Mercedes ukázal svůj dosud nejmenší elektromobil. Crossover EQA stojí přes milion korun a ujede 420 kilometrů
Po dlouhém čekání Mercedes-Benz odhalil svůj další, čistě elektrický model jménem EQA. Nejmenší zástupce elektrifikovaných modelů nabídne baterii o kapacitě 66,5 kWh, jejíž jedno nabití vystačí na dojezd necelých 500 kilometrů. Novinka bude prozatím dostupná pouze evropským zákazníkům, kteří si ji budou moci pořídit za cenu startující za hranicí jednoho milionu korun.
Podobně jako největší konkurenti Mercedesu, mezi které patří již tradičně Audi či BMW, má i automobilka spadající do koncernu Daimler pro následující roky připravena hned několik elektrických novinek. Nejčerstvějším přírůstkem do rodiny EQ, která u Mercedesu sdružuje vozy poháněné pouze elektromotorem, je crossover EQA.
Novinka, která doplňuje dříve představené vozy EQC a EQV, vychází z modelu GLA, se kterým sdílí stejnou karoserii, a tedy i podobný vzhled. Že se jedná o vůz poháněný pouze elektřinou, lze ovšem poměrně snadno rozklíčovat díky masce vozu, ve které chybí tradiční otvory sání, a trochu napoví i LED prvky v předních a zadních světlometech.
Žádnou novinkou není ani platforma, na které vůz stojí. Jedná se o totožný základ, jaký využívá model EQC. V tomto případě je do něj usazena baterie o kapacitě 66,5 kWh, která by na jedno nabití měla poskytnout dle standardu WLTP dojezd 426 kilometrů. Po výkonnostní stránce by měl vůz, určený především do městských ulic, nabídnout 140 kW a zrychlení z 0 až na 100 km/h za 8,9 sekundy. Maximální rychlost činí 160 km/h.
Mercedes se však již nechal slyšet, že brzy nabídne také variantu s pohonem všech kol (u té současné je poháněna pouze přední náprava), která nabídne výkon až 200 kW a také dojezd 500 kilometrů dle standardu WLTP. Kdy přesně se tato nová verze objeví na trhu, automobilka prozatím neupřesnila.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZákazníkům tak prozatím zůstává otevřena možnost výběru alespoň u výbavy. Komunikace s infotainmentem MBUX druhé generace, který se výrazně straní fyzickým tlačítkům, bude moci probíhat buď prostřednictvím dvou sedmipalcových displejů, nebo větší varianty, nabízející přístrojovou desku i hlavní displej ve velikosti 10,25 palce. Mercedes sice nedávno představil také obří dotykový panel zabírající značnou část celé palubní desky, ale dočkat bychom se ho měli až s příchodem elektrického sedanu EQS.
Interiér novinky s jednotlivým panelem, který zahrnuje displej přístrojové desky i displej infotainmentu
Co ovšem v EQA chybět nebude, je možnost ovládání vozu skrze hlasové příkazy a komunikace s hlasovou asistentkou Mercedes. Případně lze některé funkce ovládat prostřednictvím mobilní aplikace, která umožňuje nejen kontrolu stavu nabíjení baterie, ale také aktivování vytápění automobilu, k čemuž vůz využívá technologii tepelného čerpadla.
V neposlední řadě nabízí EQA armádu asistenčních a bezpečnostních systémů. Mezi nimi již ve standardní výbavě nechybí klasické sledování jízdy v jízdním pruhu či asistence nouzového brzdění chránící před srážkou s vozidlem či chodcem. Za příplatek jsou dostupné také systémy upozornění na cyklistu či vůz při vystupování, funkce záchranné uličky či upozornění na pomalého chodce na přechodu.
Prodej EQA by měl odstartovat 4. února, přičemž výroba bude probíhat v Evropě a evropští zákazníci budou také prozatím jediní, kteří si budou moci tuto novinku pořídit. Její cena startuje na částce 47 540 eur, tedy přibližně 1,25 milionu korun, přesnou cenu pro tuzemský trh však Mercedes ještě upřesní.
Byť se nejedná o první elektromobil této značky, Mercedes nový EQA označuje za první vlaštovku nadcházející elektrické ofenzivy, díky které se rodina EQ značně rozroste. Mimo výše avizovaného modelu EQS, který by se měl představit ještě v průběhu tohoto roku, dorazí také model EQB, tedy elektrická obdoba SUV GLB, a také SUV EQE. Těchto novinek se dočkáme až v následujících letech, stejně jako nové platformy pro elektrické modely.