Měla to být budoucnost Evropy, do které se nalily obří peníze. Švédský výrobce baterií teď míří k bankrotu
Švédská společnost Northvolt chtěla vyrábět baterie pro elektromobily. Investoři do ní vložili spoustu peněz. Ambiciózní plány ale nevyšly.
Více než čtrnáct miliard dolarů, tedy přes 320 miliard korun. Právě tolik v investicích od velkých hráčů jako Volkswagen, Goldman Sachs nebo BlackRock získala v průběhu let švédská společnost Northvolt. Evropa do ní vkládala velké naděje, protože se měla stát významnou konkurencí asijských firem ve výrobě baterií pro elektromobily. Jenže Northvolt tento týden oznámil, že v domovském Švédsku podává návrh na bankrot. Evropské automobilky tak zatím svou závislost na asijských dodavatelích nemohou tolik rozmělnit.
„Společnost si nebyla schopna zajistit potřebné finanční podmínky, aby mohla pokračovat v současné podobě,“ uvedla firma, která má více než pět tisíc zaměstnanců. Na celý proces, včetně prodeje podniku a jeho majetku a vypořádání nesplacených závazků, bude dohlížet švédský správce jmenovaný soudem.
Společnost už loni v listopadu vyhlásila bankrot ve Spojených státech, kde požádala o soudní ochranu před věřiteli, aby se mohla reorganizovat a zajistit si finanční prostředky, které by jí umožnily vyřešit přetrvávající problémy s rozšiřováním výroby v jejím hlavním závodě v severním Švédsku. Agentura DPA upozornila, že bankrot se týká všech švédských divizí skupiny, nikoli však dceřiných společností v Německu a v USA.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsFirma v Německu staví továrnu ve Šlesvicku-Holštýnsku a stavební práce tak budou prozatím pokračovat. Zahájení montáže bateriových článků je naplánováno na druhou polovinu roku 2027. Německá dceřiná společnost je financována nezávisle na mateřské společnosti a německý ministr hospodářství Robert Habeck v reakci na oznámení uvedl, že doufá, že se pro továrnu podaří najít nové investory. Podle agentury Reuters, která měla možnost nahlédnout do interních dokumentů, nebyla do návrhu na konkurz zahrnuta ani polská divize.
Evropa doufala, že Northvolt sníží závislost místních výrobců automobilů na čínských konkurentech, jako jsou firmy CATL a BYD. Nyní se na celosvětové výrobě bateriových článků evropský kontinent podílí jen třemi procenty. Northvolt od svého založení v roce 2016 získal v rámci kapitálového, dluhového a veřejného financování více než čtrnáct miliard dolarů (přes 320 miliard korun). Největšími vlastníky jsou Volkswagen s podílem 21 procent a Goldman Sachs s podílem 19 procent.
Stejně jako mnoho společností v bateriovém průmyslu se Northvolt v posledních měsících potýkal s řadou problémů, které ovlivnily jeho finanční situaci, včetně rostoucích kapitálových výdajů, geopolitické nestability a problémů v dodavatelském řetězci. Kromě toho měla firma interní problémy při náběhu výroby.
Po zahájení expanze a několika neúspěších, jako bylo stažení miliardové zakázky na baterie od automobilky BMW, musela firma prudce ustoupit ze svých původních plánů a vypořádat se s problémy s financováním a vysokým zadlužením. Loni v září pak oznámila, že ve Švédsku propustí zhruba 1 600 zaměstnanců a pozastaví několik plánů na rozšiřování. O dva měsíce později požádala v USA o soudní ochranu před věřiteli, ani to však nepomohlo.
Pád Northvoltu je jedním z největších bankrotů ve Švédsku a nejvýznamnějším bankrotem od krachu dnes už zaniklé automobily Saab Automobile před více než deseti lety.
S přispěním ČTK