Mickey Mouse je už volně k použití. Okamžitě vyšel trailer hororu, kde slavný myšák vraždí
Po 95 letech už není chráněn autorským právem Parník Willie a s ním také ikonický Mickey Mouse. První horory s ním na sebe nenechaly dlouho čekat.
Společnost Disney je dnes něčím docela jiným než ve svých začátcích před 100 lety, kdy Walt Disney s animátorem Ubem Iwerksem vytvořili animovaného myšáka Mickeyho. Ikonická postavička jí nicméně coby hlavní maskot zůstala dodnes a zdobí vstupy do zábavních parků, dárkové předměty nebo i logo televizního kanálu. V pondělí 1. ledna ovšem Mickey ve své původní verzi vstoupil mezi díla, která už nejsou chráněna autorským právem. Co to znamená? Například okamžitě vyšel trailer, kde nejslavnější myšák na světě vraždí v béčkovém hororu.
Mickey Mouse vznikl v době, kdy jen pár let staré Walt Disney Studio čelilo existenční krizi. Změnou ve vedení se totiž zkomplikovala jeho spolupráce s dosavadním distributorem, který záhy na to převzal většinu animátorů a de facto i duševní vlastnictví studia. Disney a Iwerks proto potají vytvořili nové animované postavičky, které by zachránily jejich budoucnost. A podařilo se. Osmiminutový kraťas Parník Willie širokému publiku jako první představil myšáka Mickeyho a myšku Minnie – a globální úspěch byl téměř okamžitý.
Dnes jde o velice jednoduchý, avšak stále zábavný příklad rané animované grotesky, zajímavý svým nedozírným vlivem nejen na americkou a světovou animovanou tvorbu. Sledujeme eskapády Mickeyho na parníku, kde se malý hrdina škádlí s ostatními členy posádky, nebo si – současným pohledem snad poněkud nekorektním způsobem – hraje s jinými zvířaty, které využívá jako hudební nástroje.
Snaha společnosti Disney udržet si autorská práva na Mickeyho je široce a nechvalně známá a měla na americký autorský zákon skoro stejný vliv jako samotná postava na zábavní průmysl. V roce, kdy Parník Willie původně vyšel, ochranná doba autorských práv, tedy časový úsek, kdy dané duševní vlastnictví mohl využívat pouze držitel autorských práv, trvala 56 let. Podle toho by se měl Mickey zařadit mezi volná díla už v roce 1984.
To se ale Disney nelíbilo. Nejen, že animovaný myšák je bytostnou součástí značky mediálního giganta, podle expertů citovaných novinami Los Angeles Times je známější než Santa Claus a jeho hodnota pro firmu se počítá v miliardách dolarů. Ta proto v 70. letech spustila velkou lobbovací kampaň v americkém Kongresu a podařilo se jí prosadit prodloužení ochranné doby autorských práv na 75 let. Stejný scénář se pak opakoval v polovině 90. let, kdy se Disney zasadilo o další prodloužení ochranné doby na 95 let. Pro Mickeyho to znamenalo do konce roku 2023.