Rodí se další jednorožec s českou krví. Startup Ataccama získal v obří investici přes 3,5 miliardy

Doteď spíš nenápadná Ataccama získala další obří investici do českého startupu. Připojuje se tak k Rohlíku, Productboardu a Shipmonku.

michal-klaus-05

Foto: Ataccama

Michal Klaus, ředitel společnosti Ataccama

Tak velká investiční kola do českých startupů jde spočítat na prstech jedné ruky. Česko-kanadská datově orientovaná Ataccama si před dvěma lety vytyčila cíl stát se jednorožcem, tedy překonat valuaci ve výši jedné miliardy dolarů, a posléze vstoupit také na americkou technologickou burzu. Naplňování této cesty se jí daří. Nyní oznámila uzavření obřího finančního kola ve výši 3,6 miliardy korun, což je pro firmu výrazným milníkem.

I když Ataccama oficiálně vznikla již před čtrnácti lety a vyrostla na téměř miliardového hráče, který klientům po celém světě pomáhá spravovat a koordinovat práci s daty, celý čas se financovala jen z vlastních zdrojů bez pomoci externích investorů. To se teď změnilo s takzvaným kolem série A.

Od globálního fondu Bain Capital Tech Opportunities získala 150 milionů dolarů, tedy 3,6 miliardy korun, výměnou za blíže nespecifikovaný minoritní podíl. V jaké výši se aktuálně nachází valuace, firma oficiálně neprozrazuje, podle informací CzechCrunche je na úrovni 550 milionů dolarů, bezmála 13 miliard korun. Získané prostředky chce využít na další globální expanzi, rozvoj datové platformy a také posílení náboru.

Zpráva o tak velké investici přitom přichází jen několik dnů poté, co ještě vyšší částku 5,4 miliardy korun minulý týden oznámila skupina online supermarketů Rohlik Group zakladatele Tomáše Čupra. Společně se Shipmonkem Jana Bednáře a Productboardem Huberta Palána a Daniela Hejla teď Ataccama sdílí první pětici nejvyšších kol do startupů českých zakladatelů.

michal-klaus-01

Foto: Ataccama

Michal Klaus, ředitel společnosti Ataccama

Co že to další raketa české startupové scény vůbec dělá? Ataccama na trhu prorazila se svou platformou pro pokročilou správu a řízení podnikových dat, kterou ocenila i poradenská společnost Gartner. Obsahuje nástroje pro automatizované řízení kvality, katalogizování, propojování, integrování a následný reporting, vše založené na umělé inteligenci.

Čtyřem stovkám klientům, mezi které patří T-Mobile, Avast, Raiffeisenbank či Heineken, vytváří centrální místo pro práci s daty. Ataccama aktuálně působí v deseti pobočkách po celém světě, přičemž vývoj řídí z Prahy a hlavní obchodní oddělení sedí v kanadském Torontu.

„Velké organizace se snaží škálovat a decentralizovat své datové iniciativy, umožnit demokratizaci dat a zároveň udržet svá data pod kontrolou z hlediska kvality, správy, ochrany soukromí a bezpečnosti. Naše platforma nabízí bezproblémový způsob, jak umožnit technickým i méně technickým ‚datovým lidem‘ napříč organizací vytvářet vysoce kvalitní, řízené, bezpečné a opakovaně použitelné datové produkty,“ popisuje Michal Klaus, ředitel Ataccamy.

Svoje slova Klaus už dříve podpořil také čísly – za loňský rok firma zdvojnásobila své opakující se roční příjmy (ARR) na více než 900 milionů korun a stejné tempo si podle vyjádření udržuje doteď. Proto šéf Ataccamy věří, že milník miliardové valuace bude mít firma na dosah na přelomu roku a nejpozději by se měla mezi jednorožce zařadit v roce 2024.

„Podniky potřebují datově dospět, aby si na dnešním dynamickém trhu udržely konkurenceschopnost. Stále více firem chápe, že se neobejdou bez silnější spolupráce mezi IT a byznysovými analytiky. Ataccama buduje nejlepší cloudovou platformu ve své třídě, která zjednodušuje spolupráci technických i netechnických rolí nad kvalitou dat a jejich správou – a trh ji následuje. Poptávka po této platformě způsobila značný nárůst velikosti průměrné transakce a díky této dynamice vidíme v této investici obrovský potenciál,“ uvedl k investici Dewey Awad, ředitel Bain Capital Tech Opportunities.

Bain Capital Tech Opportunities je přitom jedním z největších investičních fondů světa a ve správě má majetek o hodnotě přesahující 3,7 bilionu korun (150 miliard eur). V dalším výhledu má právě tato firma společně s Ataccamou začít pracovat na veřejném úpisu akcií (tzv. IPO) a vstupu na americkou burzu Nasdaq, ke kterému by mělo přijít v letech 2025 až 2026.

„Společnost Bain Capital Tech Opportunities sdílí naši obchodní vizi a poslání a tento dodatečný kapitál nám umožní uspokojit rostoucí poptávku, rozšířit naše operace a zároveň urychlit inovace. IPO ovšem není naším konečným cílem. Tím zůstává vybudování etablované globální technologické společnosti, která poskytuje pokročilé nástroje pro správu dat zákazníkům všech velikostí po celém světě,“ doplňuje Klaus.

Obří investice navzdory globálním otřesům

Ataccamu v nabrání miliardového investičního kola nezbrzdilo ani aktuální globální dění na trhu, kdy startupoví investoři snižují svůj apetit, do firem vkládají nižší částky a za nižší valuace. Jednoduše místo vzdušných zámků chtějí exaktnější čísla. Sám Tomáš Čupr uznal, že vyjednávaní posledního kola pro jeho Rohlik Group bylo kvůli tomuto dění, válce, inflaci a propadům trhu náročnější, investory ale dokázal přesvědčit díky zdravému fundamentu svého byznysu.

Podobně je na tom také Ataccama. „Dlouhodobě máme pozitivní cashflow, dosavadní růst jsme financovali z vlastních zisků. Proto pro nás investice nebyla otázkou přežití firmy. Jednání o investici navíc probíhala už delší dobu a podmínky jsme nastavili už před mnoha měsíci. A tyto investor po celou dobu ctil bez jakékoliv snahy o změnu. Pro nás je to jen posílením důvěry, kterou v Bain Capital Tech Opportunities coby partnera máme,“ komentuje Klaus dění pro CzechCrunch.

Současná nelehká makroekonomická situace přitom popisované plány firmy včetně dosažení statusu jednorožce ani výhledového vstupu na burzu neovlivňuje. Ataccama zatím totiž ani nemá stanovený pevný termín úpisu veřejných akcií a slovy Klause ani nevidí žádný důvod spěchat. K IPO má přijít až v momentu, kdy bude jako firma připravená a na trzích budou panovat vhodné podmínky.

„Dosavadní i budoucí úspěch Ataccamy závisí primárně na potřebách velkých organizací v oblasti práce s daty – kde Ataccama zajišťuje jejich kvalitu, rychlost a snadnou dostupnost – a v konečném důsledku to vše s nižšími náklady, respektive vyšší efektivitou. Tato potřeba sice lehce kolísá, ale zásadní trend je, že neustále roste. V dobrých i v lepších časech. Nečekám tedy zásadní výkyvy ohledně poptávky po naší platformě. Neměníme ani strategii zaměřenou na růst, byť se může stát, že růst bude pomalejší,“ uzavírá Klaus.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.