Michelle Obamová stojí za novou značkou nápojů pro děti. S jejich pomocí chce snížit závislost na cukru
Přesvědčit děti, aby pily vodu, není v konkurenci sladkých nápojů snadné. Michelle Obamová se jim tak snaží do jídelníčku dostat zdravější alternativu.
Bývalá první dáma Spojených států amerických Michelle Obamová se dlouhodobě zabývá tím, co jedí malé děti. Proti dětské obezitě v minulosti brojila prostřednictvím kampaně Let’s Move, zaměřila se také na to, jak zpřístupnit obědy ve školách dětem ze sociálně slabých skupin. Nyní se její snahy posouvají do byznysové roviny. Spoluzaložila značku PLEZi Nutrition, s jejíž pomocí chce změnit současný stav na trhu nápojů pro děti.
Nadměrná konzumace slazených nápojů v dětství i v dospělosti je spojována se zvýšeným výskytem obezity, cukrovky 2. typu či s vysokým krevním tlakem. Doporučená maximální dávka cukru se v případě dětí pohybuje kolem 25 gramů denně, což odpovídá asi šesti lžičkám. Přitom jen malá láhev Coca-Coly o objemu 350 mililitrů obsahuje asi 39 gramů cukru ve formě glukózo-fruktózového sirupu.
Americké dítě v průměru zkonzumuje asi 66 gramů cukru denně, což odpovídá ročnímu přísunu 24 kilo. V současnosti zde tak obezitou trpí jedno z pěti dětí. A právě slazené nápoje k této pomyslné hromadě sladkého bílého prášku nejvíce přispívají. Naopak jiných surovin potřebných ke zdravému fungování, jako jsou například ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné produkty a mastné kyseliny, se americkým dětem v takové míře nedostává.
„O této problematice jsem se toho naučila už hodně a vím, že pokud chcete něco změnit, musíte začít zevnitř. Musíte najít způsob, jak změnit samotný potravinářský a nápojářský průmysl,“ oznámila Michelle Obamová na festivalu, který 3. května pořádal deník Wall Street Journal a na kterém představila značku PLEZi Nutrition, za jejímž založením stojí.
Prvním stavebním kamenem nové značky je nápoj, který má o 75 procent méně cukru než běžně dostupné ovocné džusy. Neobsahuje žádné přidané cukry, naopak je obohacený o vlákninu, sladkou stévii a nutrienty jako draslík, hořčík a zinek. V budoucnosti přibudou do portfolia značky další nápoje a také menší snacky. Hlavním cílem je uvést na americký trh výrobky s přirozeně nízkým obsahem cukru, díky kterým si děti nevytvoří závislost na sladkém.
Společnost přitom zdůrazňuje, že chce děti motivovat především k tomu, aby pily zejména vodu a jedly co nejvíce ovoce a zeleniny, což má v plánu dělat prostřednictvím vzdělávací kampaně. Do té plánuje investovat značnou část ze svého marketingového rozpočtu.
„Voda a mléko jsou pro vaše děti tou nejlepší možností. A pravidelně by neměly pít nic jiného, dokud jim není alespoň pět let. Ale jakmile začnou chodit do školy, víme, že není reálné, aby pily jen vodu a mléko. Téměř dvě třetiny dětí konzumují slazené nápoje každý den,“ uvedla Obamová na svém Facebooku.