Michal Klaus po 15 letech končí jako ředitel vývojářské firmy Ataccama. Nový šéf ji má dovést na burzu

Česko-kanadský vývojářský dům hlásí rekordní výsledky, kdy poprvé ve své historii v tržbách překonal miliardovou hranici.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-klaus-0523

Foto: Ataccama

Michal Klaus končí jako ředitel společnosti Ataccama

0Zobrazit komentáře

Michal Klaus společně se svými kolegy zakládal vývojářskou společnost Ataccama před patnácti lety. Postupně z ní vybudoval ziskový byznys s tržbami, které přesahují magickou miliardovou hranici, a po loňském investičním kole ve výši 3,6 miliardy korun mají v horizontu několika let namířeno na jednu ze světově největších akciových burz v New Yorku. K naplňování těchto plánů ale dojde již pod novým vedením – třiapadesátiletý Klaus přenechá ředitelskou židli dalšímu nástupci.

Od října se má stát novým ředitelem Ataccamy Mike McKee s dlouhodobými zkušenostmi z globálně působících technologických firem včetně ObserveIT, kterou v roce 2019 za pět miliard korun koupila společnost Proofpoint. Klaus se ve firmě přesouvá do role strategického poradce představenstva, kde má pomáhat řídit úspěch produktů a zákazníků.

„Vzestup umělé inteligence se propisuje do všech technologických odvětví a také správy dat, se kterými tak firmy mohou pracovat snáze a efektivněji. Kvalitní data jsou zároveň nezbytná pro správné fungování modelů umělé inteligence. Podle nás je to však pouze malá část skutečného potenciálu generativní AI,“ popisuje McKee. V příštích letech se tak Ataccama chce zaměřit na vývoj produktových inovací a využít současnou dynamiku trhu.

Ataccama na trhu prorazila se svou platformou pro pokročilou správu a řízení podnikových dat. Obsahuje nástroje pro automatizované řízení kvality, katalogizování, propojování, integrování a následný reporting, vše založené na umělé inteligenci. McKee přichází do společnosti v klíčové době pro firmy, protože se stále snaží pochopit, jak nejlépe využít umělou inteligenci pro správu dat i stále se rozšiřující datové prostředí.

Tržby přes miliardu

Čtyřem stovkám klientů, mezi které patří T-Mobile, Avast, Raiffeisenbank či Heineken, vytváří centrální místo pro práci s daty. Ataccama aktuálně zaměstnává přes pět set lidí a působí v deseti pobočkách po celém světě. Vývoj řídí z Prahy a hlavní obchodní oddělení sedí v kanadském Torontu.

Před patnácti lety společnost zakládal tým lidí, kteří pracovali v konzultantské firmě Adastra. Od jejích vlastníků, kteří jsou současně majiteli Ataccamy, dostali zelenou rozjet separátní firmu. Obě společnosti tak mají stejné vlastníky, mezi nimiž jsou Jan Mrázek, Jan Červinka, Petr Jech nebo Michal Klaus, jde ale o nezávislé entity – a nespadají ani do stejné skupiny.

Loni si vývojářská společnost stanovila cíl dosáhnout do konce příštího roku statusu takzvaného jednorožce, tedy firmy s valuací minimálně jedné miliardy dolarů. Podle informací CzechCrunche přitom její hodnota po loňském investičním kole dosáhla úrovně 550 milionů dolarů (třináct miliard korun). Tehdy Ataccama od fondu Bain Capital Tech Opportunities získala injekci 150 milionů dolarů, tedy 3,6 miliardy korun, výměnou za blíže nespecifikovaný minoritní podíl.

Ataccama dále pokračovala ve svém růstu, podle vyjádření byly její opakované roční příjmy (ARR) v posledním fiskálním roce, který skončil v září 2022, ve výši přibližně 1,4 miliardy korun, rok předtím přes 850 milionů. Letos očekává další navýšení o padesát až šedesát procent.

„Díky zdravému hospodaření firmy i růstové strategii si nadále udržujeme trajektorii k miliardové valuaci. Z hlediska ukazatelů firmy bychom si možná mohli říct, že už jsme se jednorožcem stali, důležité ale je, jak by nás momentálně ocenil trh. A ty valuační násobky se dnes pohybují významně níž než před rokem. Na druhou stranu nás nic nenutí několik příštích let získávat další investice, což je velmi komfortní situace,“ komentuje Klaus pro CzechCrunch.

I po personálních změnách přitom plán na úpis akcií na newyorské technologické burze Nasdaq pořád platí. K němu by mělo dojít dva až tři roky poté, co Ataccama získá zmiňovaný status jednorožce. „Plán zůstává stejný. Jak jsem ale již dříve zmiňoval, na úpis akcií nespěcháme. Víme, že pro úspěšné IPO musí být splněno několik podmínek – velikost firmy a růst tržeb, brand a samozřejmě externí podmínky, tedy nálada kapitálových trhů,“ dodává Klaus.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina