kania

Přečtěte si takéMladý byznysmen Ondřej Kania jedná o vstupu do Slovanu LiberecDo českého fotbalu míří mladý byznysmen Ondřej Kania. Jedná o vstupu do Slovanu Liberec

Jenže právě investorskou komunitu kolem sebe chce Nejedlý postupně rozšiřovat, kvůli čemuž dokonce založil investiční fond Educa. Do něj by chtěl postupně shromáždit prostředky od podobně smýšlejících lidí a svou vzdělávací skupinu zásadně zvětšit: „Teď máme 1 200 dětí, ale rád bych se dostal nad dva tisíce. To už je velikost, kdy máte šanci opravdu něco změnit.“

O tom, že mezi investory sílí zájem o školství, nedávno hovořili i majitelé sítě montessori škol Duhovka, manželé Tomáš a Ivana Janečkovi, kteří byli hosty konference Money Maker. Vlastní školu si pak založil i zakladatel Bageterií Boulevard Petr Cichoň a miliardář Pavel Tykač zase vstoupil do institutu Cevro a chce z něj udělat univerzitu.

„Je to jasný trend. Já do mého fondu ale nehledám investory klasicky přes poradce. Chci lidi, kteří budou mít podobný pohled na svět, kteří neočekávají, že to bude investiční raketa a kteří chtějí do školství investovat, ale zároveň se nechtějí mořit s vlastní školou,“ vysvětluje Nejedlý s tím, že jeho školní skupina se momentálně pohybuje na černé nule a do zisku by se měla překlopit v horizontu dvou až tří let.

skola

Foto: Královská škola

Budova Královské školy v Tróji

No a kde jsou tedy ty náhody? Počítejte s námi: náhodou se potkal s Fidelisem Schléem, ten mu náhodou nabídnul práci ve škole, teď v podstatě náhodou přišel na to, že by mohl svou skupinu rozvíjet s pomocí investičního fondu („Já nejsem žádný finančník, vždyť já jsem svým založením spíš kumštýř.“)

Ale vlastně i tím kumštýřem je náhodou. Pochází ze čtyř dětí, tatínek byl uznávaným historikem umění a maminka učitelkou na střední škole, jeho bratři vystudovali medicínu a sestra je kunsthistoričkou, ale on… „Babička mi říkala: Vráťo, tak se vyuč na zedníka, vždyť to je taky fajn.“

Zkrátka nebyl studijní typ, hodně sportoval, do patnácti pomýšlel na to, že by se mohl živit jako profesionální cyklista, ale zranění mu tento kariérní cíl překazilo. A protože měl vždy a dodnes má hodně zvučný hlas, známí mu poradili, ať zkusí zpěv. A přestože se mu nikdy nevěnoval, po intenzivním tréninku se mu podařilo proniknout na pardubickou konzervatoř, takže je operním pěvcem.

„Jak říkám, i ta konzervatoř byla náhoda jako prase,“ směje se. A hned dodává: „Občas mi někdo řekne, že mám školy, protože chci změnit školství, které mě zklamalo. Nic takového. Já byl strašnej lempl, ale byl jsem na škole rád. Byla to nejlepší léta. A teď chci dopřát i dalším dětem, aby se cítili na škole stejně. A zbytek? Náhoda jako prase.“

Tipy na dárky: Vyzkoušejte moderní hračky a učte se i s malými dětmi třeba programovat

Pod stromečkem hledají dárky především děti. Víme, čím uděláte radost jim i sobě. Už proto, že si nebudou jen hrát, ale učit se počítat nebo kódovat.

Iva BrejlováIva Brejlová

vanoccce19

Foto: CzechCrunch

Inspirujte se k nákupu dárků pro děti

0Zobrazit komentáře

Tipů na vánoční dárky není nikdy dost. Redaktorka CzechCrunche Iva Brejlová mimo jiné řeší, jak zabavit děti tak, aby to mělo smysl a ještě se dokázaly lépe zorientovat v moderním světě. Dala dohromady tipy, čím potěšit pod stromečkem ratolesti, které se naučí hraním třeba programovat nebo nějaké té logice. I s moderními dárky lze trávit smysluplný čas a učit se, protože neznamenají jen pasivitu, právě naopak. A ještě k tomu některé zajímavé nápady můžou pocházet i z Česka.

Nenápadné programování

Malý robůtek mTiny je podle popisu určený pro děti od čtyř let. Přestože umí měnit výraz, ani v jednom z případů se netváří, že učí programovat. A možná si to neuvědomí ani rodiče. Ovšem když si s ním budou hrát a přesvědčovat ho k tomu, aby si dojel pro narozeninový dort, do parku nebo na jídlo, budou muset poskládat příkazy postupně přesně tak, jako by to dělaly při psaní kódu. Není přitom potřeba dívat se do žádné obrazovky, robot si vystačí s kartičkami a ovladačem, který příkazy z kartiček umí číst. V balíčku s širokým příslušenstvím vůbec nejde o levnou záležitost. Set ale vystačí třeba i na psaní vzkazů, součástí jsou úkoly i masky pro robota. Podobně fungují i další robůtci firmy Makeblock, která se na výuku dětí zaměřuje.

mtiny

Foto: Makeblock

Robůtek mTiny

Kulička, která se neztratí

Robotickou „kuličku“ jménem Ozobot jde kódovat barvami. A to už tím, že jí dráhu nakreslíte třeba na papír. Vozítko při jízdě jednotlivé barvy čte a podle toho se chová. Vytvářet jde složité křižovatky, robotům jde přikázat třeba měnit rychlost, směr, barvu, dávat přednost nebo třeba nechat Ozobota tančit pozpátku. Celý koncept lépe funguje především ve chvíli, kdy takových robůtků vlastníte víc. Ostatně jsou prodávané také jako výukový materiál do škol v setu. A protože spolu komunikují a jezdí samostatně, mají je pro zkoušky komunikace a pohybu robotů i na vysokých školách. Programovat je jde též pomocí editoru v prohlížeči. A opět pomocí barev, takže zvládnout to mají mladší žáci základních škol.

autonomní roboti

Foto: CzechCrunch

Ozoboti čekají na povely

Vymyslet, sestavit a pak kódovat

Projekt OMG Robotics je mladý, český a modernizuje výuku ve školách. Už proto má naše sympatie. Z malého dělá velké, prodává jednotlivé díly, komponenty a elektroniku navrženou a vyrobenou v Česku. Takže si jde vlastnoručně sestavit vozítko různých barev, ale třeba také tank s růžovými pásy. Tank si ostatně jde i koupit ve formě podkladů pro 3D tisk. Jednotlivé díly vyjdou na deseti- až stokoruny, vozítka bez elektroniky taktéž, elektronika k nim je pak ale může dostat na víc než tisíc korun. Stránky OMG Robotics nabízejí i návody na sestavení i programování.

OMG Robotics

Foto: OMG Robotics

U OMG Robotics si školy objednávají jak hardware, tak i školení, jak na něj

Pohádky moderně

Moderní technologie mohou vhodně doplnit dokonce čtení pohádek, aniž by rušily. Aplikace Readmio si dala za cíl vylepšit vyprávění pohádek, přičemž neodvádí pozornost dětí od rodičů a samotného příběhu. Ten naopak doplňuje. A to ve správnou chvíli těmi správnými zvuky, takže když například vlk sfoukne prasátku domeček ze slámy, ozve se z mobilu, jak fouká. Většina pohádek je zadarmo a přikoupit jde další. Nejde sice o dárek, na který by si děti mohly sáhnout, ale firma k pohádkám nabízí možnost přikoupit si například plakát, obal na mobil nebo pracovní listy s vyvedenými ilustracemi výjevů známých pohádek. A část z nabídky tak jde využít jako dárek na poslední chvíli.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Jak se omylem naučit počítat

Mezi jinými vědami se matematika vyznačuje nejvyšší mírou abstrakce a přesnosti a k logice, potažmo k programování, má velmi blízko. Začít můžete s ní, a to zcela bez technologií, zato se společenskými hrami. Dívky osloví například hra Spící královny plná lektvarů, rytířů, draků i kouzelných hůlek. A samozřejmě královen. Čím líp hráči počítají, tím snáz je probudí ze spánku a přiblíží se k vítězství. Pro ty, kteří se už dostali k násobení, se pak uplatní Kingdomino a jeho varianty. Hráči sestavují vlastní království, které musí logicky navazovat, přitom potřebují dát dohromady co největší plochu stejného typu a doplnit ji korunkami. Podle jejich počtu a velikosti plochy pak body násobí.

spící královny

Foto: Gamewright

Spící královny nutí děti počítat

Programovací svět kostek

A nakonec, pokud jde o programování, nelze vynechat Lego. S ním se běžně učí děti na základních školách, ale je i základním stavebním prvkem pro stroje, které vytvářejí studenti na těch vysokých. K programování je potřeba nejdřív si robota nebo jakýkoliv jiný stroj kostičku po kostičce sestavit a pak jej teprve naučit pohyby. Slouží k tomu řada Lego Mindstorms. Pro poněkud mladší cílové publikum lze ale začít daleko obyčejněji. Opět úvodem do logiky díky vláčku, který reaguje na speciální barevné součástky vložené do kolejí. Podle toho, o které jde, buď houká, rozsvěcuje a zhasíná světla, zastavuje pro doplnění paliva nebo třeba mění směr jízdy.

mindstorms

Foto: Lego

Lego Mindstorms je speciální výuková řada Lega

vanoccce_12

Přečtěte si takéTipy na dárky: I měkkou pod stromečkem může být stylová věcTipy na dárky: Měkkouš pod stromečkem může být stylová věc. Stačí vybrat správného návrháře