Brusel schválil obří dotaci pro švédského výrobce autobaterií. Jde o první pokus čelit pobídkám z USA

Německá vláda nabídla společnosti Northvolt 22 miliard korun, aby dorovnala investiční dotaci, kterou skandinávskému startupu slíbily úřady v USA.

Luboš KrečLuboš Kreč

northvolt

Foto: Northvolt

Jedna z továren Northvoltu

0Zobrazit komentáře

Závody v přechodu na elektropohon, které probíhají mezi automobilkami, se čím dál víc přesouvají i na úroveň soupeření mezi zeměmi, respektive kontinenty. A jak nedávno prohlásil druhý nejbohatší muž Česka Daniel Křetínský, hlavním konkurentem evropských států jsou USA. Aktuální zpráva z Bruselu to skvěle dokládá: Evropská komise schválila obří podporu 902 milionů eur, tedy 22 miliard korun, pro švédského výrobce baterií do elektrovozů, aby neodešel za oceán.

Švédský Northvolt patří k nejhodnotnějším startupům Evropy, deník Financial Times na sklonku minulého roku uvedl, že chystaný vstup na stockholmskou burzu by mohl společnost ocenit na 20 miliard eur. Firmu založilo v roce 2016 několik bývalých inženýrů z Tesly s plánem vybudovat předního výrobce akumulátorů pro elektromobily.

Northvolt má aktuálně jednu gigafactory, jak se továrnám na baterie pro auta říká, ve Švédsku. Další má v plánu postavit v Německu u města Heide. A právě té se týká dotace, kterou Evropská komise nyní povolila. Jde přitom o první případ svého druhu – komise finanční pomoc Northvoltu od německé vlády povolila v rámci programu zvaného Temporary Crisis and Transition Framework.

Jde o iniciativu, která má za cíl umožnit vládám EU konkurovat finančním subvencím, které nabízejí jiné země, především pak USA. Vláda Joe Bidena totiž loni spustila obří projekt Inflation Reduction Act, v jehož rámci vyčlenila přes 700 miliard dolarů pro podniky, které budou investovat na jejím území do vývoje a výroby zelených technologií.

Northvolt dostal právě z Bidenova programu příslib výrazné dotace, a proto začal vyjednávat s německou vládou, zda by mu byla schopná nabídnout srovnatelné finanční podmínky. Berlín nakonec nabídl 902 milionů eur, ale čekalo se, zda to povolí Evropská komise, která má v případě takovýchto mimořádných pobídek poslední slovo.

V usnesení, které v Bruselu oznámila eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová spolu s německým ministrem průmyslu Robertem Habeckem, se mimo jiné píše: „Opatření má jen omezený dopad na konkurenci a obchod v EU. Navíc je nutné pro to, abychom zajistili rozvoj bateriového průmyslu… Tato pomoc je adekvátní a odpovídá nezbytnému minimu, které je třeba, abychom podnítili investice v Evropě – ale zároveň neznamená, že investice bude ziskovější v Německu než v USA. Ani nepřevýší možnou investici, kterou by Northvolt mohl dostat v USA.“

giga-cancelled

Přečtěte si takéVolkswagen v Česku gigafactory nepostaví, baterky nejsou potřebaVolkswagen v Česku gigafactory nepostaví. Prodeje elektromobilů váznou a baterky nejsou potřeba

Ministr Habeck pak dodal totéž, o čem loni na pražské konferenci Shifts hovořil například Daniel Křetínský. „Opravdová soutěž neprobíhá mezi Německem a Itálií či Dánskem nebo mezi Českem a Polskem nebo Maďarskem. Je mezi Evropou a Čínou a USA. Jenže kontrolní systém, který jsme si tu v minulých dekádách vytvořili, se zaměřuje jen na interní trh.“

Habeck tím reagoval na výtky z menších států, které se bojí, že když velké evropské ekonomiky budou moct mohutnými dotacemi podporovat takové investice, jakou zvažuje Northvolt, povede to ke kolapsu jednotného trhu a rozvoji dvourychlostní evropské ekonomiky.

Northvolt slibuje, že bude ve svých továrnách schopen do konce dekády vyrábět baterie až pro milion vozů ročně. Výrazným akcionářem firmy je německá automobilová skupina Volkswagen.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym