Městský elektromobil Uniti One láká na futuristický design, jednu sedačku uprostřed a cenu pod půl milionu korun

uniti-one

Foto: Uniti

Design vozu Uniti One je velice minimalistický a futuristický

0Zobrazit komentáře

Již v polovině příštího roku se po britských a švédských městech začne prohánět malé městské vozidlo, které zaujme nejen svým minimalistickým designem, ale i koncepcí 1+2. Díky ní je v přední části vozu místo pouze pro řidiče a další dva spolucestující se musí usadit až za ním.

Uniti One není jen dalším konceptem elektrického vozu do města, jehož sériová verze se možná představí někdy v budoucnu. Jedná se o plnohodnotný elektromobil, který si lze již nyní od švédského výrobce objednat. Ceny sice stále nejsou úplnou lidovkou, ale momentálně se jedná o jeden z nejdostupnějších elektromobilů na trhu.

Příběh značky Uniti se začal psát v roce 2015 ve švédském městě Lund, kde na tamní univerzitě vznikl výzkumný projekt vývoje elektromobilu. Ten byl natolik úspěšný, že se již v roce 2017 dočkal v rámci crowdfundingu investice od 570 investorů, kteří do něj vložili částku ve výši 1,2 milionu eur (přes 30 milionů korun). Tato částka výrazně pomohla uspíšit vývoj vozu, který však ve finále není přesně tím, co Uniti ve své crowdfundingové kampani prezentovalo. Cenovka je sice nižší, ovšem slabší jsou i technické specifikace a výrazně se liší i finální vzhled vozu.

uniti-one6

Foto: Uniti

I přes poměrně nízkou cenovku nabízí vůz bohatou výbavu

Uniti pro kampani přesunulo své působení do Velké Británie, kde v Norfolku vystavělo vývojové centrum. Mezi jeho partnery patří taková jména jako Danneka, Siemens, Unipart či Kuka Robotics. Nyní dokončuje svůj první výrobní závod v Silverstonu, který zaměstná přibližně 150 zaměstnanců. Ti budou mít hned od začátku plné ruce práce, protože automobilka před několika dny spustila svůj konfigurátor, v rámci kterého si mohou vůz objednávat angličtí a švédští zájemci.

Právě online prodej vozů je a bude jedinou možností, jak se k vozidlu dostat, protože Uniti prozatím odmítá standardní dealerský model. Nejlevnější verze vozu je v Anglii nabízena za částku 17 767 eur, tedy přibližně 460 tisíc korun. Na elektromobil poměrně nízká cena, a přesto vůz nabízí bohatou výbavu.

gita-2

Přečtěte si takéOsobní robotický sluha k vašim službám. Tvůrci skútru Vespa uvádí chytrý jezdící kufřík jménem GitaOsobní robotický sluha k vašim službám. Tvůrci skútru Vespa uvádí chytrý jezdící kufřík jménem Gita

Za necelý půl milion korun majitel dostane 12kWh baterii, která vystačí na dojezd 150 kilometrů při jediném nabití. Komu by to bylo málo, může sáhnout i po dražší variantě s 24kWh baterií, která nabízí dojezd až 300 kilometrů. Standardním výbavovým prvkem je denní LED svícení, přední i zadní LED světlomety, elektricky nastavitelná zrcátka, zadní kamera a panoramatická střecha s integrovanou sluneční clonou.

uniti-one4

Foto: Uniti

Střecha vozu je plně panoramatická

Standardem je také multimediální systém s operačním systémem Android, dva USB porty, vyhřívané čelní sklo, elektricky ovládaná okénka i nastavitelné ambientní osvětlení. Řidič si užije vyhřívaného sedadla, kvalitního audiosystému se zesilovačem a šesticí reproduktorů i řady jízdních asistentů.

Automobil má na délku 3,2 metru a 1,7 metru na šířku. I přes takto kompaktní rozměry však nabízí dostatečné množství prostoru pro celou posádku. Může za to koncepce 1+2, kdy je sedadlo řidiče situováno uprostřed přední části kabiny a další dvě sedadla jsou v zadní části. Díky tomuto rozložení tedy není problémem, že je Uniti One pouze třídveřový vůz, protože nastupování je i tak poměrně jednoduchou záležitostí.

uniti-one5

Foto: Uniti

Koncepce 1+2 umožňuje cestu vozem pouze třem pasažérům

Pro mladé, profesionální řidiče i služby sdílené mobility

Podle Uniti jejich vůz nabízí optimální rovnováhu mezi výkonem, požitkem z jízdy a využitelností v reálném prostředí. Automobil má výkon 67 koňských sil a z 0 na 100 kilometrů za hodinu zrychlí za 9,9 sekundy. Jeho maximální rychlost je 120 kilometrů v hodině, takže se neztratí ani na dálnici.

Zde by mohl být k užitku jízdní režim Boost, díky kterému má vůz ostřejší jízdní projev, lepší ovladatelnost, ovšem zkracuje se při něm délka dojezdu. Druhým režimem je City, který budou mít majitelé tohoto vozu aktivovaný o něco častěji. Zejména, budou-li to studenti a řidiči nabízející služby mobility, ve kterých vidí Uniti hlavní zájemce o svůj elektromobil.

Uniti si taktéž uvědomuje velký potenciál vozu v oblasti carsharingu, a proto jej již z výroby vybavuje zámkem, který umožní odemykání vozu libovolnému počtu lidí.

uniti-one2

Foto: Uniti

Město je prostředí, kde se model One bude cítit nejlépe

Servis vozu bude prováděn na dálku pomocí softwarových updatů, popřípadě jej zajistí tým mobilních techniků. Uniti nabízí k automobilu záruku na baterii a motor v délce tří či pěti let, případně do 100 tisíc ujetých kilometrů a také dvanáctiletou antikorozní záruku.

Zájemci, kteří uskuteční své objednávky do konce listopadu a složí při nich více než polovinu ceny automobilu, vstoupí do tzv. Founders Clubu. Toto členství jim přinese celou řadu výhod, jako například softwarové aktualizace zcela zdarma.

Do budoucna automobilka počítá s větším modelem, který již nabídne standardní 2+2 rozvržení sedadel. Zároveň se chystá vytvořit vůz, jehož výrobní postupy umožní vytvořit totožné vozidlo kdekoliv na světě bez nutnosti exportu větších dílů, což je momentálně při kompletování vozů běžným zvykem.

uniti-one3

Foto: Uniti

Jednoduchá a praktická palubní deska, která slouží pouze řidiči

Každý z modelů chce navíc navrhovat tak, aby bylo možné jednotlivé díly používat u co nejvíce dalších modelů, což nejen sníží výrobní náklady, a tedy finální cenu vozu, ale zároveň se tím sníží uhlíková stopa, kterou za sebou výroba zanechává. Stejně tak chce Uniti i většinu crash testů provádět digitální simulací pro minimalizaci odpadu.

Prozatím není jasné, zda bude vůz dostupný i pro zbytek Evropy. Nicméně se jedná o levnou alternativu k dalším elektrickým kompaktům, jako je Volkswagen e-Up, Škoda Citigo-e iV či Seat Mii, které se pohybují v podobné cenové relaci. Je ovšem pravdou, že tyto kompakty zavedených značek působí o něco dospělejším dojmem.