Metro na Florenci dostane světelnou instalaci. Inspirací bylo město i lidé jako světélkující neurony

Nové umělecké dílo pro Florenc se jmenuje Synapse a funguje na základě elektrických výbojů a jejich přenosů. Doplní Bitvu u Sokolova.

Eliška NováEliška Nová

synapse

Foto: DPP

Stanici metra Florenc má zdobit nová umělecká instalace

1Zobrazit komentáře

V části stanice metra Florenc se už několik měsíců pracuje. Vyměňuje se tu stropní deska a až bude hotovo, otevře se také pasáž, které spojuje severní a jižní vestibul stanice metra. Nově ji bude zdobit světelná instalace, která má znázorňovat puls města. Jmenuje se Synapse.

Dopravní podnik se snaží do metra vracet umělecká díla. Výsledkem toho je také soutěž, kterou městská společnost uspořádala společně s Galerií hlavního města Prahy. Poptávali umění pro prostor na Florenci. Soutěž pojmenovali Světlo pro metro, což vlastně vystihuje i jejího vítěze. Synapse od Jana Poše totiž funguje na bázi elektrických výbojů a jejich přenosů. Tím má vytvářet metaforu veřejné dopravy jako nervového systému města. Nová světelná instalace by měla být v metru odhalena v roce 2026.

Město je podle Poše živoucí organismus, jehož nervový systém tvoří tratě metra, tramvají a autobusů. Lidé jsou pak světélkující neurony, které přenášejí své příběhy a myšlenky podél světelně oživených synaptických spojů. Florenc je pak páteř Prahy, křižovatka osudů, ve které se příběhy střetávají. Je to místo, kde se přestupuje mezi stanicemi a životními etapami a které vytváří největší synapsi v tomto organismu.

„Umělecké dílo, umístěné na stěně naproti hlavnímu schodišti podchodu, se návštěvníkům metra odhaluje při každém stoupání či klesání po schodech. Stává se tak součástí jejich každodenní cesty, přesto zůstává elegantně odsunuto stranou, vytváří prostor, kde může samo o sobě vyniknout,“ řekl Poš s tím, že formát a styl díla oživuje také už existující mozaiku na Florenci, a to Bitvu u Sokolova.

Spolu se stropní deskou chce ale dopravní podnik vytvořit nejen nové umělecké dílo. Na Florenci by také mělo být nové, úspornější LED osvětlení, vyměňovat se budou rozvaděče, hliníkové podhledy, opraví se obklady stěn či dlažba a repasovat se budou prosklené stěny. Upravit by se také měly obchody, které tu jsou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Metro má být nejen utilitární mód dopravy, ale také kultivovaný reprezentativní prostor, který v ideálním případě kulturně obohacuje obyvatele metropole. Čím víc energie a pozornosti budeme věnovat tomuto prostředí, tím raději se budeme po městě pohybovat udržitelně,“ uvedla k tomu architektka pražského metra a projektová manažerka dopravního podniku Anna Švarc.

Dílo vybírala porota v takzvaném soutěžním dialogu. Do něj se přihlásilo 23 umělců, porota pak na základě návrhů vybrala čtyři, které postoupily do finální fáze.

Hřib chce podat trestní oznámení kvůli Hlaváku. Prohlášení za památku bylo podle něj účelové

To, že se nová odbavovací hala objevila v památkovém katalogu NPÚ až tři dny po soutěži, považuje Hřib za případ úřednické zvůle.

Eliška NováEliška Nová

hlavak-henning2-min

Foto: Henning Larsen Architects

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Praze od dánského studia Henning Larsen Architects

0Zobrazit komentáře

Bylo 27. listopadu a v pražském Centru architektury a městského plánování se chystali na vyhlášení výsledků soutěže na řešení pražského hlavního nádraží. Ta běžela víc než rok a půl. Vyhrálo studio Henning Larsen Architects, které s částí nové odbavovací haly nepočítá. Nemusí. Vždyť podle dostupných informací není památkou. O tři dny je však všechno jinak a hala najednou památkou je. Někdejší první muž hlavního města a nynější náměstek primátora Zdeněk Hřib se kvůli tomu nyní chystá podat trestní oznámení.

Od doby, kdy byl představen vítězný návrh, strhla se kolem pražského hlavního nádraží nepřehledná bitva. Nejdřív se objevila zpráva, že Správa železnic, která byla jedním ze zadavatelů soutěže, nevěděla o památkové ochraně. Pro někoho úsměvná a pro jiného zarážející informace se ovšem proměnila, když se ukázalo, že v památkovém katalogu Národního památkového ústavu (NPÚ) se nová odbavovací hala objevila až 30. listopadu, tedy tři dny po vyhlášení výsledků.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib se proto rozhodl podat trestní oznámení. „Označení odbavovací haly za kulturní památku těsně po vyhlášení výsledku mezinárodní architektonické soutěže považuji za skandální a extrémní případ úřednické zvůle,“ uvedl Hřib pro server zdopravy.cz.

Nejde o jedinou nesrovnalost. Je jich hned několik. Zadavatelé soutěže už je popsali ve společném prohlášení. V něm uvedli, že k zápisu haly do katalogu kulturních památek NPÚ došlo doslova přes noc, navíc nečekaně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Správa železnic i hlavní město Praha totiž situaci kolem nové odbavovací haly konzultovaly před vypsáním soutěžního dialogu i s Národním památkovým ústavem. Jeho zástupci měli tehdy potvrdit, že hala zapsanou památkou není. Ústav měl prý rovněž k dispozici koncept soutěžního zadání a mohl se tak k němu vyjádřit předem.

„Teprve v samé závěrečné fázi soutěžního dialogu nám ministerstvo kultury sdělilo, že považuje novou odbavovací halu za kulturní památku,“ stojí ve stanovisku. Ministerstvo kultury se přitom odkázalo na názor Drážního úřadu, který nejprve halu označil za přístavbu secesní Fantovy budovy, po zaslání doplňujících dokumentů však svůj názor zase opravil.

„Z tohoto opraveného stanoviska nyní vyplývá, že nová odbavovací hala přístavbou Fantovy budovy není, neboť nesplňuje podmínku nedílné a funkčně propojené součásti Fantovy budovy,“ dodává Správa železnic spolu s metropolí.

hlavak-henning7-min

Foto: Henning Larsen Architects

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Praze od dánského studia Henning Larsen Architects

Společně navíc argumentují, že hala tvoří jeden celek spolu s magistrálou, metrem a bočními rampami, což by znamenalo, že chráněné by bylo všechno to, a to včetně parkoviště, které je na střeše funkcionalistické budovy.

„Během soutěžního dialogu proběhly opakované diskuze o památkové ochraně s jednoznačným výsledkem, že neexistuje žádný platný dokument prokazující památkovou ochranu haly,“ stojí také ve společném prohlášení s tím, že objekt byl dokonce v minulosti na památkovou ochranu navržen, ministerstvo kultury to ovšem zamítlo.

V aktuálním zápise se nicméně objevil dovětek, že nová odbavovací hala je památkou už od roku 1958. Hala však byla postavena až v letech 1973 až 1979. I na to Hřib upozorňuje. „Aniž by bylo s městem vedeno jakékoli správní řízení, tak má Praha najednou na střeše hlavního nádraží památkově chráněné parkoviště, což je skutečně světový unikát,“ komentoval náměstek.

Označení odbavovací haly za kulturní památku těsně po vyhlášení výsledku považuji za skandální.

Alexandr Wang

Přečtěte si takéMeta sází na mladého lídra. Wang povede výzkum superinteligenceMeta investuje miliardy do startupu mladého génia. Zuckerberg věří, že jí to pomůže dohnat konkurenci

NPÚ účelovost zápisu odmítl. Úprava v katalogu se podle ústavu uskutečnila na pokyn ministerstva kultury, podle kterého je hala chráněná spolu s historickou Fantovou budovou. Pokud by pak někdo památkovou ochranu napadl proto, že je hala v katastru vedená jako samostatná stavba, pak je NPÚ připravený podat znovu zpracovaný návrh na prohlášení haly za památku.

„Národní památkový ústav si byl od počátku vědom mimořádných architektonických i památkových hodnot nové odbavovací haly a upozorňoval na ně jak v rámci svých výzkumných projektů, tak v průběhu soutěžního dialogu na takzvaný Nový Hlavák,“ sdělil ústav v prohlášení.